
Repositorium für die Medienwissenschaft

Irina Wolf
Uneasy Communication in the Authoritarian State: The
Case of Hizb ut-Tahrir in Kyrgyzstan
2010
https://doi.org/10.25969/mediarep/12410

Veröffentlichungsversion / published version
Sammelbandbeitrag / collection article

Empfohlene Zitierung / Suggested Citation:
Wolf, Irina: Uneasy Communication in the Authoritarian State: The Case of Hizb ut-Tahrir in Kyrgyzstan. In: Kirill
Postoutenko (Hg.): Totalitarian Communication – Hierarchies, Codes and Messages. Bielefeld: transcript 2010, S. 275–
299. DOI: https://doi.org/10.25969/mediarep/12410.

Erstmalig hier erschienen / Initial publication here:
https://doi.org/10.14361/transcript.9783839413937.275

Nutzungsbedingungen: Terms of use:
Dieser Text wird unter einer Creative Commons -
Namensnennung - Nicht kommerziell - Keine Bearbeitungen 4.0
Lizenz zur Verfügung gestellt. Nähere Auskünfte zu dieser Lizenz
finden Sie hier:
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0

This document is made available under a creative commons -
Attribution - Non Commercial - No Derivatives 4.0 License. For
more information see:
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0

https://mediarep.org
https://doi.org/10.25969/mediarep/12410
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0


Uneasy Communication in the Authoritarian State

The Case of Hizb ut-Tahrir in Kyrgyzstan

IRINA WOLF

Introduction

This article partly draws on the preliminary findings of the project on

coverage of Hizb ut-Tahrir organization (further HT) in British, German

and Kyrgyz quality newspapers in 2002-2007, and partly on findings

of the research thoroughly presented elsewhere (Wolf 2006), which at-

tempted to analyze the coverage of HT in Vechernii Bishkek (further

VB) during 2001-2005. The aim is to illustrate who gets to speak on the

pages of VB, private yet not independent national Kyrgyz daily, about

the controversial organization; what kind of message the general public

received about HT from this progovernment newspaper in critical for

Kyrgyzstan time; and, to compare and contrast how the same event—a

series of suicide bombings in Uzbekistan in 2004 allegedly committed

by HT—was covered in VB, the British daily The Times, and the German

daily Frankfurter Allgemeine Zeitung (further FAZ). Since in Great Britain

HT operates legally, as of this writing, and in Germany and Kyrgyzstan

the group is prohibited since 2003 it would be crucial to establish how

the same event was covered in democratic and nondemocratic societies

with different legal status of HT.

For better understanding of aims and findings of the research I first

provide a short introduction to the Kyrgyz press, HT in general and HT

in Central Asia in particular. Then I explain methodology of research

that included quantitative and qualitative methods of media content

analysis as well as interviews of four VB journalists. Finally, I provide

275



Irina Wolf

findings pertaining to coverage of HT in VB in 2002-2005; illustrate the

differences on how terrorist acts in Uzbekistan were covered in three

countries; and, argue that reflection of government position on HT and

related matters in its coverage in the Kyrgyz daily is a clear indication of

how the authoritarian state exercises its power in determining what the

general public would know about the controversial organization and how

journalists are constrained by the state and practices of selfcensorship.

On the Kyrgyz Press

After gaining its independence in 1991, Kyrgyzstan showed signs of open-

ing up its political and economic spheres after 70 years of a totalitar-

ian Soviet rule and, unlike other Central Asian states, was called “the

island of democracy” (Anderson 1999). The illusion of democratic de-

velopment lasted not long and in 1999 Kyrgyzstan entered the zone

of “semi-consolidated autocracy” slowly moving towards “consolidated

autocracy” (Freedom House cited in: Kulikova 2001: 45). In 2008, accord-

ing to the Freedom House rating with 1 representing the highest level

of democratic progress and 7 the lowest, Kyrgyzstan”s democracy score

was 5.93, which was very close to the score of Russia (5.96) (Freedom

House 2008). For a number of scholars Kyrgyzstan also remains to be

the authoritarian state with the authoritarian media system (Chalaby

2009; McGlinchey 2009; Schatz 2006; Gunn 2003).
Since 1991 the Kyrgyz media have undergone many important trans-

formations, but they are still far from playing a role of a fourth estate
as they should in a democratic state. Thus, the number of regularly
published newspapers grew from 50 in 1991 to roughly 250 in 2007 with
about 1000 being officially registered (Public Association “Journalists"
2008: 18); the monopoly of the only printing house inherited from the
Soviet Union was shattered by establishment of a competitive printing
house by Freedom House in 2003; the development of internet allowed
reaching out audiences and effectively shaping public opinions to the
extent of triggering mass discontents (Kulikova and Perlmutter 2007);
finally, in May 2007 the government gave up the direct ownership of the
public television as well as some media outlets. At the same time as
Manzella and Yacher (2005, 439) put it:

“the news media of the Kyrgyz Republic [. . . ] has yet to reaggregate fully into the

current social system and has yet to become fully a member of the culture of the

Western press [. . . ] Trapped as it is within the second stage of a rite of passage,

the Kyrgyz Republic media’s liminality is manifested by the lack of unified notion,

or definition, of what news is, or at least what it should be”.

276



Uneasy Communication in the Authoritarian State

To understand media markets in the post-Soviet Central Asia, it is crucial
to highlight the differences between ‘independent”, ‘privately owned’
and ‘oppositional’ media players in the region. As Allison puts it:

“While many newspapers and media are privately owned, few are independent.

The term ‘independent’ connotes a freedom of thought or lack of bias difficult

to find in Central Asia, as media-outlets are extremely pro-governmental be-

cause their owners are members of the ruling elite. However, there are several

oppositional media outlets in each country, and many of these are owned by

oppositional politicians; thus, while their content is not progovernmental, the

journalists are still propagandistic tools of certain political figures” (Krimsky

cited in: Allison 2006: 94).

Gross and Kenny (2008) also support this argument:

“In Western journalism, ‘independence’ means that news outlets are free from

political, financial, or governmental interference [. . . ] In Central Asia, however,

an ‘independent newspaper’ is often confused with an ‘anti-government press’.

That is, to be seen as independent a news outlet often believes it must be viewed

as opposed to the ruling government, whatever its policies” (Gross and Kenny

2008, 56).

Thus, media coverage of any issue in Kyrgyzstan remains highly partisan

and increasingly sensationalist in nature with the oppositional newspa-

pers practicing what the Western press would regard as “advocacy-style

journalism” (Manzella and Yacher 2005: 433); journalists are known “for

writing stories that help their publication owners settle political scores”

(Kenny and Gross 2008: 521).
The hurdles that media face in Kyrgyzstan from the state include com-

plicated media registration and frequency licensing, censorship and
difficult access to information, often persecution for libel and defama-
tion, high taxes, etc. (Allison 2005). The situation is further exacerbated
by the low professionalism of journalists and media managers, which
has decreased since Soviet times notwithstanding the fact that Europe
and the USA spent millions of dollars “in the hopes of developing a
Western-style press in Central Asia” (Kenny and Gross 2008: 516). The
reasons for that are numerous. Freedman and Chang (2007: 358) high-
light “governmental restrains and self-censorship [. . . ] scarce resources
for independent news organizations; low salaries for journalists and
teachers of journalism; lack of media independence; low public trust
in the integrity of the media; lack of public expectations of fairness,
accuracy and balance; inadequate training; and the lingering adverse

277



Irina Wolf

impacts of the Soviet model of journalism practice.” Kenny and Gross
(Kenny and Gross 2008: 517) add: “it is not authoritarian governments
alone that thwart Central Asian journalists, however. Region-wide so-
cial norms, based on the traditions of clan and family, urge reporters
toward avoiding the critical, nosy behaviour of a journalism grounded in
democracy’s public accountability. The upshot is simple, if not disturb-
ing: Journalism, the handmaiden and facilitator of Western democracy,
is languishing badly in Central Asia”. Finally, as Allison (2006: 106-107)
observes:

“Journalists play into authorities’ hands by not following laws [. . . ] Journalists

are sometimes careless, sometimes intentional in their legal infractions [. . . ] tax

evasion is rampant [. . . ] Journalists’ materials are frequently libelous by Western

standards; frequently lacking facts, they would not stand up in Western courts

any more than they do in Central Asia [. . . ] editors and journalists often violate

international codes of journalism ethics by taking paid articles, also called ‘PR’

or ‘ordered’ articles”.

Having shortly introduced Kyrgyzstan, the Kyrgyz media market and

hardships that the journalists face in Kyrgyzstan I would like to proceed

to introducing Hizb ut-Tahrir.

On Hizb Ut-Tahrir Al Islami

“Hizb ut-Tahrir al-Islami”, translated from Arabic, means the “Party of

Islamic Liberation”. A plenty of research papers, articles, reports and

books have been written on this organization. Those of International

Crisis Group (2002; 2003a; 2003b; 2009), Baran (2004a; 2004b; 2006),

Karagianis (2005; 2006a; 2006b; 2007), Maliach (2006a; 2006b), Bakker

(2007), Morgan (2007; 2008), Mayer (2004), Siddiqui (2004), Khamidov

(2003) are just a small selection of works available to the English speaking

community.

In short, HT is a radical Islamist organization or, in their own words,

“a political party with Islam as its ideology” (Taquiddin 1999, 23). It was

founded in the Jordanian-ruled East Jerusalem suburb in 1952 by Sheikh

Taqiuddin al-Nabhani (1909-1977), the Palestinian Islamic legal scholar

and political activist, with the aim to liberate Palestine and to re-institute

the Islamic Caliphate that was destroyed by Mustafa Kemal (Atatürk) in

1924. While it is estimated that HT operates secretly in around 45 coun-

tries (Morgan 2007; Langkjer 2006), it has been banned as an extremist

organization in countries throughout Europe (Germany and Nether-

278



Uneasy Communication in the Authoritarian State

lands), Central Asia (Kyrgyzstan, Uzbekistan, Tajikistan, Kazakhstan and

Turkmenistan), Middle East (Jordan, Syria, Egypt), South Asia (India and

Pakistan), Northern Africa (Tunisia and Libya) and in Turkey. In Tajik-

istan and Russia HT has been banned as a terrorist party (Borogan 2007).

While HT has been legalized in May 2006 in Lebanon (Maliach 2006a),

as of this writing it is allowed to operate freely in Great Britain, Denmark,

the United States, Canada, Australia, the United Arab Emirates, Sudan,

and Yemen. Reportedly, in August 2007 HT also re-emerged as a ‘new’

political player in Palestinian politics, bringing thousands of people on

the streets to protest against peace negotiations with Israel; according to

some political commentators, HT became a real challenge to the weaken-

ing Hamas in the West Bank (Prusher 2008). Whereas some researchers

cite HT’s headquarters being based in Jordan, the organization legally

maintains its office in London that has a tendency to speak on behalf

of the whole group and appears to be an ideological nerve centre of the

organization (International Crisis Group 2003a; Baran, Starr, and Cornell

2006; Horton 2006; Bergin and Townsend 2007; Mandaville 2007: 266).
One should not, however, perceive HT as a political party in its classi-

cal Western meaning. HT is not registered as a party anywhere; it rejects
any kind of political structure and refuses to participate in the ruling sys-
tem of the government. Aiming at reinstituting Islamic Caliphate HT set
up a three-stage program. After winning support of a sufficient number
of people who believe in the ideas of HT and forming the Party group,
HT aims to work with the Muslim community by carrying the message
of Islam in all spheres of life. The final stage is re-establishment of the
Caliphate, implementation of Islam generally and comprehensively and
carrying it as a message to the world (Taquiddin 1999). It is believed that
HT is currently in the second stage of the process at least in the Arab and
Central Asian countries (Mayer 2004; Swick 2005).

“The Caliphate will be led by a Caliph appointed by the Muslim community, who

will swear allegiance to him. The Caliph will rule according to the Koran and

the Sunnah (the practices of the Prophet that have become sanctified customs)

and he will be obligated to disseminate Islam through Da’wa (propaganda) and

militant Jihad” (Taquiddin quoted in: Maliach 2006a).

Whereas the ideas of Taquiddin appear to be utopian at the modern
time, the modernized message of Imran Waheed, the HT chief media
advisor in Britain, may sound appealing to masses, especially Muslim
immigrant communities in Europe and population of Central Asia, who
are longing for justice.

279



Irina Wolf

“Our aim is to re-establish the Islamic Caliphate in the Muslim world. Our vision

of the Islamic Caliphate is one of an independent state with an elected and

accountable leader, an independent judiciary, political parties, the rule of law

and equal rights for minority groups. Citizens of a caliphate have every right to

be involved in politics and hold the ruler accountable for his actions. The role of

the ruler (caliph) is to be a servant to the masses who governs them with justice”

(Paraipan quoted in Whine 2006: 3).

However, the most controversial point about HT is its position on the

use of violence in meeting their political ends. Whereas HT claims to be

a non-violent organization that rejects terrorist means in achieving its

goals, it openly accepts carrying out militant Jihad after the establish-

ment of the Caliphate. Roy once noted that for HT “position against the

launching of jihad is purely tactical. The organization believes that the

time has not yet come for jihad, but that it is a compulsory duty for any

Muslim” (Roy 2004: 256). Meanwhile, HT has been spotted using radical

vocabulary of terrorist organizations and praising terrorist acts against

the West. Baran went to the extent of claiming that “HT today serves as

a de facto conveyor belt for terrorists” because “HT is part of an elegant

division of labour. The group itself is active in the ideological prepara-

tion of the Muslims, while other organizations handle the planning and

execution of terrorist attacks” (Baran 2004a: 11). A number of known

more radical spin offs of HT—British al-Muhajiroun and presumably

Uzbek Akramiya—certainly lend support to this argument.

On Hizb Ut-Tahrir in Central Asia

The first reports on HT in Central Asia suggested that after seven decades

of Soviet official atheism, Islamic revival filled up the vacuum left behind

by the Communist system and allowed such groups as HT easy access to

former ‘Muslim atheists’, a paradoxical expression describing a person

in Central Asia, who was born Muslim but has not observed five pillars of

Islam (McBrien and Pelkmans 2008: 87). As a Soviet legacy ‘Muslimness’

was intimately tied to national identity of Central Asians without much

of religious content in it (McBrien and Pelkmans 2008: 90; Williams

2004: 130); it changed, however, very quickly. If in 1996 55.3 percent of

ethnic Kyrgyz and 87.1 percent of ethnic Uzbeks in Kyrgyzstan identified

themselves as Muslims, then in 2007 97.5 percent and 99.1 percent of

surveyed ethnic Kyrgyz and Uzbeks respectively reported that they were

Muslims (McGlinchey 2009: 17). Currently, the scholars argue that it is

280



Uneasy Communication in the Authoritarian State

rather bad economic conditions, low political culture, absence of civil

society to channel public initiatives, limited excess to power and a wide

spread suppression of freedom of speech that played into the hands of

HT, helping it to spread its appealing message of justice (International

Crisis Group 2003a; Karagiannis 2005; 2006a; 2006b; 2007; Khamidov

2003; Mihalka 2006).

Since HT, while operating in a certain country, attempts to meet the

demands of the local population, its activities and spheres of influence

in Central Asia differ to a great extent from those in Europe. The core dif-

ferences lie in HT helping the local populations to overcome economic

hardships by setting up mutual aid associations and charity programs

(McGlinchey 2009) as well as creating a public space for discussing ev-

eryday issues or as Baran puts it, “In a region with limited access to a free

press, HT’s discussion of everyday issues provides a much needed outlet

for news and opinion. HT continuously promotes a message of ‘justice’

against what many Central Asians view as their corrupt and repressive

state structures” (Baran 2004a, 86).
Furthermore, unlike in Europe, in Central Asia the most effective way

of recruitment of new members takes place not on the university cam-
puses but in prisons. Since HT is outlawed in all Central Asian counties,
it is enough for a local citizen to carry or keep HT leaflets to be arrested
and imprisoned. Thus, the common tactic of HT became to get arrested,
appeal to sympathy from the local populations, get publicity and start
propaganda in prisons. Because traditionally the Central Asian people,
especially in Ferghana Valley, have extended family and community
sense, an arrest of a person gets quick publicity and it evokes resentment
among local population. In this regard Baran commented:

“Since the late 1990s, prisons have become the best places to convert people

to radical Islam. The vast majority of inmates deeply resent the establishment.

There is also a serious torture problem in Central Asian prisons, especially in

Uzbekistan. After enduring such treatment, even the least religious individual is

susceptible to HT recruitment efforts. Those who are jailed for small offenses

may develop close contacts with HT members while in prison and over time

begin to identify with party ideology. By the time they leave prison, former petty

criminals can become strong Islamists tied to the larger HT” (Baran 2004a: 86).

Due to the clandestine nature of the party and the tendencies of regimes

to exaggerate extremist groups’ presence and threat as an excuse for

authoritarian responses and policies, the real number of HT members

in Central Asia cannot be ascertained (International Crisis Group 2003a:

281



Irina Wolf

1-54; Esposito 2002: 113). Baran et al. (2006: 24) claimed that “HT is

numerically strongest in Uzbekistan, with estimates there ranging from

7,000 up to 60,000 members. There are 3,000-5,000 members in both Kyr-

gyzstan and Tajikistan. The number in Kazakhstan is no more than a few

hundred”. While the head of the Kyrgyz State Agency on Religious Affairs

claimed there were 15,000 HT activists in Kyrgyzstan in 2008, the ICG ex-

perts estimate the HT membership in Kyrgyzstan in 2009 to be as much

as 7,000-8,000, of whom some 800 to 2,000 could be women (Interna-

tional Crisis Group 2009: 6). Whereas the early reports on HT’s activities

in Kyrgyzstan stressed their prevalence in the Kyrgyz southern provinces

and overwhelmingly ethnic Uzbek membership of the organization1 (In-

ternational Crisis Group 2003a; Karagiannis 2005; Grebenschikov 2002),

the more recent studies indicate that HT continuously gains support

in the northern part of Kyrgyzstan—at least in Bishkek, Karakol and Ak

Terek—and that among the Kyrgyz population (McGlinchey 2009).

Research questions

RQ1: Who gets to speak on the pages of private yet not independent

Kyrgyz newspaper about the controversial organization? RQ2: What kind

of message the general public received through this pro-government

newspaper? RQ3: How was the same event—suicide bombings in Uzbek-

istan in 2004—covered in Kyrgyz Vechernii Bishkek, British The Times

and German Frankfurter Allgemeine Zeitung?

Methodology

Sources of Research

VB is one of a few newspapers in Kyrgyzstan that provide qualitative

political information on a regular basis. Published in Russian language

since 1974, VB has the highest circulation in the country, i.e. 8,000 issues

1 | The higher number of Uzbeks sympathizing with HT compared with those of
Kyrgyz people was explained by Grebenschikov (2002) by the fact that Kyrgyzstan
was not able to provide the population in the South with print media, textbooks at
school, and other channels, from which the Uzbek part of population could generate
information in their language. In early 2000s the informational vacuum that could not
be filled by the Kyrgyz officials have been filled by the HT leaflets, which contained
information on the urgent political, social, and economic developments in the region
and the world.

282



Uneasy Communication in the Authoritarian State

daily from Monday to Thursday and 62,000 issues on Friday (www.vb.kg);

it is the only national newspaper that maintains electronic archives since

1998; during 2001-2005 VB published 215 articles containing at least one

reference to HT, which is considerably more than any other qualitative

newspaper in the country2; and, although this newspaper was privately

owned by different people during the timeframe of the research, it always

remained loyal to the government.3

Additionally, I analyze the articles covering the suicide bombings in

Uzbekistan and containing at least one reference to HT that were pub-

lished in the British daily The Times and the German daily FAZ from

March 30th to April 7th, 2004. These outlets were selected for the study be-

cause in comparison to other similar newspapers in respective countries,

they provided the widest coverage of the event mentioning HT.

Timeframe of the Research

The timeframe of the research—2001-2005—reflect the important years

in the Kyrgyz history. Following the terrorist attacks on the USA on

September 11, 2001 (further 9/11) the Western allies launched military

operations in Afghanistan and Iraq and for that purpose established

military bases in Kyrgyzstan and Uzbekistan. ‘Combating local Muslim

extremists’ as part of anti-terrorism measures soon became high on

the political agendas of Central Asian regimes, who often found a good

excuse to implement their authoritarian policies or to suppress civil

oppositions. On March 24th, 2005 following the ousting of the former

President Akaev from his office, the feeling of democratic change was

in the air. There was a hope that the authoritative rule would seize as

Kurmanbek Bakiev won presidential elections in July 2005. The articles

published in 2001 before 9/11 and in 2005 after March 24th are also

2 | During the same period MSN, a private national newspaper with the sec-
ond highest circulation after VB, published 114 articles that contained reference to
HT (www.msn.kg). Slovo Kyrgyzstana, a state owned newspaper that maintains
electronic archives only since 2004, published 30 relevant articles in 2004-2005
(www.sk.kg). MSN and Slovo Kyrgyzstana were issued 2 and 3 times per week
respectively.

3 | In May 2001 Adil Toigonbaev, the son-in-law of Askar Akaev, at that time
the President of the Kyrgyz Republic, allegedly unlawfully appropriated the shares
of VB from the private entrepreneur Aleksandr Kim, thus, assuring loyalty of the
newspapers to the government. In August 2005, shortly after the forceful change of
the Kyrgyz government, Kim legally demanded reconsideration of VB ownership and
won the case in the court. As the new government headed by Kurmanbek Bakiev
indirectly allowed restoration of Kim’s ownership of VB, the newspaper again became
loyal to the government, that is to Akaev’s successor.

283



Irina Wolf

included in the sample in order to establish whether those events had

specific influence on HT coverage in VB.

Methods of Research

The sample included every article published in VB from January 1st, 2005

to December 31st, 2005, in which the name ‘Hizb ut-Tahrir’ was men-

tioned at least once. The method of research was two-fold—quantitative

and qualitative. The classical quantitative analysis (Neuendorf 2002;

Stempel 1981) included coding articles on predefined variables ‘year’,

‘author’, ‘content’ and ‘tone’. ‘Year’ variable was encoded in five cate-

gories corresponding to the five years of the research timeframe. The

‘author’ variable first contained the last names of the journalists that

were later assigned to six categories: 1) Erlan Satybekov, 2) Shuhrat Ab-

basov, 3) Ravshan Umarov4, 4) Urii Kuzmihyh, 5) others, and 6) not

attributed articles. The ‘content’ variable first contained different the-

matic descriptions of articles that were later grouped in three categories:

1) ‘arrests’—short news articles usually about arrests of the HT members,

2) ‘informative’—articles often containing some descriptive information

about the HT organization and its activities in the region and abroad,

and 3) ‘irrelevant’—articles that contained references to HT but were,

nevertheless, irrelevant to the HT organization per se.

The ‘tone’ variable was encoded in three categories that represented

sets of terms and information used in relation to HT: 1) neutral, 2) neg-

ative, 3) very negative. ‘Neutral’ articles usually contained little or no

descriptive terms and information related to HT; they usually referred to

it as the religious or political organization aiming at building a Caliphate.

‘Negative’ articles contained such reference to HT as ‘prohibited orga-

nization’, ‘clandestine organization’, ‘spreading leaflets of an anticonsti-

tutional content’ and ‘government is concerned (or alarmed) because

of HT activities’. ‘Very negative’ articles contained such references to

the organization as ‘religious extremists’, ‘terrorists’, ‘radicals’, ‘religious

fanatics’, or ‘threat to the state and/or people’. A ‘positive’ category was

excluded from the categorization since no article fell into that category.

The qualitative analysis included closer consideration of selected arti-

cles as well as semi-structured interviews with four VB journalists who

wrote about half of all articles. Interviews with Erlan Satybekov, deputy

editor-in-chief of VB; Urii Kuzminyh, a VB journalist in charge of crime

4 | Shuhrat Abbasov and Ravshan Umarov are pseudonyms used to protect the
respecive authors’ identities.

284



Uneasy Communication in the Authoritarian State

stories; Shuhrat Abbasov and Ravshan Umarov, VB journalists based

in Osh, the southern oblast of Kyrgyzstan—were conducted to explain

the quantitative findings and to address the issues of self-censorship

of journalists. The inter-coder reliability sample consisted of every 10th

article. Simple percent agreement for “content” and “tone” variables was

93.2%.

Findings and Discussion

RQ1: Who gets to Speak on the Pages of Private yet not
Independent Kyrgyz Newspaper about the Controversial

Organization?

Journalists

Of 215 articles, Erlan Satybekov wrote 39 (18.1%) articles, Shuhrat Ab-

basov wrote 20 (9.3%) articles, Ravshan Umarov wrote 23 (10.7%) articles,

Urii Kuzminyh wrote 13 (6.0%) articles, 12 (5.6%) were written by Asel

Otorbaeva, 15 (7.0%) by Daniyar Karimov, 13 (6.0%) by Urii Kuzminyh, 46

(21.4%) by 29 other authors, and 47 (21.9%) articles were not attributed.

As expected, the majority of articles were bylines of journalists rather

than routine reports of the press agencies. However, a small circle of

journalists wrote about a half of all articles. Satybekov, who has an un-

dergraduate degree in journalism, has lectured in the USA on religious

extremism and terrorism in Central Asia, and has traveled to Israel and

other countries to learn more about religious extremism. He joined VB in

2001 and was considered by his colleagues to be an expert in questions

pertaining to Muslim extremism. Umarov and Abbasov, VB journalists

based in Osh, southern part of Kyrgyzstan, are close relatives. They

wrote about HT as part of their job covering events in the southern part

of the country. These three journalists confirmed that they wrote articles

about HT voluntarily, and have never been requested by editor-in-chief

to submit additional artilces. Umarov and Abbasov joined VB in 2000.

Kuzminyh has been responsible for crime stories since 1995 as he joined

VB. He saw his job as reporting information he received from law en-

forcement agencies without adding analytical information. Otorbaeva

and Karimov were not interviewed since they were not available at the

time of the research phase.

285



Irina Wolf

Law Enforcement Bodies

It was expected that 47 articles without attribution were either editorials

or, perhaps, the names of authors were intentionally not published for

certain reasons. Four interviewed journalists said that their names were

always published whenever they submitted a publication. Satybekov

suggested that absence of attribution was rather a technical problem.

According to him, if the same author wrote several articles on the same

page, only the last article contained information about the author. This

situation might not have been taken into account when the articles

were published on the web page. The qualitative analysis of these arti-

cles revealed, however, that the overwhelming majority of them were

short crime stories about arrests of HT members supposedly provided

by law enforcement bodies from the southern regions of the country.

Therefore, the voice behind approximately one fourth of all articles on

HT—unattributed articles and those written by Kuzminyh—was that

of law enforcement officials reporting about criminal offenses of HT

members or people allegedly supporting this group.

Hizb ut-Tahrir

Since HT in Central Asia was stigmatized as ‘a terrorist organization’

after 2001 and officially banned in 2003 it was expected that the voice of

HT itself would hardly be heard from the outlet loyal to the government.

However, publication of two lengthy interviews with HT members was

de facto giving the floor to extremists to present their views on certain

topics that they would otherwise have to spread clandestinely through

leaflets. Satybekov’s interview of Rahimjan Charikov, the imprisoned

HT member was published in VB on September 26th, 2001. Satybekov’s

questions revealed HT’s objectives, ideology and reasons of HT being

banned in many countries. Charikov’s answers presented HT views on

the 9/11 terrorist attacks in the USA, relation of the Uzbek president

Karimov to Mustafa Kemal Ataturk, and terrorist attacks in Uzbekistan

in 1999. Another interview of a HT member was published in VB on

July 22nd, 2005, i.e. shortly after the presidential elections in Kyrgyzstan.

Satybekov wrote the questions and Hamidov conducted the interview

with Diler Djumabaev, an entrepreneur and the press-attaché of HT.

Several questions of Satybekov provided basic information about HT’s

membership, strategies, objectives, and ideology. Other questions were

specifically aimed at finding out HT’s views on the presidential elec-

tions in Kyrgyzstan; the March events in Kyrgyzstan that resulted in

286



Uneasy Communication in the Authoritarian State

seizure of the government by opposition leaders; on Andijan events in

Uzbekistan5; the American airbase in Kyrgyzstan; and, the bombings

in London. Additional research on HT coverage in VB in 2006 and 2007

revealed that the newspaper provided space for two more interviews

with HT members revealing the relations and attitudes of HT to Islamic

Movement of Uzbekistan and HT strategy of cooperation with mass

media in Kyrgyzstan.

Whereas publication of interview with HT members was seen by Saty-

bekov as an opportunity “[. . . ] to hear the voice on the other side, and at

the same time to increase the popularity of the newspaper” (Interview

with Satybekov), the second interview was published only three weeks

after the Kyrgyz law “On preventing extremist activity” was adopted. Ac-

cording to this law, the mass media were not allowed to spread extremist

materials or to undertake extremist activities. Although publication of

interviews with HT members openly spreading their message might be

seen as giving a platform to extremists, Satybekov stated that neither he

nor the VB editor-inchief were approached by state officials.

In comparison, in Germany where the organization is banned since

January 2003, the quality press often published very informative arti-

cles about HT but never in a form of interview with the German HT

members.6 In Britain, where the organization is legal, interviews with,

refutations by, and articles of the HT members appeared more often.7

Thus, notwithstanding the fact that Germany is a democratic state with

independent media and HT members were never imprisoned there, the

public space was never given directly to HT. In Kyrgyzstan, where people

get arrested for merely having an HT leaflet in a pocket, the press, in

5 | In May, 2005 the governmental forces of Uzbekistan massacred several
hundreds of protestors in the main square of Andijan, who gathered to protest
against the unfair trial over 23 businessmen allegedly belonging to Akramiya group,
a spin off of HT.

6 | This statement is based on quantitative analysis of 226 articles that con-
tained at least one reference to HT and were published in tageszeitung, Frankfurter
Rundschau, Süddeutsche Zeitung, Frankfurter Allgemeine Zeitung and Die Welt in
2002-2007. Preliminary findings of qualitative analysis revealed that in 2005 Die Welt
published one inerveiw with the Briton of Pakistani origin, who started his Islamist
path from joining HT at the age of 17 (Taseer 2005), and one narrative report of
German journalist, who met HT member in Kyrgyzstan shortly before the presidential
elections in Kyrgyzstan (Quiring 2005).

7 | This statement is based on quantitative analysis of 396 articles that contained
at least one reference to HT and were published in The Daily Telegraph, The Times,
The Guardian, The Financial Times and The Independent in 2002-2007.

287



Irina Wolf

Figure 1: Content of articles (N=215)

a paradoxical way, allowed HT to speak to the wide audience from its

pages.

RQ2: What kind of Message the General Public Received through
this Pro-Government Newspaper?

Content

Of 215 articles, 49 (22.8%) articles were about arrests of HT members, 109

(50.7%) articles were ‘informative’, and 57 (26.5%) articles were mainly

‘irrelevant’ to the topic. Of 109 ‘informative’ articles written during five

years, 58 (53%) articles were primarily focused on describing activities

of HT in the Central Asian region, 30 (17.8%) articles provided general

information about the HT organization, and 21 (12.5%) articles, apart

from providing relevant information on HT, focused on how to combat it.

Of 57 articles mainly irrelevant to HT, six (10.5%) contained references

to HT in the titles or ledes of the articles, but nowhere else in the bodies

of articles, 51 (80.5%) contained references to HT in their bodies; 29

(50.95%) of these 57 articles contained references to HT in the context of

terrorism. For graphic presentation see: Figure 1.

The qualitative analysis of articles about ‘arrests of HT members’ re-

vealed that they were mainly once corresponding to Wright’s (1997: 104)

term “the front-end/back-end stories”. Those are stories that covered ar-

rests of HT members or supporters but usually had no follow up coverage

of whether those people were later imprisoned, acquitted or immedi-

ately released. Although the number of ‘informative articles’ was high,

288



Uneasy Communication in the Authoritarian State

VB published only 10 articles during 2001-2005 providing exhaustive

information on the organization, including historical information on

the origin of HT, its ideology and objectives, the types of its activities,

reasons why it has been banned in various parts of the world, location of

its headquarters, and/or its attitude towards violence and various forms

of government. The rest of articles were rather a mixture of use of HT

name and a description of HT organization with various degrees of rele-

vance to the focal points of articles. However, as was pointed out earlier,

the authors of more than half of mainly irrelevant articles mentioned

HT name purely in ‘terrorism’ context. As expected, coverage of HT was

event-driven and the number of articles mentioning the group increased

at the times of important international or national events.

The content of articles was carefully weighted and discussed prior to

publication by Abbasov and Umarov in Osh. They tried to avoid men-

tioning such delicate questions as the ethnic identity of HT members.

Being ethnic Uzbeks themselves, they explained during interviews that

highlighting the Uzbek ethnicity of HT members might have escalated

conflict between the Kyrgyz and the Uzbeks and lead to violence. Indeed,

although revealing the fact that majority of HT members were at that

time the ethnic Uzbeks was not prohibited by any official regulation of

the state, the journalists at VB did not write about it. In fact, in 2001 and

2002 there were no references to HT members being Uzbeks. In 2003

in two articles it was mentioned that HT leaflets were in both Kyrgyz

and Uzbek languages and in one that HT usually propagated among the

Uzbek population in the south. In 2004 there was one reference to an

arrested HT member being identified as the Uzbek, and one reference

to expropriated HT leaflets in the Uzbek language. In 2005 two articles

contained references to HT leaflets published in the Uzbek language.

Umarov said that possession of arms by HT members was another is-

sue to be considered before publication since it had not yet been proved

by law enforcement bodies. However, in a number of articles journal-

ists referred both to discovery of arms and to HT, although they did

not directly accuse HT of possessing arms. Such references were done

obliquely, so that readers could themselves infer that the discovered

arms belonged to HT. In this connection, Umarov stated that in VB there

were only two people who have a real grasp of HT issues—Satybekov

and himself—and some journalists from the north of the country lacking

in-depth knowledge of the organization are sometimes too harsh in their

references to the group.

289



Irina Wolf

Figure 2: Content by tone (N=215)

Tone

Of 215 articles, 20 (9.3%) contained neutral references to HT, 48 (22.3%)

contained negative and 127 (68.4%) contained very negative references

to HT. Of 49 articles about arrests of HT members, three (6.1%) articles

contained neutral references to HT, 13 (26.5%) contained negative refer-

ences and 33 (67.3%) very negative references to HT. Of 109 informative

articles, 8 (7.3%) articles contained neutral references to HT, 23 (21.1%)

contained negative, and 78 (71.6%) contained very negative references

to HT. Of 57 articles mainly irrelevant to HT, 9 (15.8%) articles contained

neutral references to HT, 12 (21.1%) contained negative, and 36 (63.2%)

very negative references to HT. The relationship between tone and con-

tent was not statistically significant. For graphic presentation of data

see: Figure 2.

Of 10 articles published in 2001, none of them contained neutral

references HT, 1 (10.0%) contained negative references, and 9 (90.0%)

contained very negative references to HT. Of 48 articles published in

2002, 4 (8.3%) contained neutral references, 4 (8.3%) contained negative

references, and 40 (83.3%) contained very negative references to HT.

Of 50 articles published in 2003, 4 (8.0%) contained neutral references,

9 (18.0%) contained negative references, and 37 (74.0%) very negative

references to HT. Of 55 articles published in 2004, 1 (1.8%) contained neu-

tral reference, 14 (25.5%) contained negative references, and 40 (72.7%)

290



Uneasy Communication in the Authoritarian State

Figure 3: Tone by year (N=215)

contained very negative references to HT. Of 52 articles published in

2005, 11 (21.2%) contained neutral reference, 20 (38.5%) contained neg-

ative references, and 21 (40.4%) contained very reference to HT. The

relation between variables “tone” and “year” was statistically significant

(χ2(8, N = 215) = 32,445, p < .01) with the tone of articles becoming more

neutral over years. For graphic presentation of data see: Figure 3.

As mentioned, the category ‘positive’ tone has been excluded from

the coding book because none of the articles contained any positive

remarks about HT. Positive attitude toward the organization could have

been expressed through mentioning that members of this organization

help each other in addressing such issues as unemployment, religious

education, funerals, medical care, etc. Satybekov and Umavrov noted

that there were some positive aspects about HT that could be covered.

They said, for example, that in the southern part of Kyrgyzstan the group

was known for charitable activities. There was a case when members

organized a big meal for the local population. HT members can count

on the financial support from the organization in case of emergency or

medical need. The referents said that such information could not, how-

ever, be published in VB because “[. . . ] the end goals of this organization

are well known [. . . ]” (Interview with Umarov) and “[. . . ] VB doesn’t

do promotion of the HT organization” (Interview with Satybekov). To

compare, similarly to the Kyrgyz press the German press contained no

291



Irina Wolf

references to any positive activity of HT unlike the British press, in which

such references were rare but present.8

The assumption that articles became more neutral over years because

the number of articles about arrests of HT members has also grown over

years was not supported. Although such articles provided little or no

information about HT’s goals, activities and they were almost never neu-

tral in tone except in 2005, when the articles with neutral tone could be

observed regardless of the content of the articles. Apparently, that such

difference in coverage of HT could be attributed to the change of the Kyr-

gyz government and VB directorship in 2005. The four interviewees were

of the view that changes of the Kyrgyz government in March 2005, and of

the VB directorship in August 2005, influenced neither the content nor

the tone of references to HT in VB (Interviews with Satybekov, Abbasov,

Umarov, and Kuzminyh). However, the quantitative analysis shows that

in 2005 VB coverage of HT was more balanced, with the number of the

articles written in a “neutral tone” having drastically grown. The quali-

tative analysis of articles reveals that after the opposition seized power,

VB stopped referring to the former opposition having contacts with and

support of, the HT organization.

RQ3: How was the same Event—Suicide Bombings in Uzbekistan
in 2004—Covered in the Kyrgyz Vechernii Bishkek, British The

Times and German Frankfurter Allgemeine Zeitung?

A series of suicide bombings by four women in Uzbekistan in spring

2004 that took lives of more than 40 people was quickly attributed by

the Uzbek president Karimov to Islamist terrorists, including the Islamic

Movement of Uzbekistan and HT. As VB covered the event, the sources

of information used by journalists were primarily those of the press

service of the Uzbek president and the Uzbek security service. Such

articles obviously contained pure propaganda against the HT group,

although the HT’s denial of their participation in the bombings was

mentioned once. Thus, among other articles there were a reprint of the

then president Karimov’s statement about the terrorist acts, the report of

the Uzbek security services about criminal activities of HT in the region

and the interview with the worker of the press service of the Uzbek

president.
At the same time the British daily The Times published five articles

8 | Of 396 examined articles from the British press 11 contained remarks about
positive activities of HT.

292



Uneasy Communication in the Authoritarian State

on the topic that referred to HT: four by Giles Whittell from Tashkent
and one by Richard Beeston from Britain. The general tendency was
that the authors mentioned blames of the Uzbek government against
HT quoting or referring to the Uzbek authorities; HT’s denial of having
anything to do with this violent event, in particular, and claims of being
a peaceful organization in general; HT being legal in Great Britain and
them blaming the Uzbek authorities for violence. The authors also
referred to human rights organizations stressing how the Uzbek regime
exercised routine torture against thousands of Muslim dissidents. Finally,
the journalists highlighted several times that the Americans should be
embarrassed if they decide to release more than USD 50 million in aid
for Uzbekistan that is dependent on human rights improvements in the
country. Finally, in the last article on the topic, Whittell (2004) provided a
lengthy emotional and detailed report of cases of torture of HT members
in the Uzbek prisons, the report that would hardly ever see publication
in Kyrgyzstan.

“The woman closes her eyes and explains how it got there. ‘He didn’t want to

confess to praying five times a day because he didn’t consider it a crime, so they

put long metal spikes in a canvas bag and beat him with it. Still he didn’t confess,

so they attached electrodes to his abdomen. Still he didn’t confess, he didn’t die.

So he was put into 25 litres of boiling water, in a bath. When his skin was off they

poured disinfectant on him. They removed his fingernails and broke his nose

and teeth. There was nowhere on his body that was not covered with bruising

and signs of torture.’ His name was Muzafar Avazov. Hers is Fatima Mukhadirova.

She is one of several thousand mothers whose sons and husbands have been

taken from them for defying the authority of the flatly unrepentant Government

of Uzbekistan [. . . ] Avazov’s crime was to have been linked to those radicals;

specifically to the Hizb ut-Tahrir sect, which seeks to replace Uzbekistan with an

Islamic caliphate under the Sharia Muslim legal system” (Whittell 2004: 6).

The coverage of the event in the German daily FAZ was not as emotional

as in The Times. However, similar to the British daily, the frame of the

poor records of Uzbekistan in human rights prevailed over the frame of

HT being the state’s enemy number one. Thus, FAZ covered the bomb-

ings mentioning HT in three articles by Markus Wehner from Moscow.

Similar to the British coverage, the journalist first illustrated the general

situation in places of bombings and referred to the Uzbek authorities

blaming HT for violence. He mentioned HT’s official response denying

the involvement, stressed their official rejection of violence in meeting

their goal of Caliphate restoration in Central Asia and quoted HT saying

293



Irina Wolf

that the tyrannical Uzbek regime has staged such events in the past

as well in order to supress the legitimate Islamic political opposition.

(Wehner 2004a: 7) Wehner mentioned the case of Avazov only shortly

and referred to it in the context of records of Human Rights Watch about

7000 sympathizers of HT in the Uzbek prisons and routine torture prac-

tices by the Uzbek authorities. Noteworthy is the fact that in sub-title of

one of three articles Wehner takes position and blames the Uzbek gov-

ernment for provoking extremism that it fights later on (Wehner 2004b:

10).

It appears that the different legal status of HT in Britain and Germany

hardly had any impact on how HT-related event happening abroad was

covered by the press. Perhaps the proximity of Kyrgyzstan to Uzbekistan

and dependence of the former on the natural resources on the latter

influenced on how the controversial issues are portrayed in the press.

This proposition, however, only reinforces the argument that the press

in Kyrgyzstan is heavily dependent on state politics and willingly or

unwillingly supports it on its pages.

Conclusion

The aim of this study was to establish who was allowed to speak on the

pages of private yet not independent Kyrgyz daily about the proscribed

organization HT during 2001-2005. Further, it was necessary to establish

what kind of message the general public in Kyrgyzstan received from

this pro-government newspaper. Finally, it seemed relevant to find out

how the same event—suicide bombings in Uzbekistan in Spring 2004—

was covered in democratic (British and German) and non-democratic

(Kyrgyz) societies. It appears that about a half of all articles mentioning

HT at least once were written by a small circle of journalists, one of which

was editor-in-chief, another was a reporter on crime stories, and two

were close relatives based in the Southern part of Kyrgyzstan, who were

cross checking material on HT prior to publication in order to avoid

controversial or sensitive remarks. Material for about a quarter of all

articles was supplied by law-enforcement officials and was mainly about

arrests of HT members or sympathizers. Another quarter of articles were

mainly irrelevant to HT organization often mentioning it in the context

of ‘terrorism’. While half of articles were more or less informative on

HT, only ten of them provided detailed information about the origin

and goals of the organization. The overwhelming majority of articles

294



Uneasy Communication in the Authoritarian State

were written in very negative tones, i.e. referring to HT as religious

extremists, terrorists, radicals and/or religious fanatics. Whereas not

a single positive aspect of HT activities (like charity or employment

activities) was covered, even the number of articles that referred to HT

in neutral terms—Muslim religious or political organization aiming at

building a Caliphate—was very low. The growing number of articles with

the neutral references to HT over years was attributed to the changes of

the Kyrgyz government and the VB directorship in 2005.

While the personal positions of the journalists seem to have influ-

enced on how they portrayed the HT, the role of the Kyrgyz government

in setting the agenda for the private yet not independent newspaper

should not be underestimated. The comparison of how VB covered sui-

cide bombings in neighbouring Uzbekistan in spring 2004 with coverage

of the same event in the British The Times (where HT is legal) and the

German FAZ (where HT is banned) lent support to the argument that

coverage of Htrelated issues depends not so much on the legal status

of the organization as on independence of media and journalists from

state’s pressures to write about the banned organization in very negative

terms and covering only those aspects of the events that are in line with

the wider state’s policies. The further investigations and broader analy-

sis of HT coverage in three countries would shed more light on uneasy

communication between HT, mass media and states.

References

Abbasov, S. (pseudonym). Phone interview, May 4th, 2006.

Allison, O. 2006. Selective Enforcement and Irresponsibility. Central

Asia’s Shrinking Space for Independent Media. Central Asian Survey

25 (1-2): 93-114.

Anderson, J. 1999. Kyrgyzstan. Central Asia’s Island of Democracy. New

York: Routledge.

Baran, Z. 2004a. Hizb ut-Tahrir. Islam’s Political Insurgency. Washington

D. C.: The Nixon Center.

Baran, Z. editor. 2004b. The Challenge of hizb ut-tahrir. Deciphering and

Combating Radical Islamist Ideology. Washington D.C.: The Nixon

Center.

Bakker, E. 2007. Exclusion: Who decides—and on what grounds? hizb

ut-tahrir and the HDIM. Helsinki Monitor 18 (4): 278-288.

Baran, Z., S. F. Starr and S. E. Cornell. 2006. Islamic Radicalism in

295



Irina Wolf

Central Asia and the Caucasus. Implications for the EU. Sweden:

Central Asia-Caucasus Institute & Silk Road Studies Program, Silk

road paper, July 2006.

Bergin, A. and J. Townsend. 2007. Responding to Radical Islamist Ide-

ology. The Case of hizb ut-tahrir in Australia. Australian Strategic

Policy Institute. http://www.aspi.org.au/publications/policybrief.

aspx?ContentID=117&pubtype=9. [02/28/2008].

Borogan, I. 2007. Hizb ut-Tahrir. www.agentura.ru. http://www.agentura.

ru/terrorism/hisbuttahrir/ [06/19/2008].

Chalaby, J. K. 2009. Public Communication in Totalitarian, Authoritarian

and Statist Regimes. A comparative glance. Paper presented at

Totalitarian Communications. Hierarchies, Messages, Codes. Uni-

versity of Konstanz, June 5th-6th, 2009.

Esposito, J. L. 2002. Unholy War. Terror in the Name of Islam. Oxford:

Oxford University Press.

Freedman, E. and K.-K. Chang. 2007. Religious news and controversies

in Central Asia: A Case Study of a Western ‘Christian initiative’ News

Service. Religion, State and Society 35 (4): 355-371.

Freedom House. 2008. Democracy Rankings 2008 by Regime Type. http:

//www.freedomhouse.org/template.cfm?page=438&year=2008

[02/04/2009].

Grebenschikov, I. 2002. The Hizb ut-Tahrir Through the Eyes of Kyrgyz

Journalists. Media Insight Central Asia 22 (January 2002): http:

//www.cimera.org/en/publications/mica_22.htm [05/23/2008].

Gross, P. and T. Kenny. 2008. The Long Journey Ahead. Journalism

Education in Central Asia. Problems of Post-Communism 55 (6):

54-60.

Gunn, T. J. 2003. Shaping an Islamic Identity. Religion, Islamism, and

the State in Central Asia. Sociology of Religion 64 (3): 389-410.

Horton, J. 2006. Hizb-ut Tahrir. Nihilism or Realism? Journal of Middle

Eastern Geopolitics 2 (3): 71-83.

International Crisis Group. 2002. The IMU and the Hizb-ut-Tahrir. Impli-

cations of the Afghanistan Campaign. Osh/Brussels: International

Crisis Group, Asia Briefing (11). http://www.crisisgroup.org/library/

documents/report_archive/A400538_30012002.pdf [06/20/2005].

International Crisis Group. 2003a. Radical Islam in Central Asia. Re-

sponding to Hizb ut- Tahrir. Osh/Brussels: International Crisis

Group, Asia Report (58). http://www.crisisgroup.org/library/doc

uments/report_archive/A401032_30062003.pdf [06/20/2005].

International Crisis Group. 2003b. Is Radical Islam Inevitable in Central

296



Uneasy Communication in the Authoritarian State

Asia. Priorities for Engagement. Osh/Brussels: International Crisis

Group, Asia Report (72).

International Crisis Group. 2009. Women and Radicalisation in Kyrgyzs-

tan. Brussels: International Crisis group, Asia Report (176).

Karagiannis, E. 2005. Political Islam and Social Movement Theory. The

case of Hizb ut-Tahrir in Kyrgyzstan. Religion, State and Society 33

(2): 137-149.

Karagiannis, E. 2006a. The Challenge of Radical Islam in Tajikistan. Hizb

ut-Tahrir al-Islami. Nationalities Papers 14 (1): 21.

Karagiannis, E. 2006b. Political Islam in Uzbekistan. Hizb ut-Tahrir

al-Islami. Europe-Asia Studies 58 (2): 261-280.

Karagiannis, E. 2007. The Rise of Political Islam in Kazakhstan. Hizb

ut-Tahrir al Islami. Nationalism and Ethnic Politics 13: 297-322.

Kenny, T. and P. Gross. 2008. Journalism in Central Asia. A Victim of Poli-

tics, Economic, and Widespread Self-Censorship. The International

Journal of Press/Politics 13 (4): 515-525.

Khamidov, A. 2003. Countering the Call. The U.S., Hizb ut-Tahrir

and Religious Extremism in Central Asia. The Saban Center for

Middle East Policy at the Brookings Institution 4: http://www.

brookings.edu/~/media/Files/rc/papers/2003/07asia_khamidov/

khamidov20030701.pdf [05/14/2008].

Kulikova, S. V. and D. D. Perlmutter. 2007. Blogging Down the Dicta-

tor? The Kyrgyz Revolution and Samizdat Websites. International

Communication Gazette 69 (29): 29-50.

Kuzminyh, U. Personal interview, Bishkek, May 8th, 2006.

Langkjer, B. 2006. Sekter i danmark. Hizb ut-Tahrir, faderhuset, scien-

tologi, In Jiva-behandling. Denmark: Langkjer. http://langkjer.dk/

sekterdk.pdf [05/15/2008].

Maliach, A. 2006a. Islamic Radicalism under the Cover of Political Prag-

matism: The Islamic Liberation Party. International Institute for

Counter Terrorism: http://www.ict.org.il/index.php?sid=119&lang=

en&act=page&id=1386&str=Hizb%20ut%20Tahrir [05/12/2008].

Maliach, A. 2006b. Hizb al-Tahrir al-Islami and the Cartoon Fracas. In-

ternational Institute for Counter Terrorism: http://www.ict.org.il/

index.phpsid=119&lang=en&act=page&id=5186&str=Hizb%20ut%

20Tahrir [05/12/2008].

Mandaville, P. G. 2007. Global Political Islam. London and New York:

Routledge Taylor & Francis Group.

Manzella, J. and L. Yacher. 2005. The Kyrgyz Republic’s Liminal Media.

297



Irina Wolf

Assessing a Journalistic Rite of Passage. Journalism Studies 6 (4):

431-443.

Mayer, J.-F. 2004. Hizb ut-Tahrir. The next al-Qaida, really? Geneva:

IUHEI, 4/2004, http://graduateinstitute.ch/webdav/site/iheid/

shared/iheid/514/hizb-tu-tahrir.pdf [03/12/2008].

McBrien, J. and M. Pelkmans. 2008. Turning Marx on his Head. Mission-

aries, ‘Extremists’ and Archais Secularists in Postsoviet Kyrgyzstan.

Critique of Anthropology 28 (87): 87-103.

McGlinchey, E. 2009. Islamic Rivavalism and State Failure in Kyrgyzstan.

Problems of Post-Communism 56 (3): 16-28.

Mihalka, M. 2006. Counterinsurgency, Coutnerterrorism, State-Building

and Security Cooperation in Central Asia. China and Eurasia Forum

Quarterly 4 (2): 131-151.

Morgan, A. 2007 Hizb ut-Tahrir. Banned elsewhere but not in the US.

Why? Islam-Watch: http://www.islamwatch.org/AdrianMorgan/

Why-Hizb-ut-Tahrir-not-Banned-in-US.htm [05/19/2008].

Morgan, A. 2008 Hizb ut-tahrir. An Update. Westminster journal: http:

//westminsterjournal.com/content/view/110/30/ [05/18/2009].

Neuendorf, K. 2002. The Content Analysis Guidebook. London: Sage.

Prusher, I. R. 2008 Palestinian Group Sounds like al Qaeda but Forgoes

Violence. The Christian Science Monitor: http://www.csmonitor.

com/2008/0122/p01s03wome.html?page=1 [06/19/2009].

Public Association “Journalists”. 2008. Political Extremism, Terrorism

and Media in Central Asia. International Media Support.

Roy, O. 2004. Globalised Islam. The Search for a New Ummah. London:

Hurst & Company.

Satybekov, E. 2001. “Chelovek so stekljannymi glazami”[Person with

Glass Eyes]. Vechernii Bishkek 185 (7857).

Satybekov, E. and H. Oibek. 2005. “Hizb ut-Tahrir. s glazu na glaz” [Hizb

ut-Tahrir. Privately]. Vechernii Bishkek 138 (8812).

Satybekov E. Personal Interview, Bishkek, May 4th, 2006.

Schatz, Ed. 2006. Access by Accident. Legitimacy Claims and Democracy

Promotion in Authoritarian Central Asia. International Political

Science Review 27 (3): 263-284.

Siddiqui, M. 2004. The Doctrine of Hizb ut-Tahrir. In The Challenge

of Hizb ut-Tahrir. Deciphering and Combating Radical Islamist

Ideology, edited by Z. Baran, 1-33. Washington D. C.: The Nixon

Center.

Stempel, G. H. III. 1981. Content Analysis. In Research Methods in Mass

298



Uneasy Communication in the Authoritarian State

Communication, edited by G. H. Stempel, 119-131. Enlewood Cliffs:

Prentice-Hall.

Swick, S. 2005. From London to Andijan. The Rising Global Influence

of Hizb-ut-Tahrir Among Muslim Youth. Minaret of Freedom Insti-

tute: http://208.106.208.252/pdfs/34/finalpapers/SarahSwick.pdf

[01/10/2008].

Taseer, A. 2005. Bekenntnisse eines Gotteskriegers. Die Welt (184, August

9th): 10.

Taquiddin, A.-N.. 1999. The Methodology of Hizb ut-Tahrir for Change.

London: al-Khalifah Publications.

Quiring, M. 2005. Eine Wahl zwischen Fanatikern und korrupten Beamten.

Die Welt (158, July 9th): 7.

Umarov, R. (pseudonym). Phone Interview, May 8th 2006.

Wehner, M. 2004a. Ein zweiter Tag des Terrors in Usbekistan. Frankfurter

Allgemeine Zeitung (77, March 31st): 7.

Wehner, M. 2004b. Überlebenshilfe. Frankfurter Allgemeine Zeitung (78,

April 1st): 10.

Whine, M. 2006. Is Hizb ut-Tahrir Changing Strategy or Tactics? Hud-

son Institute, Center for Eurasian Policy, Occasional Research Paper

1: http://www.thecst.org.uk/docs/EurasianPaper_Aug42006.pdf

[05/12/2008].

Whittell, G. 2004. A Power Ked that is about to Explode. The Times

(London) (April 7th), sec Features.

Williams, B. G. 2004. Crushing Wahhabe Fundamentalists in Central

Asia and Caucasus. In New Religious Movements in the 21st Century,

edited by P. Lucas and T. Robbins, 129-148. New York and London:

Routledge.

Wolf, I. 2006. Hizb ut-Tahrir in Kyrgyzstan. Quantitative Media Content

Analysis. Conflict & Communication on Line 5 (2): http://www.cco.

regener-online.de/2006_2/pdf/wolf.pdf.

Wright, S. A. 1997. Media Coverage of Unconventional Religion. Any

“Good News” for Minority Faiths. Review of Religious Research 39 (2,

Special Issue: Mass Media and Unconventional Religion): 101-15.

299


	Uneasy Communication in the Authoritarian State. The Case of Hizb ut-Tahrir in Kyrgyzstan������������������������������������������������������������������������������������������������



