
Repositorium für die Medienwissenschaft

Maria Stover; Elza Ibroscheva
Lords of the Air: A Cultural Analysis of the Bulgarian
TV Show Gosporadi na Efira
2022
https://doi.org/10.25969/mediarep/19226

Veröffentlichungsversion / published version
Zeitschriftenartikel / journal article

Empfohlene Zitierung / Suggested Citation:
Stover, Maria; Ibroscheva, Elza: Lords of the Air: A Cultural Analysis of the Bulgarian TV Show Gosporadi na Efira. In:
VIEW. Journal of European Television History and Culture. Television Satire in (Post)Socialist Europe, Jg. 11 (2022),
Nr. 22, S. 66–80. DOI: https://doi.org/10.25969/mediarep/19226.

Erstmalig hier erschienen / Initial publication here:
https://doi.org/http://doi.org/10.18146/view.289

Nutzungsbedingungen: Terms of use:
Dieser Text wird unter einer Creative Commons -
Namensnennung - Weitergabe unter gleichen Bedingungen 4.0/
Lizenz zur Verfügung gestellt. Nähere Auskünfte zu dieser Lizenz
finden Sie hier:
https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/

This document is made available under a creative commons -
Attribution - Share Alike 4.0/ License. For more information see:
https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/

https://mediarep.org
https://doi.org/10.25969/mediarep/19226
https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/
https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/


1

LORDS OF  THE  A IR
A CULTURAL  ANALYSIS  OF  THE  BULGARIAN 
TV  SHOW GOSPORADI  NA  EF IRA

Maria Stover
Washburn University

maria.stover@washburn.edu

Elza Ibroscheva
Southern Illinois University Edwardsville

eibrosc@siue.edu

Abstract: This article explores the trajectory of one of the most popular comedy shows in Bulgaria, using a 
cultural-historical analysis approach. While Gospodari na Efira started as the Bulgarian version of an Italian 
news parody show, it assumed its own trajectory to become a distinct amalgamation of social satire, political 
humor and investigative journalism. The show’s formula for success can be linked to its status of an institution, 
earning legitimation through the trust of audiences at a time when other institutions in Bulgaria were failing to 
fulfill their responsibilities.

Keywords: news parody, television, Bulgaria, post-socialism, Gospodari na Efira, Striscia la Notizia

1  I n t r o d u c t i o n

In Eastern Europe, the communist control over all forms of media underscored the use of comedy and humor as a 
means of intellectual resistance as well as a coping strategy for survival. Following Mikhail Bakhtin’s 1reminder that 
laughter is a form of resistance to power, and parody serves as a critical means of confronting and deconstructing 
discourses of authority, the present study offers a cultural historical analysis of a Bulgarian show—Gospodari na Efira 
(translated as Lords of the Air), which was the highest-rated and longest-running news parody TV show in post-
communist Bulgaria. Given Bulgarians’ record low trust in institutions and their eroding trust in media,2 the show 
became a legitimate and credible site of exposing the failures of Bulgarian institutions and a tool to hold the corrupt 
state, the lackey media, and hypocritical politicians in check.

 Although there is a wealth of research on the influence of comedy shows in the West,3 the impact of such shows in a 
post-communist context has not been given a lot of scholarly attention. A thorough review of the literature underscored 
the dearth of attention to this TV format in post-communist societies. In spite of the popularity of news parody formats on 
a global level,4 there is only one study on the effects of humor in Hungary5 and another one on the effects of a fake news 
show in Romania,6 both published as part of a 2012 special issue of Popular Communication. After a ten-year gap, the 
present study is an attempt to continue the scholarly exploration of television satire in a post-communist context.

volume 11 issue 21/2022

mailto:maria.stover@washburn.edu
mailto:eibrosc@siue.edu


M. Stover and E. Ibroscheva, Lords of the Air

2

We are purposefully eschewing the designation of “fake news” because we believe that, while useful in some 
instances, this label does not capture the essence of the genre as applied in the context of post-communist societies 
like Bulgaria that lack a tradition of “real” news due to the heavily ideological, lapdog function of media during and 
immediately after communism.7 We also wish to point out that, while Gospodari na Efira carries some similarities to 
the “fake news” format popularized by The Daily Show, its significance and effects could be fully understood when 
situated within Bulgaria’s cultural, economic and socio-political milieu. 

We argue that, while Gospodari na Efira (Gospodari henceforth) started as the Bulgarian version of an Italian news 
parody show,8 it assumed its own trajectory to become a distinct amalgamation of social satire, political humor and 
investigative journalism, to eventually assume the status of an institution, earning legitimation through the trust of 
audiences at a time when other institutions in Bulgaria were failing to fulfill their responsibilities. Our reliance on an 
in-depth interview with the main producer, over 100 hours of archived content available on gospodari.com, press 
releases, media interviews and reports spanning over fifteen years as well as our own experiences with the show, 
inform the present cultural-historical analysis. In doing so, we want to offer a reflexive account of the cultural context, 
including reliance on our own lived experiences, that can illuminate the transformation of the show’s format from 
humor and jest, into truth-seeking on behalf of disenfranchised Bulgarians. 

2  H u m o r  D u r i n g  a n d  A f t e r  C o m m u n i s m :  t h e 
B u l g a r i a n   C a s e

Many would argue that humor was a quintessential part of everyday communist life. While some scholars have 
observed that political humor tends to emerge in authoritarian societies,9 communism is perhaps the only political 
system to create a unique brand of everyday comedy, whose anonymous creators steadily supplied “alluring new 
products and carefully constructed rebellious images.’”10 

Humor during communism played a vital role–especially since the lack of political freedom made humor the only 
platform to express uncensored public opinions, and some would go as far as to argue that it is possible to tell “the 
whole history of communism in jokes.”11 The content of communist jokes varied to include all aspects of daily life, such 
as the long queues, the personality cults of the leaders, the propaganda of the media, Marxist theories, among so 
many others. It is important to note that the success of these communist jokes was predicated on the tragic 
contradiction between the ideal and the real that was fully embraced by a disillusioned audience, which came to 
realize that the bright socialist future would materialize only in the words of lofty party slogans and serve as a great 
foundation for political jokes. As Boyer and Yurchak12 pointed out, exaggerating political forms reveals the logic that 
undergirds them. Yet, these exaggerations were only possible within fluid parameters set forth defining private and 
public humor, frequently guided by markedly different sets of rules. In his analysis of the importance of humor in 
politics, Rose noted that in socialist societies, distinguishing between private, official and semi-official humor was 
critical, as the communist regimes themselves sanctioned certain forms of humor and deployed it, with strict 
ideological censorship, following the logic that “jokes can be harnessed and put to good use.”13 As such, communist 
governments allowed the circulation of satirical publications, although government attempts to preempt jokes often 
appeared “heavy, banal, and propagandistic.”14 Over time, as the socialist parties across the Eastern bloc developed 
an understanding of the social function of jokes, the attitude towards the role of humor evolved–from sending joke 
tellers to the gulag to seeing jokes “as a safety valve letting off social tension and discontent.”15

In the case of Bulgaria, as Genova16 argues, humor in underground totalitarian jokes consisted mostly of ridicule and 
sarcasm, which created a sharp distinction between “us” and “them”, the people versus the privileged members of the 
Communist Party. It is also important to note that Bulgaria has a rich tradition of joke-telling that preceded the use of humor 
to counteract the often absurd realities of communism. An illustration of this folklore craft of joke telling, ineptly co-opted by 
the cultural wing of the communist party is the House of Humor and Satire in the Bulgarian town of Gabrovo. Renowned for 

http://gospodari.com


M. Stover and E. Ibroscheva, Lords of the Air

3

its knack for jokes with a focus on thriftiness and street smarts and dating back to the 19th century, this museum of 
Bulgarian joke-telling also served as a stiff example of how jokes can be used as a means of controlling the national 
narrative and a tool of ideological manipulation. As Rose17 recounts, in 1961 the Bulgarian government declared that the 
purpose of humor “is to collaborate with the Bulgarian Communist party in solving the economic and other problems of the 
nation, and in bringing up the workers in the spirit of communism…In the struggle of building the socialist society, our humor 
and satire must be a sharp ideological weapon.” This investment on the part of the Communist regime in elevating the role 
of humor in the project of building the national character was nothing more than a testimony to the bureaucratic and 
unimaginative way in which the Communist Party attempted to harness humor’s potency and channel its power.18

With the arrival of Gorbachev’s glasnost to Bulgaria, however, joke telling evolved into the dominant mode of political 
imagination under the guise of an unsanctioned form of political resistance, which slowly, but surely, contributed to the 
increasing dystopia of the communist regime. A seminal satirical show called Ku-Ku (the title signifies the sounds of a 
cuckoo bird, but is also a colloquialism for “crazy”) appeared soon after the fall of the Berlin Wall in 1989. From its 
inception in January of 1990 till its end in 1994, the Ku-Ku show was instrumental in providing a critical lens on the 
sweeping changes that accompanied the transition from totalitarianism to democracy. The show featured a puppet as 
an announcer, called Mr. Ku-Ku, that redefined the newly-liberated Bulgarian television space with poignant social 
commentaries delivered through creative experimentation with formats. One of the most noteworthy examples was a 
199119 segment in which the Ku-Ku crew orchestrated a breaking news report allegedly covering the failure of 
Bulgaria’s nuclear power plant, causing mass panic among viewing audiences with documented reports of people 
insulating their homes or jumping in their cars to evacuate the country.20 In a world without cell phones or the Internet, 
the Ku-Ku satirical approach to showing the failure of the central powers to adequately react to a potential nuclear 
meltdown constitutes a most telling example of what outcome the mix of satire and news amidst a tense, political 
reality can produce.21 Television satire especially, as media scholar Imre22 pointed out, is permeated by suspicion 
about authority. In periods of rupture, “sati​​re becomes a potent means of enunciating critiques and asserting unsettling 
truths that an audience may need or want to hear.”23 As such, the Ku-Ku show paved the way for novel TV 
entertainment formats that offered a powerful mix of social critique, investigative reporting, and unforgiving satire 
directed towards a long line of inept governments. The lasting legacy of the Ku-Ku show can be linked to several very 
successful, post-communist offshoots, but its direct connection to the Gospodari show can be traced through Vasil 
Vasilev-Zueka, who was one of the puppeteers behind Mr. Ku-Ku and a performer in the Ku-Ku band. 

Figure 1. The iconic puppet Mr. Ku-Ku.

Source: https://www.bgdnes.bg/Article/5228508

https://www.bgdnes.bg/Article/5228508


M. Stover and E. Ibroscheva, Lords of the Air

4

Due to space constraints, this study will not examine in detail the commercialization of the Bulgarian news space after 
the fall of communism or the continued absence of independent and informative news sources since these 
developments have been documented in a 2017 VIEW article by the authors and other in-depth studies.24 Examining 
the trajectory of the Gospodari show, on the other hand, provides us with an opportunity to use it as a case study to 
focus attention on the role of news parody in this Eastern European society after the fall of communism.

2 . 1  T h e  Tr a j e c t o r y  o f  G o s p o d a r i  n a  E f i r a

While Gospodari is not the first Bulgarian show to espouse political humor, it is the show that deserves attention due 
to its longevity and popularity.25 The big debut of Gospodari on national television took place in 2003, when it aired on 
NOVA Television, which, at that time, acquired the status of the second privately-owned national channel in Bulgaria. 
An earlier version of the show was in circulation as early as 2001, but budgetary disagreements stood in the way of 
airing it on the first private channel - bTV.26 The main producer of the show, Judy Halvadjian, believes that the show 
could not have appeared earlier given the fledgling state of democracy in the country.27 The initial conceptualization 
was to deal exclusively with the faux pas of TV channels, anchors, reporters, directors and cameramen from the 
recorded and live programming on the newly-liberated Bulgarian broadcasting space.28 The title of the show serves as 
a direct reference to the assumed status and power of these figures, “them” being “the lords of the air,” until they 
commit a gaffe.29 In this sense, in its early conception, the show continued the “us” versus “them” function of humor 
during communist times because media and government were inextricably linked. 

Halvadjian’s biography illuminates the subsequent path of the show. Halvadjian was born in Bulgaria but emigrated to 
Italy at the age of 14. In 2002, together with his brother, Magarditch Halvadjian, and Asen Chankov he created the 
successful production company within Global Group, which is an umbrella company for five enterprises and continues 
to be one of the most successful production companies in Bulgaria. As an Italian-educated producer, Halvadjian was 
well aware of the impact of the popular Italian show entitled Striscia la Notizia, which can be roughly translated as 
“shredding the news to pieces.”30 Striscia la Notizia started in 1988 as a source of audience liberation from “the 
cultural and ideological constraints of state television,” but had the larger strategy of gaining audience shares for 
Berlusconi’s channels.31 Due to Italy’s strict regulatory framework, the private networks were prohibited from 
broadcasting news programs up until 1990, which prompted creative experimentations with news and entertainment 
that ultimately produced the longest-running news parody show in the world.32 The Italian show is described by its 
producer as employing a “unique comedic-satirical style… to show the gaffes in all spheres of life – political, cultural 
and social.”33 Antonio Ricci, the show’s producer, called Striscia “telemass.. . for Italy who eats in front of the TV.”34

2 . 2  E a r l y  S t a g e

For the first two years, Gospodari had its own unique formula, but then the producer decided to license the format with the 
creators of Striscia la Notizia.35 In many aspects, the early version of Gospodari follows the format of its Italian counterpart. 
In a similar fashion to a newscast, two hosts sit behind a desk and deliver reports that have been prepared in advance. 
Unlike its Italian counterpart, however, the show is not aired during primetime to compete with the national news. The 
30-minute daily episodes, aired during late prime time, can be best described as a compilation of disconnected segments, 
with some recurring rubrics. While in the Italian version the hosts announce the video segments and comment exclusively 
on them, in the Bulgarian version the range of rubrics and topics is much wider.36 Gospdari’s producers were originally 
unsure how Bulgarian audiences would respond to a rotating set of hosts, yet that approach proved to work in a Bulgarian 
context as well.37 Most of Gospodari’s hosts are well-known comedians and actors that the audience is accustomed to 
seeing on TV. They bring a sense of familiarity and trust, which, we argue, become key assets of the show. The most 
powerful duo in the history of the show has been Dimitar Rachkov and Vasil Vasilev-Zueka. The long list of Gospodari hosts 
includes two women, with TV personality and sports journalist Maria Ignatova on the permanent list of hosts since 2008.

https://www.globalgroup-bg.com/about/whoweare/


M. Stover and E. Ibroscheva, Lords of the Air

5

Figure 2. The producer of the show (middle) with Rachkov (left) and Zueka (right).

Source: https://gospodari.com/produtsentat-dzhudi-halvadzhiyan-nadyavam-se-da-ne-posledvam-zueka/

The resemblance of Gospodari to the Italian version is also reflected in the choice of incorporating female dancers in 
the show called “Adrenalinkite” [ “adrenaline girls”]. “Adrenalinkite,” just like the “Veline” in the Italian version, are 
picked through a nationwide casting. The tenure of each duo of dancers lasts around two to three years but they all 
share the common characteristics of being young and attractive-looking. “Adrenalinkite” present dance numbers 
throughout the show that usually end on top of the anchor’s desk. 

 Although less ideologically charged than the “Veline” designation, which references state propaganda during the 
Fascist era,38 “Adrenalinkite” have received an iconic status, which, we believe, serves several functions. At one level 
their function can be perceived as purely “decorative” and entertaining, yet their presence on the show can be 
interpreted as a not-so-subtle commentary of the triviality of TV, a reminder of Neil Postman’s view of television news 
as a form of entertainment and his sharp critique of the image-based nature of television and its power to define 
reality.39 This is especially the case in Bulgaria where 68% of people see television as their main source of information 
and only 2% indicate trust in newspapers or radio.40 

Following the Italian format, Gospodari presents two awards on a monthly basis. While the staple of the Italian show is 
the Golden Tapir, the Bulgarian version features the Golden Skunk to represent the stench of a public figure who has 
committed the most incompetent or inadmissible act for the given period. Through its symbolism, the award becomes 
a tool for the show to add critique on important topics (and the people associated with them) without taking sides or 
becoming too political.41 Seen as an early credibility builder for the show, the Golden Skunk has been awarded to 
many prominent politicians for their failure to lead the country on a successful path toward political and economic 
resurgence after the fall of communism in 1989. The newly established show had a breakthrough moment in 2003 
when it brazenly awarded the Golden Skunk to then prime minister Simeon Saxecoburggotski,42 who came to power 

https://gospodari.com/produtsentat-dzhudi-halvadzhiyan-nadyavam-se-da-ne-posledvam-zueka/


M. Stover and E. Ibroscheva, Lords of the Air

6

in 2001 with the (failed) promise to bring change in 800 days. Throughout the years, the recipients of the Golden 
Skunk have included major political figures from every government and period. Some of the names are worth 
mentioning because they are the faces of the pervasive failure of the post-communist transition: Petar Stoyanov, 
President of Bulgaria from 1997 to 2002, Ivan Kostov, Prime Minister from 1997 to 2001, Roumem Ovtcharov, minister 
of Economy and Energy from 2005 to 2007,43 Plamen Oresharski, Deputy Prime Minister from 2013 to 2014, Hristo 
Biserov, Member of Parliament and Parliament Speaker in 2013,44 Sergei Stanishev, prime minister from 2005-2009, 
Traycho Traykov, Minister of Economy and Energy from 2009 to 2012, Valeri Simeonov, Deputy Prime Minister of 
Bulgaria in charge of the economy and demographic policies from 2017 to 2018, and Boiko Borissov, whose 
government has been accused of corruption and suppression of freedom of speech.45 By staying above politics and 
holding all politicians and institutions accountable, the show capitalized on the distinction between “us” and “them” or 
the people versus the privileged members of the government.

Figure 3. “Adrenalinkite” on the Gospodari show.

Source: https://bulevard.bg/pictures/823/11490/gospodari-na-efira-2004-g

Video 1. The most distinctive Golden Skunk awards (in Bulgarian):

https://bulevard.bg/pictures/823/11490/gospodari-na-efira-2004-g
https://gospodari.com/nai-yarkite-skunksove/


M. Stover and E. Ibroscheva, Lords of the Air

7

As a departure from Striscia la Notizia, Gospodari features another award, the White Swallow. The award has a 
powerful symbolic significance to all Bulgarians since it’s a direct reference to a famous story by beloved writer Ivan 
Iovkov where the white swallow is represented as a symbol of hope. Viewers vote on the award, which has been given 
to Olympic gymnasts or ordinary citizens who make positive contributions to society. In a 2021 interview, the producer 
of the show shared that he would award the White Swallow to all medical workers who are at the forefront of the fight 
against COVID, while the Golden Skunk would go to all politicians for the failed 30-year transition.46 

Central to the Gospodari show during its early period has been their relentless scrutiny of the Bulgarian broadcasting 
landscape. From technical issues to on-air mistakes to blatant omissions in coverage, the Gospodari show aimed to 
expose the unprofessional and biased nature of the broadcast institutions that so many Bulgarians rely on despite 
their not-so-distant use as a tool of communist propaganda. In those early days, a group of 30-40 people would watch 
the main channels in shifts to cover the entire 24-hour period with the goal of identifying share-worthy moments.47 
While this is not a unique feature of Gospodari, and there is ample scholarship documenting the watchdog function 
of fake news reports around the globe and, in particular, of such institutions as The Daily Show and The Colbert 
Report,48 the importance of Gospodari’s undertaking needs to be placed in a post-communist context. Cosentino, 
Doyle and Todorova49 argue that this was a “key innovation” that the show brought to the Bulgarian mediascape, 
making it function as a “foil to all other programs, a type of meta-television and super genre.” In the context of 
Bulgaria’s ideological and formulaic TV landscape, Gospodari challenged the long-standing claim of mainstream 
journalism as “the purveyor of truth”50 and the voice with the highest authority. In this sense, shows like Gospodari 
adopted the function of a watchdog of the (presumed) watchdog and thus assumed the stature of a “fifth estate” that 
kept the “fourth estate,” mainstream media, in check, given its dismal failure to hold the powerful into account and 
fulfill its essential function of informing the citizenry.51 

After a period of six years on the fledgling NOVA television (from 2003 to 2009), Gospodari moved to the more 
popular, at the time, bTV channel where it aired from 2009 to 2012. The bTV period was in many aspects similar to 
the early NOVA period, with Gospodari enjoying an iconic status and high ratings, surpassing those of the official 
news broadcasts and sometimes garnering 1.2 mil. viewers out of the 2.6 mil. total viewers.52 According to its 
producer, Gospodari was particularly popular among the segment of urban, educated audiences, between 18-49 
years, supporting similar findings with regard to the audiences of The Daily Show53 and confirming the global appeal 
of news parody formats to this segment of the audience. 

Figure 4. Rachkov (left) holding the Golden Skunk and Zueka (right) holding the White Swallow.

Source: https://nova.bg/accents/view/2018/11/02/230852/димитър-рачков-и-васил-василев-зуека-отново-заедно-в-господари-на-ефира

https://nova.bg/accents/view/2018/11/02/230852/димитър-рачков-и-васил-василев-зуека-отново-заедно-в-господари-на-ефира


M. Stover and E. Ibroscheva, Lords of the Air

8

In April of 2012, however, Gospodari decided to leave bTV, stating as the main reason attempts at censorship over 
the topics and materials of their show, which, they underscored, were never successful.54 The censorship pressure, 
they argued, was also applied to other shows where certain guests were not allowed because they were “not on our 
team.” Among the examples the producers shared were threats of pulling the show off the air for choosing to award a 
Golden Skunk to actors or hosts who had popular shows on the parent bTV channel, or discontinuing a new “blitz” 
segment featuring 2011 presidential candidates under the premise of being “hidden political advertising.” Citing their 
decision to seek legal action, the producers pointed out bTV’s failed contractual obligation to move the show to 
primetime and the subsequent financial pressure, which started mounting when the censorship attempts failed.55 
Added to the official reasons for the departure of the show were speculations that Gospodari was not favored by 
then-President Georgi Parvanov,56 a claim that was later confirmed by the producer of the show.57 Contributing to 
Parvanov’s ill will toward the show was Gospodari’s humorous imitations of the long-time President, with the biggest 
blow being their revelation that Parvanov repeated the exact same words in his New Year’s address to the nation for 
the ten years he was president.58 

2 . 3  L a t e  S t a g e

After the bTV fallout, Gospodari returned to the rival NOVA television, where they remained from the fall of 2012 
till December of 2018. Adding to the dramatic transition of the show to NOVA was a scuffle between the two top 
broadcasters about the proper licensing of the show with regard to the Italian version.59 Thus, by adopting a new 
production set and an updated format in 2012, Gospodari took strides in distancing itself from the Italian Striscia La 
Notizia.60

During what we call “the second NOVA stage,” Gospodari placed greater emphasis on timeliness, relevance, 
informative function and investigative journalism. Whereas the show’s early focus was placed on gaffes and 
entertaining situations, with a two-week gap between the recording and airing of each episode, Gospodari evolved 
into a daily show with an emphasis on quick reactions to key events, well-timed political satire, topical reports and 
investigative pieces.61 The appeal of their focus was reflected in their popularity. According to Nielsen Atmosphere 
data, during their 13th season, which started in the fall of 2015, the show attracted three times as many urban viewers 
between the ages 18-49 as their competitor bTV.62 

Video 2. Compilation of technical gaffes on the main Bulgarian terrestrial channels (in Bulgarian).

https://www.youtube.com/watch?v=HU2JISFVVj0


M. Stover and E. Ibroscheva, Lords of the Air

9

Given Bulgarians’ low trust in institutions and low trust in media63, we argue that Gospodari’s key ingredient to success 
was its role as a champion of the people. Mixing elements of entertainment and investigative journalism, the show 
adopted a unique brand of investigative comedy, which became their biggest legitimation tool among disenchanted 
Bulgarian audiences. As the producer of the show observed: “Gospodari won the love and trust of the viewers and 
became an institution because of its investigative pieces.”64 In the absence of working institutional mechanisms, 
ordinary citizens chose to put their faith in a comical TV show to solve their everyday problems. As one of Gospodari’ s 
viewers aptly summarized their impact: “you are the only institution in this country that pays attention to people’s 
problems and takes them at heart.”65 The show’s approach was to use real reporters, not actors, who often wore 
hidden cameras and relied on casual language to uncover rampant corruption and illegal practices in all spheres of 
Bulgarian society. The reports were sometimes delivered with funny sound effects and humorous visual elements that 
enhanced their comedic tone in spite of the serious subject. Moreover, the aggressive questioning style and relentless 
pursuit of answers became a key characteristic of the Gospodari reporting style, together with the reporters’ black 
suits and white shirts. In this sense, the style of investigative comedy is reminiscent of the one practiced at that time 
by The Daily Show or The Colbert Report, where reporters were told by Colbert to “hang their soul at the door” 
because, to put it in Colbert’s words, when “you are in the field you are in a character of a correspondent who has no 
interest other than getting what he needs out of the person he’s interviewing.”66 Supporters of The Daily Show’s brand 
of investigative comedy argue that this type of attitude delivered nothing but the truth,67 bringing real changes to health 
policies for veterans, highlighting issues with migrant labor in front of Congress or showcasing the absurdity of 
campaign financing laws in the US.68 

In a similar vein, the Gospodari show remained committed to expanding the relevance and scope of their investigative 
reports throughout the years, throwing jabs at the inadequacies of Bulgaria’s main institutions. Some of Gospodari’s 
most memorable pieces include bringing a grenade launcher into the Ministry of Foreign Affairs (which made 
international headlines), catching a university professor in soliciting sexual acts from female students in exchange for 
passing grades, seeking justice for patients who suffered from rampant medical malpractices at an oncology institute, 
uncovering a pedophile ring with connections in Russia and Italy as well as digging into numerous cases of gross 
misappropriation or misuse of funds. Given the lack of response from law enforcement and a legal system that had 
morphed into a lapdog to powerful oligarchs, shows like Gospodari emerged as the institution that common people 
could turn to when they had a problem.69 Under the maxim “For the benefit of people,” Gospodari reporters perceived 
their role not as detached stenographers on issues, but as someone who understood the cause of people’s pain and 
worked to solve their problems, which, in many instances, had been ignored for months or years.70 In this sense, the 
newsworthy aspect of Gospodari’s investigative comedy pieces took backstage to the goal of getting results, having 
something resolved “for the benefit of the people.”71

Video 3. Granatomet, korupzia, aresti - nai zapomniashtite se reportazhi (Grenade launcher, corruption and arrests - the most memorable stories).

https://gospodari.com/granatomet-koruptsiya-aresti/?fbclid=IwAR3jNWeP3AjzJe7HGTFu_dlPKNIf7BEWzTyDfLvcpxsH6HfYMR710Ql8hVo


M. Stover and E. Ibroscheva, Lords of the Air

10

In 2015, Gospodari’s impact was felt at the national level when the show initiated a vocal public campaign to create 
a Zoopolice in Bulgaria as a tool to reinforce the law for the protection of all animals. Gospodari’s campaign ran for 
several months and generated over 91,000 signatures, culminating in a letter from the Minister of the Interior to 
Gospodari acknowledging the seriousness of the issue and reaffirming the government’s commitment to establishing 
a special unit within the Ministry of the Interior to investigate atrocities against animals.72 Cognizant of its impact, 
Gospodari often featured follow-up reports on its investigative pieces, which highlighted the positive outcome of their 
actions and ended with a big red stamp of “job done” that further underscored their commitment to bringing results in 
a country where the problems and pains of the ordinary person were consistently ignored. 

Although Bulgaria has the legal framework to produce quality investigative pieces as well as the financial structures to 
finance serious journalistic investigations, gaining publicity and achieving the desired effect become serious obstacles 
due to corrupt media and pressure from authorities. As an in-depth report by Reporters Without Borders observes: 

For a motivated journalist in Bulgaria it is easy to detect, investigate and collect proof of corruption and abuse 
of power. But currently, when making their findings public, instead of gratifying applause, journalists encounter 
great chances of hitting a wall of silence, facing authorities with “eyes wide shut”, or even worse: being 
followed, intimidated, discouraged through smear campaigns and labeled “Enemy of the State.”73

In this intimidation game, the state has a powerful tool since it’s one of the biggest media advertisers. Using 
government funds and EU money as leverage, the government makes it hard for media outlets to critically examine its 
practices.74 State-funded media continue their function of government mouthpieces, while private channels remain 
reluctant to invest into costly investigative pieces with dubious outcomes.75 Although each of the main TV channels in 
Bulgaria has its own investigative show that covers a wide variety of important topics, they are careful not to target the 
high echelons of power.76 It is within these parameters and limitations that the Gospodari show was allowed to fulfill its 
role of champion of the people by “examining problems and absurdities…through a comical stance.”77 

The show has received over 15 awards recognizing its contributions to professional journalistic practices, which serve 
as a validation of its role within the limited media space. Among the numerous awards are recognitions for tackling 
socially relevant topics and work “for the benefit of society.” In 2015 alone, the show was awarded the prestigious 
“Sveti Vlas” (“Saint Vlas”) award for outstanding broadcast journalism, recognized by VIP Media Awards for overall 
contribution to society as well as received recognition from the Executive Agency on Forests and the Bulgarian Society 
for the Protection of Birds. In 2018, three of Gospodari’ s reporters were recognized by the Foundation “Radostina 
Kostadinova” for their investigative work, with the top award going to Bobbi Vaklinov for his examinations of corruption 
within the National Revenue Agency. 

Another key feature of the show is its accessibility, which stands in direct contrast to the often hostile, prohibitively 
bureaucratic and confusing corridors of power ordinary citizens have to go through to get their issues resolved. 
Gospodari features prominently an active phone line in each show and has a web form on their website where 
audiences can submit tips or funny content. These tips often become the starting point of wider investigations, which 
occasionally lead to the discovery of major corruption schemes. 78

The results from a public opinion study conducted by the Open Society Institute illuminate the state of affairs in 
Bulgaria circa 2018. As the report observed, there is a misalignment between the government’s priorities and the 
Bulgarian people resulting in dismal evaluations: 86% of the respondents believe that the government is not 
addressing poverty, 85% believe that the government is not addressing corruption, while 67% indicate that they do 
not trust the government.79 The reason for these results, the report explains, is the widespread belief that nepotism 
and wealth, not qualifications, serve as the primary factors in appointing top government officials. The deep distrust in 
Bulgaria’s legal institutions is further evidenced by the fact that every three out of four respondents (76%) believe that 
the laws are not applied consistently to everybody. Nevertheless, in spite of their eroding trust in institutions, 
Bulgarians remain convinced that democracy is the best form of government for the country (45%). 



M. Stover and E. Ibroscheva, Lords of the Air

11

Figure 5: The Gospodari Na Efira reporting team.

Source: https://pronewsdobrich.bg/2019/05/30/za-sobstveno-predavane-s-polozhitelni-novini-i-sabitia-mechtae-viktoria-
simeonova-ot-dobrich/

After 16 years on the air, we believe that the formula for Gopodari’s popularity is linked to its ability to capture the 
trust of its audiences on matters of public interest. By becoming champions of the ordinary people, who often saw 
Gospodari as their last resort in their attempt to get a resolution to their problems, the show’s popularity rested on its 
status of a “fifth estate” that kept in check, at least in appearance, the fourth estate and the rest of the failing state 
institutions. Yet the show suffered a serious blow to its credibility in September of 2018 when one of its reporters 
created a big controversy around the level of physical violence he purportedly suffered while reporting on an 
investigative piece involving a distributor of expired foods. The case was widely publicized in Bulgarian media and 
elicited a statement from then-Prime Minister Boyko Borissov who called for the application of the full force of the law 
to resolve this controversy. While there was evidence of the reporter, Dimitar Varbanov, being pushed out of the 
warehouse under investigation, footage from the security cameras revealed that the reporter fell on the ground in an 
exaggerated manner and lay there until the arrival of the police authorities.80 The Gospodari show attempted to do 
damage control by firing Varbanov and by presenting the Golden Skunk to its producer Halvadjian, but the incident 
left a dark stain on the show’s untarnished stature as a purveyor of truth. Not surprisingly, this blow to Gospodari’s 
credibility was reflected in its ratings, with reports that only 300,000 viewers were tuning in to the show in comparison 
to the 900,000 viewers who followed its long-time competitor, Slavi’s Show, broadcasting during the same time slot 
on bTV.81 

Gospodari’s last on-air episode was on December 31, 2018, among speculations about the exact turn of events. After 
a five-month hiatus, Gospodari na Efira appeared on the web under the title Gospodari na Weba (Lords of the Web) 
which is currently “continuing the mission of the show” in a web format. The Gospodari web space contains a rich 
archive of old episodes mixed with new rubrics that highlight fresh faces. New content gets added monthly but with a 
drastically reduced number of reporters and hosts. If the number of views can be used as an indicator of their 
popularity, new content gets, on average, a few thousand views, with a heavy emphasis on entertainment. 

In a 2019 interview on the Day with Veselin Dremdjiev show, Judy Halvadjian presented the following explanation for 
the turn of events: 

https://pronewsdobrich.bg/2019/05/30/za-sobstveno-predavane-s-polozhitelni-novini-i-sabitia-mechtae-viktoria-simeonova-ot-dobrich/
https://pronewsdobrich.bg/2019/05/30/za-sobstveno-predavane-s-polozhitelni-novini-i-sabitia-mechtae-viktoria-simeonova-ot-dobrich/


M. Stover and E. Ibroscheva, Lords of the Air

12

The process of suffocating the media started in 2011-2012 so that the truth does not come to the surface82…The 
political situation in the country does not allow for free productions, for productions like Gospodari that always 
say the truth, help the people. This is not comfortable for those who are in power…The two big broadcasters can 
afford the Gospodari financially, but politically, at this moment, they cannot …This is the truth.”83

As part of the interview, Halvadjian also recognized instances of self-censorship, noting that in 60% of the time the 
pressure is external not to say or do certain things, but the rest of the time the show had to resort to self-censorship due 
to fear. Without naming specific actors, Halvadjian concluded that they stifle a lot of independent media and are working 
on suffocating the small number that is left. Then he added: “I hope they do not succeed. I hope the new owner of bTV 
- Peter Kelner - does not succumb. This is the only hope for one big media (outlet) to remain free. “ Halvadjian concluded 
by noting: “We’d prefer to be on national television, but if the political situation is unfavorable, we have no other choice.” 

3  P o s t s c r i p t

One of the main reasons why political humor resonates around the world is because it presents a poignant critique of 
society.84 In the West, comedy shows such as the Daily Show, the Colbert Report, and Saturday Night Live, have 
been described as weapons of political protest and even credited with winning elections for some candidates, while 
contributing to the spectacular demise of others. Some media and cultural scholars are now referring to the “Daily 
Show effect”85 when talking about the efficacy of comedy on the political knowledge and public attentiveness of the 
electorate. We think that, in the case of Bulgaria, Gospodari na Efira left a lasting cultural legacy that underscores the 
role of news parody in this Eastern-European society after the fall of communism–an observation further exemplified 
by the fact that nearly a quarter of Bulgarian teenagers preferred to watch shows such as Gospodari instead of 
traditional news content.86

Capturing the history of the iconic Gospodari na Efira news parody show provides us with an opportunity to use it as 
a case study to reflect on the changes in the post-communist media environment. The latest report from Reporters 
Without Borders indicates that the country has slipped in ranking, and is now 112th in the world becoming the only EU 
country with “bad” or red ranking.87 Bulgaria’s ranking is way below that of Hungary, which is the European country 
with the second lowest score with a rank of 97. Bulgaria held 87th rank in 2013, but its ranking has been steadily 
slipping since then, in the backdrop of political, administrative, and judicial pressures against publishers and 
journalists.88 The country’s low ranking prompted visits by Reporters Without Borders representatives who presented 
10 specific recommendations on how to “rescue press freedom” and turn press freedom into the “subject of a national 
debate,” which, unfortunately, were ignored by the Bulgarian government. Among them are recommendations to 
“protect the media from judicial harassment in the form of arbitrary lawsuits or criminalisation of their work and 
distribute the public advertisement and communication funds according to clearly defined and transparent criteria.”89 

The history of Gospodari would be incomplete without a mention of the latest developments. In the late summer of 2021, 
Vasil Vasilev-Zueka decided to leave Bulgaria with his family. While his exact location has been the subject of 
speculations, Halvadjian has been very transparent about the reason why one of the most legendary Gospodari hosts, 
and the face of satire since the fall of communism, chose to leave his home country. Confirming that Zueka was very 
disappointed by Gospodari’s disappearance from the national air and “fed up with everything that’s going on in this 
country.”90 Rachkov, on the other hand, was given the chance to continue his comedic career on NOVA with a new show 
called Zabranenoto Show na Rachkov (Rachkov’s Forbidden Show), which airs every Sunday at 8 p.m. Capitalizing on 
Rachkov’s popular appeal, the show represents a “palette of guests, different topics, sketches, music performances and 
many surprises,” with a strong emphasis on entertainment.91 Apart from its rebel title, Rachkov’s show represents a tame 
homage to a cliche variety show format that lacks the socially significant approach of Gospodari. 

Toward the end of its second season, Rachkov’s Forbidden Show provided a nostalgic experience for the Gospodari 
fans by bringing together its producer, Judy Halvadjian, and many of the hosts, reporters and dancers. It became an 



M. Stover and E. Ibroscheva, Lords of the Air

13

emotional time of reminiscence of its 16-year legacy on national TV, concluding with Rachkov’s call to action: “we were 
fighting for change years ago. Change of morality, change of institutions… It’s not enough just to watch, one must act. 
Otherwise, we will continue down the same path. And, as you see, it’s not good.”92

Gospadari na Efira offers a glimpse of the role of satire and humor in a post-communist transition, while maintaining 
a very specific Bulgarian context. When Kimmelman observed that “of all cultural forms, humor — whether written, 
visual or stand-up — seems the clearest illustration of the greater truth that not everything translates from one society 
or era to another, even, or perhaps especially, in an age of globalization,”93 he signaled that Bulgaria’s own peculiar 
history of humor as a mechanism of political survival and resistance accentuates and exemplifies the mix of cultural 
and political forces that shaped the emergence of the new public-media-politics axis of the post-communist transition. 
In Bulgaria, the volatility of the public sphere in the post-communist period, coupled with a disfranchised citizenry with 
broken trust in the political processes, produced the media ecology in which a news parody show functioned as a “fifth 
estate,” and adopted the status of a celebrated and trusted (at least for a while) source of investigative journalism. 
In its quest to provide an alternative reality, albeit one drenched in satire and crude jokes, Gospodari na Efira 
demonstrated that humor can be “challenging rather than dictating; questioning rather than answering; exploring 
rather than hiding beneath the covers of accepted wisdom.”94

N o t e s

1.	 Mikhail Bakhtin, The Dialogic Imagination: Four Essays (Austin: University of Texas Press, 1981).
2.	 Konrad-Adenauer-Stiftung Media Programme Southeast Europe Report, 2020, https://www.kas.de/en/web/medien-europa/

single-title/-/content/bulgaria-trust-in-media-declines-further
3.	 Geoffrey Baym and Jeffrey Jones, “News Parody in Global Perspective: Politics, Power and Resistance,” in News Parody and 

Political Satire Across the Globe, eds. Geoffrey Baym and Jeffrey Jones (Oxon and New York: Routledge, 2013), 4.
4.	 Ibid. 
5.	 Aniko Imre, “The Witty Seven: Late Socialist-Capitalist Satire in Hungary,” Popular Communication, 10, no. 2 (2012): 131–144. 
6.	 Alice Bardan, “The Tattlers’ Tattle”: Fake News, Linguistic National Intimacy, and New Media in Romania,” Popular 

Communication, 10, no. 2 (2012): 145–157.
7.	 Geoffrey Baym, “The Daily Show: Discursive Integration and the Reinvention of Political Journalism,” Political Communication, 

22 (2005): 259–276; Aniko Imre, “The Witty Seven.”
8.	 A term we borrow from Geoffrey Baym and Jeffrey Jones, News Parody in Global Perspective.
9.	 Alexander Rose, “When Politics Is a Laughing Matter”, Policy Review, no 110, (2002): 59–71.
10.	 Ben Lewis, Hammer and Tickle: A History of Communism Told Through Communist Jokes. (Phoenix: Orion Books Ltd., 2009), 10
11.	 Ibid, p. 10–11.
12.	 Dominic Boyar and Alexei Yurchak, “AMERICAN STIOB: Or, What Late-Socialist Aesthetics of Parody Reveal about 

Contemporary Political Culture in the West.” Cultural Anthropology 25, no. 2 (2010): 179–221.
13.	 Rose, “When Politics,” 67.
14.	 Ibid, 66. 
15.	 Dafina Genova, “Underground Political Jokes as an Indicator of Individual and Social Values”. In Values across Cultures and 

Times, eds. V. Lopicic and B. Misic Ilic (Newcastle upon Tyne: Cambridge Scholars Publishing, 2014): 11–22.
16.	 Ibid.
17.	 Rose, “When Politics,’ 67.
18.	 Genova, “Underground Political Jokes”. 
19.	 Which was only 5 years after the Chernobyl nuclear accident. 
20.	 Elza Ibroscheva and Maria Stover, “East meets West: The cultural history of television in Bulgaria.” VIEW: Journal of European 

Television History and Culture, Vol. 6, 11 (2017), https://www.viewjournal.eu/article/10.18146/2213-0969.2017.jethc119/.
21.	 For an excerpt from the “atomic Ku-Ku” show, go here: Ku Ku Kozloduy Nuclear Power Plant Joke 
22.	 Aniko Imre, “The Witty Seven.” 
23.	 Gay et al., 2009, as cited in Aniko Imre, “The Witty Seven,” 134.
24.	 See Ibroscheva and Stover, “East meets West,”, https://www.viewjournal.eu/article/10.18146/2213-0969.2017.jethc119/; Jan 

Zielonka, Media and Politics in New Democracies: Europe in a Comparative Perspective ( Oxford: Oxford University Press, 2015) 
25.	 Lords of the Air web page, Global Frame website. https://www.globalgroup-bg.com/motion_picture/view/lords-of-the-air-83/

https://www.kas.de/en/web/medien-europa/single-title/-/content/bulgaria-trust-in-media-declines-further
https://www.kas.de/en/web/medien-europa/single-title/-/content/bulgaria-trust-in-media-declines-further
https://www.viewjournal.eu/article/10.18146/2213-0969.2017.jethc119/
https://www.youtube.com/watch?v=HYebqj1Cr3I
https://www.viewjournal.eu/article/10.18146/2213-0969.2017.jethc119/
https://www.globalgroup-bg.com/motion_picture/view/lords-of-the-air-83/


M. Stover and E. Ibroscheva, Lords of the Air

14

26.	 Gabriele Cosentino, Waddick Doyle and Dimitrina Todorova, “Tearing Up Television News Across Borders: Format Transfer in 
News Parody Shows between Italy and Bulgaria,” in TV Formats Worldwide, ed. Albert Moran (Bristol: Intellect, 2009),  
203–219; Rachkov’s Show, 2021.

27.	 Consentino et al., “Tearing Up Television.”
28.	 Judy Halvadjian, Interview with producer, Dec. 2021.
29.	 Ibid. 
30.	 Consentino et al., “Tearing Up Television.”
31.	 Gabriele Cosentino, “The Comical Inquisition: Striscia La Notizia and the Politics of Fake News in Italian Television,” Popular 

Communication 10, issue 1-2 (2012): 52–65. 
32.	 Cosentino, “The Comical Inquisition”; Giolio Psqui, “Striscia la notizia” festeggia le 7mila puntate: numeri da Guinness dei 

primati, https://www.sorrisi.com/tv/news-e-anticipazioni/striscia-la-notizia-festeggia-le-7mila-puntate-numeri-da-
guinness-dei-primati/

33.	 Cosentino, “The Comical Inquisition,” 54. 
34.	 Ibid. 
35.	 Judy Halvadjian, Interview with producer, Dec. 2021.
36.	 Ibid. 
37.	 Gospodari crew interviews, Rachkov’s Forbidden Show, Nov. 28, 2021.
38.	 Cosentino, “The Comical Inquisition.” 
39.	 Andrew Postman, 2017, https://www.theguardian.com/media/2017/feb/02/amusing-ourselves-to-death-neil-postman-

trump-orwell-huxley; see Daya Thussu, News as Entertainment: The Rise of Global Infotainment, (Los Angeles, London, New 
Delhi, and Singapore: Sage, 2007), for a primer on the blurring boundaries between news and entertainment on a global scale. 

40.	 Juliana Koleva, “Devalvira Doverieto Ni v Istituzii, Medii i vav Varhovenstvoto na Zakona,” (Our Trust in Institutions, Media and 
Rule of Law is Devaluing), Devnik, June 14, 2019, https://www.dnevnik.bg/bulgaria/2019/06/14/3924915_devalvira_
doverieto_v_institucii_medii_i_vuv/?ref=home_main_news

41.	 Consentino et al., “Tearing Up Television,” 216. 
42.	 Ibid., 215.
43.	 Who resigned in 2007 after corruption revelations.
44.	 Who had to face tax evasion and money-laundering lawsuits in 2015.
45.	 Bulgaria: President Calls for Borissov and Government to Resign amid Anti-corruption Protests https://www.euronews.

com/2020/07/11/bulgaria-president-calls-for-borissov-and-government-to-resign-amid-anti-corruption-protes
46.	 Lili Angelova, “Produzenta Judy Halvadjian, Nadiavam se da ne Posledvam Zueka” [The the Producer Judy Halvadjian: 

I Hope not to Follow in Zueka’s Footsteps], BGdnes.bg, https://www.bgdnes.bg/Article/10352070?fbclid=IwAR0-
1XPPtdZ_9krPOA86aqb6-CbpHYPePxUiLQDaqrL42HsPN_LbO0qWrsA

47.	 Gospodari crew interviews, Rachkov’s Forbidden Show, Nov. 28, 2021. 
48.	 Baym and Jones, ”News Parody in Global Perspective,” 4. 
49.	 Consentino et al. “Tearing up Television News,” 216. 
50.	 Jeffrey Jones, Entertaining Politics: Satiric Television and Political Engagement (2nd ed.). (Lanham: Rowman and 

Littleton, 2010).
51.	 Laura Bacu, “News Satire: Giving the News a Memory,” TripleC, 16, no 1 (2018): 241–255.
52.	 Judy Halvadjian, interview with producer.
53.	 Jeffrey Gottfried, Katerina Eva Matsa, Michael Barthel, “As Jon Stewart steps down, 5 facts about The Daily Show,” Pew 

Research Center, August 6, 2015, https://www.pewresearch.org/fact-tank/2015/08/06/5-facts-daily-show/. 
54.	 “Bratia Halvadjian sreshtu Penchev - Viktorova ot bTV” (Brothers Halvadjian against Penchev - Viktorova from bTV), TV.DIR.

BG, April 11, 2012: https://tv.dir.bg/news.php?id=10935352
55.	 Ibid. 
56.	 Parvanov was the first former communist to be elected and then reelected as president of Bulgaria. 
57.	 Gospodari crew interviews, Rachkov’s Forbidden Show, Nov. 28, 2021.
58.	 Nadezhda Nenova, “Gospodari na Efira Spreni zaradi Parvanov” (Gospodari discontinued because of Parvanov), BGsniper.

com, April 11, 2012, http://www.bgsniper.com/sniper/1866-2012-04-11-11-00-51
59.	 “Ofizialno Stanovishte na NOVA Broadcasting Group za Tvardeniana na BTV Media Group za Predavaneto Gospodari na 

Efira” (Official statement of NOVA Broadcasting Group regarding BTV Media Group’s claims about the show Gospodari na 
Efira), Sept. 1, 2012, accessible here.

60.	 “Gopodari na Efira se Zavrashtat na Esen po NOVA TV” (Gopodari na Efira return to NOVA TV in the fall), June 17, 2012, 
accessible here. 

61.	 Judy Halvadjian, interview with producer.
62.	 “Noviat Sezon na Gospodari na Efira e Parvi po Reiting” (Gopodari na Efira’s New Season is Number One in Rating), Sept. 16, 

2015, accessible here.

https://www.sorrisi.com/tv/news-e-anticipazioni/striscia-la-notizia-festeggia-le-7mila-puntate-numeri-da-guinness-dei-primati/
https://www.sorrisi.com/tv/news-e-anticipazioni/striscia-la-notizia-festeggia-le-7mila-puntate-numeri-da-guinness-dei-primati/
https://www.theguardian.com/media/2017/feb/02/amusing-ourselves-to-death-neil-postman-trump-orwell-huxley
https://www.theguardian.com/media/2017/feb/02/amusing-ourselves-to-death-neil-postman-trump-orwell-huxley
https://www.dnevnik.bg/bulgaria/2019/06/14/3924915_devalvira_doverieto_v_institucii_medii_i_vuv/?ref=home_main_news
https://www.dnevnik.bg/bulgaria/2019/06/14/3924915_devalvira_doverieto_v_institucii_medii_i_vuv/?ref=home_main_news
https://www.euronews.com/2020/07/11/bulgaria-president-calls-for-borissov-and-government-to-resign-amid-anti-corruption-protes
https://www.euronews.com/2020/07/11/bulgaria-president-calls-for-borissov-and-government-to-resign-amid-anti-corruption-protes
http://BGdnes.bg
https://www.bgdnes.bg/Article/10352070?fbclid=IwAR0-1XPPtdZ_9krPOA86aqb6-CbpHYPePxUiLQDaqrL42HsPN_LbO0qWrsA
https://www.bgdnes.bg/Article/10352070?fbclid=IwAR0-1XPPtdZ_9krPOA86aqb6-CbpHYPePxUiLQDaqrL42HsPN_LbO0qWrsA
https://www.pewresearch.org/fact-tank/2015/08/06/5-facts-daily-show/
http://TV.DIR.BG
http://TV.DIR.BG
https://tv.dir.bg/news.php?id=10935352
http://BGsniper.com
http://BGsniper.com
http://www.bgsniper.com/sniper/1866-2012-04-11-11-00-51
https://web.archive.org/web/20130130005731/http:/novatv.bg/press_release/view/2012/09/01/1182/%D0%9E%D1%84%D0%B8%D1%86%D0%B8%D0%B0%D0%BB%D0%BD%D0%BE-%D1%81%D1%82%D0%B0%D0%BD%D0%BE%D0%B2%D0%B8%D1%89%D0%B5-%D0%BD%D0%B0-%D0%9D%D0%BE%D0%B2%D0%B0-%D0%91%D1%80%D0%BE%D1%83%D0%B4%D0%BA%D0%B0%D1%81%D1%82%D0%B8%D0%BD%D0%B3-%D0%93%D1%80%D1%83%D0%BF-%D0%BE%D1%82%D0%BD%D0%BE%D1%81%D0%BD%D0%BE-%D1%82%D0%B2%D1%8A%D1%80%D0%B4%D0%B5%D0%BD%D0%B8%D1%8F%D1%82%D0%B0-%D0%BD%D0%B0-BTV-Media-Group-%D0%B7%D0%B0-%D0%BF%D1%80%D0%B5%D0%B4%D0%B0%D0%B2%D0%B0%D0%BD%D0%B5%D1%82%D0%BE-%D0%93%D0%BE%D1%81%D0%BF%D0%BE%D0%B4%D0%B0%D1%80%D0%B8-%D0%BD%D0%B0-%D0%B5%D1%84%D0%B8%D1%80%D0%B0/
https://nova.bg/news/view/2012/06/17/31929/%D0%B3%D0%BE%D1%81%D0%BF%D0%BE%D0%B4%D0%B0%D1%80%D0%B8-%D0%BD%D0%B0-%D0%B5%D1%84%D0%B8%D1%80%D0%B0-%D1%81%D0%B5-%D0%B7%D0%B0%D0%B2%D1%80%D1%8A%D1%89%D0%B0-%D0%BD%D0%B0%D0%B5%D1%81%D0%B5%D0%BD-%D0%BF%D0%BE-%D0%BD%D0%BE%D0%B2%D0%B0-%D1%82%D0%B2/
https://gospodari.com/%D0%BD%D0%BE%D0%B2%D0%B8%D1%8F%D1%82-%D1%81%D0%B5%D0%B7%D0%BE%D0%BD-%D0%BD%D0%B0-%D0%B3%D0%BE%D1%81%D0%BF%D0%BE%D0%B4%D0%B0%D1%80%D0%B8-%D0%BD%D0%B0-%D0%B5%D1%84%D0%B8%D1%80%D0%B0-%D0%B5-%D0%BF%D1%8A/


M. Stover and E. Ibroscheva, Lords of the Air

15

63. For more information on the declining trust in Bulgarian media (in Bulgarian), see https://www.kas.de/en/web/medien-
europa/single-title/-/content/bulgaria-trust-in-media-declines-further

64. Judy Halvadjian, interview with producer.
65. Lipsva li im na Nashite Reporteri Gospodari na Efira (Are the reporters Missing Gospodari na Efira?), https://gospodari.com/

lipsva-li-im-reporters/
66. Chris Smith, The Daily Show (Book), (New York: Grand Central Publishing, 2016), 93.
67. Ibid.
68. Corinne Segal, “5 times ‘The Daily Show’ actually influenced policy,” PBS News Hour, Aug. 6, 2015, https://www.pbs.org/

newshour/arts/5-times-the-daily-show-influenced-policy
69. Judy Halvadjian, interview with producer.
70. Ibid.
71. Ibid.
72. “Kauzata na Gospodari na Efira e Uspeshna - Shte Ima Zoopolitzia” (Gospodari na Efira’s Cause is Successful - there will be

Zoopolice), July 2, 2015, accessible here.
73. “Mission so Possible: Investigative Journalism in Bulgaria,” Reporters Without Borders, 1, https://rsf.org/sites/default/files/

investigative_journalism_in_bulgaria_.pdf
74. Ibid., 4.
75. Ibid., 4.
76. Ibid., 5.
77. Gospodari.com, Za nas (About Us), https://gospodari.com/about/
78. Judy Halvadjian, interview with producer.
79. Koleva, “Devalvira Doverieto.”
80. “Reporter na Gopodari Ne Bil Bit, a Izhvarlen Prez Vratata. Prokuraturata se Otkazva ot Arestite” (The Gospodari Reporter not

Beaten, but Pushed through the Door. The Prosecutor’s Office Stops the Arrests), Offnews.bg, September 28, 2018, https://
offnews.bg/temida/reporterat-na-gospodarite-ne-bil-bit-a-izhvarlen-prez-vratata-prokur-688926.html

81. “Godpodari Na Efira v Bitka s Shouto na Slavi, Eto Zashto” (Gospodari na Efira against Slavi’s Show, The Reasons Why),
Maritza, November 19, 2018, https://www.marica.bg/lajfstajl/gospodari-na-efira-v-bitka-s-shouto-na-slavi-eto-zasho

82. This observation is confirmed by Bulgaria’s sliding rank on the World Press Freedom Index.
83. “Judi Halvadjian: Gospodari na Efira ne se Izlachvat ot Golemite Televisii Po Politicheska Prichina” (Gospodari na Efira is not

aired on the big networks due to political reasons), Dnevnik, Nov. 14, 2019, https://www.dnevnik.bg/video/deniat_s_
veselin_dremdjiev/2019/11/14/3991942_djudi_halvadjiian_gospodari_na_efira_ne_se_izluchvat/

84. Geoffrey Baym and Jeffrey Jones, “News Parody in Global Perspective: Politics, Power and Resistance,” Popular
Communication, 10, no. 2 (2012): 2–13.

85. Jody Baumgartner and Jonathan Morris, “The Daily Show Effect: Candidate Evaluations, Efficacy, and American Youth,”
American Politics Research 34, no. 3, (2006): 341–367; Jody Baumgartner and Jonathan Morris. Laughing Matters: Humor
and American Politics in the Media Age (New York: Routledge, 2007); Lauren Feldman, “The News about Comedy: Young
Audiences, The Daily Show, and Evolving Notions of Journalism,” Journalism 8, no. 4 (2007): 406–427

86. Nelly Koleva, “The Psychological and Pedagogical Influence of Media Broadcast on Teenagers,” Proceedings of INTCESS14-
International Conference on Education and Social Sciences, https://www.ocerints.org/intcess14_epublication/papers/302.pdf.

87. Bulgaria, Reporters Without Borders, https://rsf.org/en/bulgaria
88. Ibid.
89. “RSF visits Bulgaria, calls for press freedom ‘crisis exit plan,’” Reporters Without Borders, https://rsf.org/en/news/rsf-visits-

bulgaria-calls-press-freedom-crisis-exit-plan
90. “Zueka is fed up with everything that happens in our country,” Darik News English, Aug. 30, 2021, https://darik.news/en/

zueka-is-fed-up-with-everything-that-happens-in-our-country.html
91. “Zabranenoto Show na Rachkov”, NOVA, https://play.nova.bg/tvshow/rachkov-show/552560.554959
92. Ibid.
93. Michael Kimmelman, “Take My Bulgarian Joke Book. Please,” New York Times, Oct. 27, 2010, https://www.nytimes.

com/2010/10/31/arts/31abroad.html.
94. Jonathan Waterlow, It’s Only A Joke, Comrade!: Humour, Trust and Everyday Life under Stalin. (Oxford: CreateSpace, 2018,

Kindle edition): 2–3

VIEW Journal of European Television History and Culture Vol. 11, 21, 2022
URL: https://doi.org/10.18146/view.289 

Publisher: Netherlands Institute for Sound and Vision in collaboration with Utrecht University, University of Luxembourg and Royal Holloway University of London. 
Copyright: The text of this article has been published under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

This license does not apply to the media referenced in the article, which is subject to the individual rights owner’s terms.

https://www.kas.de/en/web/medien-europa/single-title/-/content/bulgaria-trust-in-media-declines-further
https://www.kas.de/en/web/medien-europa/single-title/-/content/bulgaria-trust-in-media-declines-further
https://gospodari.com/lipsva-li-im-reporters/
https://gospodari.com/lipsva-li-im-reporters/
https://www.pbs.org/newshour/arts/5-times-the-daily-show-influenced-policy
https://www.pbs.org/newshour/arts/5-times-the-daily-show-influenced-policy
https://gospodari.com/%d0%ba%d0%b0%d1%83%d0%b7%d0%b0%d1%82%d0%b0-%d0%bd%d0%b0-%d0%b3%d0%be%d1%81%d0%bf%d0%be%d0%b4%d0%b0%d1%80%d0%b8-%d0%bd%d0%b0-%d0%b5%d1%84%d0%b8%d1%80%d0%b0-%d0%b5-%d1%83%d1%81%d0%bf%d0%b5%d1%88%d0%bd/
https://rsf.org/sites/default/files/investigative_journalism_in_bulgaria_.pdf
https://rsf.org/sites/default/files/investigative_journalism_in_bulgaria_.pdf
http://Gospodari.com
https://gospodari.com/about/
http://Offnews.bg
https://offnews.bg/temida/reporterat-na-gospodarite-ne-bil-bit-a-izhvarlen-prez-vratata-prokur-688926.html
https://offnews.bg/temida/reporterat-na-gospodarite-ne-bil-bit-a-izhvarlen-prez-vratata-prokur-688926.html
https://www.marica.bg/lajfstajl/gospodari-na-efira-v-bitka-s-shouto-na-slavi-eto-zasho
https://www.dnevnik.bg/video/deniat_s_veselin_dremdjiev/2019/11/14/3991942_djudi_halvadjiian_gospodari_na_efira_ne_se_izluchvat/
https://www.dnevnik.bg/video/deniat_s_veselin_dremdjiev/2019/11/14/3991942_djudi_halvadjiian_gospodari_na_efira_ne_se_izluchvat/
https://www.ocerints.org/intcess14_epublication/papers/302.pdf
https://rsf.org/en/bulgaria
https://rsf.org/en/news/rsf-visits-bulgaria-calls-press-freedom-crisis-exit-plan
https://rsf.org/en/news/rsf-visits-bulgaria-calls-press-freedom-crisis-exit-plan
https://darik.news/en/zueka-is-fed-up-with-everything-that-happens-in-our-country.html
https://darik.news/en/zueka-is-fed-up-with-everything-that-happens-in-our-country.html
https://play.nova.bg/tvshow/rachkov-show/552560.554959
https://www.nytimes.com/2010/10/31/arts/31abroad.html
https://www.nytimes.com/2010/10/31/arts/31abroad.html
https://doi.org/10.18146/view.289
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/nl/deed.en_GB

