
Repositorium für die Medienwissenschaft

Drew Bassett
Rod Stoneman: Chavez – The Revolution will not be
Televised. A Case Study of Politics and the Media
2009
https://doi.org/10.17192/ep2009.3.613

Veröffentlichungsversion / published version
Rezension / review

Empfohlene Zitierung / Suggested Citation:
Bassett, Drew: Rod Stoneman: Chavez – The Revolution will not be Televised. A Case Study of
Politics and the Media. In: MEDIENwissenschaft: Rezensionen | Reviews, Jg. 26 (2009), Nr. 3, S. 341–
343. DOI: https://doi.org/10.17192/ep2009.3.613.

Nutzungsbedingungen: Terms of use:
Dieser Text wird unter einer Deposit-Lizenz (Keine
Weiterverbreitung - keine Bearbeitung) zur Verfügung gestellt.
Gewährt wird ein nicht exklusives, nicht übertragbares,
persönliches und beschränktes Recht auf Nutzung dieses
Dokuments. Dieses Dokument ist ausschließlich für
den persönlichen, nicht-kommerziellen Gebrauch bestimmt.
Auf sämtlichen Kopien dieses Dokuments müssen alle
Urheberrechtshinweise und sonstigen Hinweise auf gesetzlichen
Schutz beibehalten werden. Sie dürfen dieses Dokument
nicht in irgendeiner Weise abändern, noch dürfen Sie
dieses Dokument für öffentliche oder kommerzielle Zwecke
vervielfältigen, öffentlich ausstellen, aufführen, vertreiben oder
anderweitig nutzen.
Mit der Verwendung dieses Dokuments erkennen Sie die
Nutzungsbedingungen an.

This document is made available under a Deposit License (No
Redistribution - no modifications). We grant a non-exclusive,
non-transferable, individual, and limited right for using this
document. This document is solely intended for your personal,
non-commercial use. All copies of this documents must retain
all copyright information and other information regarding legal
protection. You are not allowed to alter this document in any
way, to copy it for public or commercial purposes, to exhibit the
document in public, to perform, distribute, or otherwise use the
document in public.
By using this particular document, you accept the conditions of
use stated above.

https://mediarep.org
https://doi.org/10.17192/ep2009.3.613


Hörfunk und Fernsehen 341

Die Raumerfahrung in Gute Zeiten, schlechte Zeiten hingegen bildet einen 
Gegenentwurf zum Stadtkonzept der Lindenstraße und ist geprägt von Offen-
heit und Unabgeschlossenheit. Geografische Verankerung und Urbanisierung 
werden mit Hilfe von variablen Stock Shots hergestellt, die fragmentarisch Ber-
liner Gebäude und Stadtszenen visualisieren. Für den Rezipienten ergibt sich ein 
ständig variabler Stadtraum, in dem auch die Lage der einzelnen Wohnungen 
nicht geografisch erfassbar ist. Das Sozialgefüge in Gute Zeiten, schlechte Zeiten 
basiert nicht wie in der Lindenstraße auf räumlicher, sondern auf kommunikativer 
Grundlage. (Vgl. S. 349) Damit korrespondierend ist das präferierte Wohnmodell 
hier die Wohngemeinschaft mit einem zentralen Raum, häufig ein Küchen-/Ess-
/Wohn-/Arbeitszimmer. Das Lebensmodell ist geprägt von ständigem Wandel, die 
Wohnungen dienen dabei dem sehr fluktuierenden Figurenensemble als Kommu-
nikationsräume, die jederzeit auch wieder verlassen werden können, ebenso wie 
die eingegangen (Liebes-)Beziehungen. 

Eckhard Pabst legt eine brillante Analyse der Konzeptionen von Urbanität in 
den beiden langlaufenden Serien vor und seziert eindrücklich deren Komplexität 
und Relationen. Der sehr umfangreiche theoretische Vorbau wirkt dagegen etwas 
sperrig, was sich negativ auf den Lesefluss auswirkt und die Arbeit in zwei Teile 
zerfallen lässt.

Tanja Weber (Köln)

Rod Stoneman: Chavez – The Revolution will not be Televised.  
A Case Study of Politics and the Media
London: Wallflower Press 2008, 135 S., ISBN 978-1-905674-74-9, GBP 18,99
One of the few pleasures of George W Bush’s late presidency was listening to 
Venezuela’s president, Hugo Chávez, baiting the Bush administration about its 
neoliberal economic policies and imperialist foreign adventures. Ironically, it was 
these same neoconservative missions which contributed to the higher oil prices 
which gave Chávez, the leader of one of the world’s largest oil exporters, the econo-
mic and political power to co-opt his neighbours into his Bolivarian revolution and 
thumb his nose at the USA with seeming impunity. Chávez, a failed coup plotter in 
1992, who has since been democratically elected three times, generates veneration 
and venom in equal measure. For the predominantly poor non-white Venezuelan 
underclass, he is a saviour. To the white middle class, he is a communist dictator in 
bed with Castro. So, an ideal subject for a documentary team co-financed by The 
Irish Film Board (BSÉ), BBC and various other European TV channels.

The team, consisting of Kim Bartley and Donnacha Ó Briain, were lucky 
enough to be given access to Chávez and his ministers and then coincidentally 
be present at the Presidential Palace Miraflores when an attempted coup took 
place. The nature of their documentary then changed from character study to 



342 MEDIENwissenschaft 3/2009

an eye-witness account of the lead up to and execution of the coup, and the role 
of the Venezuelan media, specifically the private TV channels, in the attempted 
take over. The 52-min TV version Chávez: Inside the Coup was screened on the 
Irish channel RTÉ in February 2003 provoking an over-whelming positive public 
reaction. A longer version, the 72-min The Revolution Will Not Be Televised was 
circulated around the international film festival circuit in order to find a distributor 
for a theatrical release, picking up awards and prizes along the way. 

In the longer version the film opens with Chávez touring the country areas, 
being received with popular enthusiasm. In voice-over the filmmakers explain the 
background to their project and some historical context to the country and their 
larger-than-life subject: Hugo Rafael Chávez Frías. At this time the issue of the 
disposition of the county’s oil revenues (as well as other aspects of his Bolivarian 
socialist revolution) had polarised the country. On April 11 in 2002, crowds for and 
against him gather in the streets. Some snipers shoot at the anti-Chávez crowd who 
return fire. The private TV networks show these images claiming anti-government 
protestors are being shot. The military high-command withdraws its support from 
the government, threatens to shell the presidential palace, and Chávez is led away 
by army officers. The next morning Pedro Carmona is sworn in as president and 
the coup leaders explain about the planning on a television chat-show. However, 
pro-Chávez supporters from the barrios march on Miraflores Palace and the palace 
guard takes back the building in Chávez’s name. In the absence of the President, 
the Vice President is constitutionally sworn in as acting president. Chávez returns 
by helicopter at night when the government regains full military control after an 
army general announces on television that the military respects the constitution. 
Chávez then speaks directly to the filmmakers, asking them for a copy of the 
finished film

It was only when the film was shown in Venezuela itself, did an organised 
backlash occur. Bartley gave a personal showing to Chávez who loved it and 
arranged for it to be shown in Caracas’ biggest auditorium at the same time it was 
broadcast on the state-owned and government controlled, Venezolana de Televisión 
on the anniversary of the coup in April 2003. The political opposition assumed the 
film-makers, at best, had lost their objectivity or had been duped into inadvertently 
producing a pro-Chávez account of the coup, and at worst, had been paid by the 
government to produce political propaganda. An online petition was organised 
and editorials in print and broadcast media denounced the documentary as having 
significant factual errors. A detailed critique was published as part of the petition, 
and the BBC’s Editorial Complaints Unit was forced to investigate complaints of 
bias which were eventually not upheld.

Rod Stoneman, Director of the Huston School of Film and Digital Media at 
the University of Ireland, who had worked as a Deputy Commissioning Editor at 
Channel 4 before becoming Chief Executive of the Irish Film Board at the time 
the project was initiated, appears to be the perfect person to write about the film’s 
genesis, execution, editing and controversy. He gives a measured but personal 



Hörfunk und Fernsehen 343

description of how film projects of this type are chosen and funded, as well as 
insider information about this one in particular.

Unfortunately, the filmmakers had made a fundamental mistake when choosing 
and arranging their material (200 hours had to be reduced to 72min). A central 
thesis of the film is that the private television stations, owned by successful, conser-
vative businessmen, were not only non-partisan when covering any stories relating 
to the government but had played an active part in the coup itself by broadcasting 
only selective scenes of what was happening, as it was happening, in order to 
further the interests of the coup leaders. In particular, scenes of pro-Chávistas 
defending themselves from unidentified snipers (but probably the Metropolitan 
police) were edited so it seemed they were firing at unarmed, anti-government 
protestors, and scenes of thousands of poor, pro-Chávistas rallying in the streets 
in support of the government were not shown at all. Regrettably, the filmmakers 
showed some scenes out of chronological order, which seemed to boost Chávez’s 
popularity with the Venezuelan people and vilify the opposition as rich racists. 
The USA’s involvement in the coup was also disputed. The book deals with these 
allegations of factual error individually and concludes, as did the BBC, that there 
was no real material distortion of the truth. 

However, the political documentary is a strange beast. The documentary genre 
is defined not by a formal strategy but by its claim to a certain relation to the truth. 
“It is entirely constructed; however, unlike other genres, a great deal more is at 
stake in the way in which this construction negotiates real events.”(S.75) Stoneman 
reminds us that, although, a high degree of manipulation goes into the manufacture 
of a documentary, this fabrication does not necessarily mean that it is untrue. On 
the other hand, if the documentary alleges that the television coverage was mani-
pulated to intentionally create a false representation, then its own reporting has 
to be beyond reproach. It is unfortunate the filmmakers undermined themselves 
during the editing process.

Another point Stonemann raises is the apparent hypocrisy when western media 
collude in critiquing world leaders who resist the neoliberal narrative. After the 
coup attempt, the owner of one of the most vehemently opposed private channels, 
RCTV, lost his licence to broadcast. This was seen inside and ouside of Venezuela 
as another example of Chávez’s anti-democratic principles. But how tolerant would 
we be in Western Europe if a television station agitated for an unconstitutional 
change of government? How much more concerned should we really be by Mr 
Berlusconi’s dominance of the Italian media scene?

What sets this excellent case-study apart from others is the inclusion of a DVD 
of the documentary itself. You can watch it and come to your own conclusions, 
in addition to seeing exactly the points of contention listed in the online petition. 
Stoneman also summarises nicely the pitfalls in political filmmaking as well as 
giving a knowledgeable overview of the independent filmmaking process.

Drew Bassett (Köln)


