media/rep/

Repositorium fiir die Medienwissenschaft

Empfohlene Zitierung / Suggested Citation:
Rajcsanyi, Péter: The Process of Establishing the Hungarian Television: Resolution, Failure, New

Resolution. In: VIEW. Journal of European Television History and Culture, Jg. 10 (2021),Nr. 19, S. 73—
88. DOI: https://doi.org/10.25969/mediarep/16248.

Erstmalig hier erschienen / Initial publication here:
https://doi.org/http://doi.org/10.18146/view.273

Nutzungsbedingungen:

Dieser Text wird unter einer Creative Commons -
Namensnennung - Weitergabe unter gleichen Bedingungen 4.0/
Lizenz zur Verfiigung gestellt. N&dhere Auskiinfte zu dieser Lizenz
finden Sie hier:

https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/

Deutsche
Forschungsgemeinschaft

F

Terms of use:

This document is made available under a creative commons -
Attribution - Share Alike 4.0/ License. For more information see:
https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/

Philipps Universitdt

Marburg



https://mediarep.org
https://doi.org/10.25969/mediarep/16248
https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/
https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/

volume 10 issue 19/2021

EW

OF

I ON

0 L - m e«
0O—-mcO
cCwnwrxC
-=-mQ =™
- 0<7v2Z
cC®™—mp»P
o <0npr

THE PROCESS OF ESTABLISHING
THE HUNGARIAN TELEVISION

RESOLUTION, FAILURE, NEW RESOLUTION

Péter Rajcsanyi
Institute of Foreign Relations
kapussors@gmail.com

Abstract: The study discloses the secretly held facts of the establishment of Hungarian Television. It analyses
the four-year-long process, including fiascos of political decisions, infighting in governmental economic and
political organizations, financial aspects, as well as personal conflicts and battles. It discusses the factors
leading to the original resolution of establishing Hungarian Television and also the factors contributing to

the failure of the resolution. Beyond showing the role and activities of the Television Department itself, the
article presents the peculiarities of Hungarian Television stemming from the changes sweeping the Hungarian
political, economic and social life between 1952 and 1957.

Keywords: Hungarian Television, Hungarian Radio and Television, 1956 October revolution, television,
reprisals, history of Hungarian Television, television programme structure

1 Introduction

For several decades a generalized view has been maintained that television in the Eastern European countries was
simply a tool of propaganda under state and party control. An inherent element of this view has been that television of
all those countries followed the same pattern. Therefore, most of the studies dealing with the televisions of the Eastern
European countries focused on the changes in the communication systems after 1990."

The original documents for the early years of Hungarian Television were declared secret, kept under tight control in
the Radio and Television archive. Some of them, mainly related to the 1956 October revolution, were destroyed. While
the Radio Archive has in operation ever since Hungarian Radio restarted after WWII, the Archive Section of
Hungarian Television was established only in early 1957 as part of the Film and Documentation Department. Although
television began regular broadcasting in February 1956, live broadcasts, which started a few weeks after the arrival of
the Pye mobile unit in February 1957, were not recorded. Hungarian Television could not afford to order tele-recording
equipment. Unfortunately, it did not use the American kinescope technique — mainly because of the shortage of 16
mm and 35 mm cameras and the high price of imported film. The short films produced in 1955-1957 were lost due to
the negligence of the Archive Section following 1957 or they were deliberately destroyed as products of “counter-
revolutionary” persons and removed from Hungarian Television. Such procedures were “everyday practice” in
Hungarian Radio during the reprisal process. Previously recorded reports, products of the dismissed employees were
banned from broadcasting “forever” and some of them were even destroyed. The performance of very popular actors,


mailto:kapussors@gmail.com

VIEW

P. Rajcsany, The Process of Establishing the Hungarian Television

actresses, singers and musicians were prohibited on stage, on TV or radio. The original written documents could
only be accessed when they were catalogued after 2010. A portion of the documents were available in the National
Archives but the overwhelming majority of them could be researched in the Radio and Television Archive after
receiving permission from MTVA (Media Services and Support Trust Fund). The resolutions and minutes of the
meetings of the decision-making organs of MDP and HSWP as well as those of the Ministerial Council, ministries
and the factories involved provided additional significant information. Special reports on radio and television could

be found in the Historical Archive of the State Security Services. Articles, news, reports in the contemporary daily
press and the Hungarian Movie Newsreel service helped to fill in gaps created by the elimination of several original
documents. However, even in contemporary television publications there were errors (e.g. the published television
program announced an evening broadcast which was postponed in the last minute by the television leadership and
was broadcast only two weeks later within a broader program. Later publications always referred to the first, deficient
one). Beyond a critical approach to the archived material, the information “batches” stemming from different sources
enable a certain “cross-examination” in of the pertinence of the documents. One of the important problems and tasks
of this archive research was that the decisions of the high-level political organs as well as the leading bodies of the
Radio complex covered both radio and television in the same document. Each document had to be evaluated
carefully to separate what referred to television. Critical evaluation was needed in respect to the publications, which
appeared in the period of 1960—-1990 and later, as they contained distortion about the sporadically mentioned
researched period as well.

Recent studies have shown the multicoloured nature of Eastern European “socialist” television.? They came to the
conclusion that television was not only a transmitter sending messages of the government but a vivid organ providing
entertainment, knowledge, culture, news and pictures of international events for the public.® Television had been a
symbol of the social, cultural and technical development both in the West and the East.* Those studies, however, deal
with small fragments from Hungarian Television and mainly material after the mid-sixties.®

2 Why are the Early Years of the Hungarian Television
Special?

The peculiarities of the establishment of television are related to and are the consequences of the changes
sweeping the Hungarian political, economic and social life between 1952 and 1957. The original decision to
establish Hungarian television was made in December 1952 under the guidance of Matyas Rakosi, then
omnipotent party leader and prime minister. While the power of the ruling MDP (Hungarian Workers Party) seemed
to be intact, many problems existed and elements of a larger storm were brewing. Society began to feel the
consequences of overheated heavy industrialisation and diminishing agricultural production due to collectivisation.
Production decisions were largely based on political will, neglecting not only the real needs of the population but in
many cases the real capabilities of production. Autarky prevailed and foreign trade with capitalist countries was
curtailed. From 1949, several former leaders of the democratic change in Hungary had been removed from their
positions, were jailed or even unlawfully executed. Any criticisms of the regime’s actions were immediately
suppressed. Those who raised doubts about the chosen course of development were detained by the growing
security forces, the AVH (State Protection Authority). The press and the Hungarian radio controlled by the Party
did not dare to talk of the real situation in the country but mainly repeated the propaganda messages of the Party
and the government. Frequent changes were carried out in the second echelon of political and economic leaders
which created not only uncertainty but also administrative chaos and delays in the implementation of decisions.
The ruling elite, and so Hungary as a whole, “enjoyed” the military, political and economic support of the Soviet
Union. However, the price to be paid for the Soviet liberation of Hungary from the German Nazi and Hungarian
fascist rule became more and more oppressive for the public. The indignities included the deportation of tens of
thousands for forced labour in Siberia, the neglect by the Soviet Union of the Hungarian territorial request
regarding Transylvania, the expelling of Hungarians from Czechoslovakia (obviously approved by Stalin), the



VIEW

Péter Rajcsanyi, The Process of Establishing the Hungarian Television

permanent presence of Soviet troops in the country, the (supposedly free) exploitation of the Hungarian uranium
and bauxite resources by the Soviet Union, the enforcement of Soviet rules and ideology in the everyday life of
Hungary (in the military, in the culture, etc.). The dependence of Hungary on the Soviet Union was too much, too
burdensome for most of the Hungarians. It not only created a physical burden but hurt their national and personal
pride. Even powerful cadres on different levels of the government tried to resist the arrogance and incompetence
of the Soviet advisors embedded in the Hungarian administration.

Under these circumstances, the establishment of Hungarian television was a relatively small project. Its significance
should, however, not be underestimated for three reasons. First of all, the political leadership regarded television as
an even more powerful tool than the existing press and radio for convincing the people that the country was
developing into an advanced socialist state. Secondly, its development could be connected to many elements of
Hungarian industry and the military and could, up to a certain degree, provide entertainment for the public. Television
was a significant symbol of the virility of Hungarian modernisation. Thirdly, its role was to show that Hungary is
following the Soviet Union and not lagging behind the other Eastern European countries or Western Europe. The
“follow the Soviet Union” approach was very much the driving force behind many actions of the Hungarian political
leadership and permeated their way of thinking.® For a researcher, the process of the establishment of Hungarian
television shows all the key issues of that period in a condensed manner.

Only six months after the Political Committee of the Party decided on the establishment of television, in May 1953 the
Hungarian political leadership was admonished by Moscow that the drastic fall of the standard of living threatened the
political stability in Hungary and corrections should be made urgently. The Soviet leadership worried about the stability
of Hungary, a key country bordering both Yugoslavia (with which the Soviet Union still had a tense relationship) and
Austria where the Soviet military presence (along with that of the other victorious powers) was a sensitive issue that
hindered the signing of a peace treaty. Then, as a significant step of the destalinization process, the party leader
Rakosi was removed as prime minister and replaced by Imre Nagy, former minister of agriculture. The step carried
far-reaching messages and had international and domestic consequences. As Rakosi used to call himself openly
“Stalin’s best pupil,” the unlawful acts carried out in Hungary became directly associated with him. So the Hungarian
public expected his complete removal from the political life. In relation to media, the most significant step of the
Nagy-government was the creation a new Information Office to counterbalance the media influence of the Party
apparatus under Rakosi. The Information Office was actively involved in the development of television. Remaining as
party leader, R&kosi resisted other elements of the destalinization process initiated by Moscow. He hindered the
rehabilitation” of the executed and jailed persons, worked against Imre Nagy and his economic policy, did not make
any move toward reconciliation with Yugoslavia, etc. When the Soviet leadership decided in 1955 to return to the
accelerated development of heavy and military industry, Rakosi felt that the time was ripe for his return to the helm in
Hungary. With the tacit support of the Soviet leadership and with the active support of the majority of the Hungarian
party leaders, he managed to remove Imre Nagy from all government positions and even from the Party itself. The
Central Committee of MDP made the final decision on April 14, 1955. The reform process came to a sudden halt.
Nevertheless, these events had revealed a crack in the supposedly unified political leadership and showed that the
created system was not as solid as it seemed to be. At the same time, all these things contributed to the strengthening
of public hope that change might happen. Such hope was reinforced by Krushchev’s secret speech at the 20th Party
Congress of the CPSU whose main points became almost immediately known by the Hungarian public. A stronger
destalinization process was needed in Hungary, too. But Rakosi for his own personal interests tried to resist it or at
least tried to slow it down.

Then in June 1955, Krushchev announced the need of reconciliation with Tito’s Yugoslavia. This was particularly
significant for Hungary and for Rakosi himself. Before the Stalin-Tito split, Hungary had built up close friendly ties with
Yugoslavia, which were abruptly broken by Rakosi following Stalin’s break with Tito. In an effort to dissociate himself
from the mistrust associated with a Yugoslav friendship Rakosi initiated his biggest show trial in which the former
interior minister Rajk was accused of being Tito’s spy. The execution of Rajk and several co-workers in 1951 were
directly associated with Rakosi by the Hungarian public. The event was one of the cornerstones of Rakosi’s rule. The
Soviet reconciliation undermined that power base. So Rakosi found it impossible to make any move toward a



VIEW

P. Rajcsany, The Process of Establishing the Hungarian Television

Hungarian — Yugoslav reconciliation. Both the need to renew Hungarian-Yugoslav relations by condemning Stalin’s
break, and the need to rehabilite the executed Rajk shattered the pillars of Rakosi’s power.

However public sentiment condemned him and his closest associates for delaying the reconciliation and for many
other actions, economic failures, and first of all for the AVH (State Protection Authority, i.e. security service) terror. His
actions became inexcusable and his power became irretrievable. The Soviet leadership forced Rakosi to resign, but
mistakenly imposed Ernd Ger6, one of Réakosi’s closest allies as the new head of the Party. The ambivalent messages
emanating from Moscow created uncertainty in the ruling elite. Those in the top positions were unable to find the “main
line” which they could follow. Others who had been removed from power, jailed, and then released from prison in 1954
or later, tried to revive some elements of the more democratic conditions prevailing in 1947-1948. A clear signal of
breaking with Rakosi was the reburial of Rajk and other unlawfully executed political and military leaders on October
6th, 1956.

Under these circumstances, as the higher-level authorities exercised less influence over the development of television,
the relative power of the Television Department increased. It commenced to broadcast programmes in accordance
with the plan elaborated by the Department and formally approved by the Radio Collegium. The actual programme
structure was determined by the Television Department. Although the technical capabilities curtailed the program
assortment, the Television Department broadcast several short films (with Zoltan Kodaly, Aladar Racz, Mari Térdcsik,
Yehudi Menuhin, etc.); excerpts from football matches; a newsreel service (at the beginning the official theatre movie
newsreels then its own newsreels); and films of Hungarian theatre performances. It used the Hungarian-made mobile
unit for live test broadcasts. However, it avoided direct political propaganda programs. The only real action of political
nature was the broadcast of “Soha tobbé!” (Never again), a short film® about the fate of Laszl6 Rajk and the other
executed leaders and about their reburial.

Video 1. Soha tébbé [Never again].

During the summer of 1956, people expressed their critical views about the state of affairs in the country. They openly
debated the economic policy, the dismal performance of the agriculture, etc. The role and the situation of the press
and the radio were debated in front of 6000 people. The growing disappointment and dissatisfaction in combination


https://filmhiradokonline.hu/player.php?id=13161

VIEW

Péter Rajcsanyi, The Process of Establishing the Hungarian Television

with anger over the unlawful acts committed during Rakosi’s rule gradually increased the social unrest. Then, rather
unexpectedly but understandably, a revolution erupted on 23 October 1956. The armed conflict gaining momentum on
the evening of 23 October was directly related to the key media institution, the Hungarian Radio (and Television). The
revolution swept away the former leaders and replaced them by an Executive Committee for the Television.
Afterwards, the Executive Committee directed and managed the Hungarian Television for eight months — although in a
permanent political battle. The four-member Executive Committee definitively launched television broadcasting,
elaborated its programme policy, working structure and main artistic and technical systems. By the fall of 1957,
however, all members of the Executive Committee, along with most other employees working together with the
Executive Committee were removed from the institution under a reprisal process.

Thus, it is understandable that the process of establishing the Hungarian Television has not been researched and the
real facts have not been publicly disclosed during the Kadar era. The available information about Hungarian television
mostly pertained to the technical development of television.® There were short remarks of the highlight performances
of the first period, and then the authors jumped to the events after 1958."° Only short paragraphs without names were
devoted to that period by other authors." Recently published studies have dealt with some Hungarian television
programmes which were, however, produced after 1963."2

3 From the First Resolution to the Failure

The earliest opportunity after World War |l to initiate Hungarian television was in 1949. The companies RCA and EMI/
Marconi offered services to establish television in Hungary.'® The Hungarian government showed no interest. During
the following two years, several reports informed the Hungarian leadership that construction of television systems was
under way in the GDR, Czechoslovakia, Poland, and even in Bulgaria. Then the leadership realised that they were
neglecting the establishment of a significant propaganda tool and — even more importantly — were falling behind other
socialist countries. Thus, on 28 April 1952 it assembled a meeting under the guidance of Erné Ger6, deputy prime
minister, to discuss how to establish Hungarian television. The minutes of the meeting accompanied by a note from
Gerd were sent to Rakosi. The party leader made an official proposal to the Secretariat of the Party to set up a
committee for preparing television. The proposal was approved on 7 May 1952." The Secretariat’s decision requested
the creation of the committee within two weeks and ordered it to make a detailed proposal for the Hungarian Television
in a month. The main reasons of creating television were enumerated in Geré’s note:"®

- Television is closely connected to the development of the Hungarian telecommunication, including its military
aspects

- “Television is a more perfect and comprehensive instrument of propaganda and people’s education than radio”

- Atelevision station “will allow covering the key areas of the country without being disturbed by the enemy”

- Television will bring a new source of income although at the beginning it requires investment.

The first sentence of the note also referred to another motive: “the issue of television has been asleep”. Hungary is
lagging behind the Soviet Union and other socialist countries. The Television Committee had three meetings,
recommended study-tours to the Soviet Union, the GDR and Poland. They maintained that television equipment and
transmission stations must be manufactured in Hungary.

The National Planning Office (NPO) in coordination with the Ministry of Transportation and Postal Service (MoT) and
the Hungarian Radio Office presented the final proposal “on the issues of introducing a television radio system” in
December 1952.'8 According to the proposal, all the equipment should be manufactured in Hungary on the basis of
the Sverdlovsk television station documentation. Television would begin its experimental broadcasting by 7 November
1954 and the start of its regular performance was set for March 1955. Live outdoor programmes would start by 1
December 1955. The operation and technical management would be performed by a Television Company to be



VIEW

P. Rajcsany, The Process of Establishing the Hungarian Television

established by January 1953. The Hungarian Radio Office should establish a separate Television Department for
dealing with all the programmes, performances and their content. Overall responsibility is shared by the minister of
Postal Service and the head of the Hungarian Radio Office.

Hungarian television was a political issue in four senses:

1. The highest political organ made the decision.

Without a thorough examination of the resources available, the political decision put under pressure all the
companies and government institutions involved.

3. The Radio Office was tightly controlled and directed by the Agitation and Propaganda Department of the Party
as well as the Information Office of the Ministerial Council. The chairman of the Hungarian Radio signed the
proposal regarding the establishment of the Hungarian television in December 1952 and was assigned as one
of the two supervisors of the establishment and operation of television. However, he was arrested and removed
from the Radio Office in January 1953.

4. One of the key tasks for Hungarian television was formulated by Erné Ger6 in his note. Hungarian television
should be the key instrument of political agitation and propaganda.

The NPO elaborated a budgetary proposal for Hungarian television. The overall costs were set at HUF 75.58 million
for the period of 1953-56 and divided into four yearly portions. In the budget, there was no mention of the costs
related to the studios, the future programmes, cameras, equipment for the outdoor live performances, etc. In order
to correct this, the MoT elaborated a proposal on 3 March 1953 for the Ministerial Council.'” This included the
construction of a transmitting station as well as a studio. It recommended finishing the construction by 30 November
1953. A meeting on 20 April 1953 in Ger@&'’s office reaffirmed the tasks stemming from the December and January
resolutions: a 100-watt station should be constructed in accordance with the forthcoming Soviet documentation.'®

By 1953, the Hungarian government ran into a serious economic and social problem. Due to the excessive
concentration of financial resources towards heavy industry, the real income of the workers decreased by more than
30 per cent between 1949 and 1953. Nagy initiated a new economic programme. The economic policy battle at the
national level influenced the development of television in two ways. Television was not considered a way of increasing
living standards and therefore no priority was attached to its development. On the other hand, it qualified as an
industrial investment programme for which the finances should be curtailed. An investment proposal from the NPO
was submitted for the Hungarian Television in January 1954.'° The proposal showed a debate between the two key
institutions, the MoT and the NPO in respect to the financing of the television investment programme. The NPO
suggested 68.78 million HUF while the MoT proposed 101.18 million HUF.

The government approved 139.5 million HUF for the investment. However, several problems were emerging. The
Soviet documentation was delivered more than four months late. Then it became clear that the technology used in the
Sverdlovsk television station was out of date. The picture tube developed in a Hungarian factory was too sensitive to
disturbances and had to be replaced by a Blaupunkt tube in every Hungarian- made television set. The Orion factory
started the production of 12-inch picture tubes, but it was too small and a change to a 17-inch tube was necessary. The
transition took time and money. The Hungarian-made mobile unit was sent back to the factory for substantial repair.
The new transmitter of 500-watt capacity proved to be a total failure and it was dismantled after a month. The biggest
blow to the development of Hungarian television was that the finances approved by the government were not provided.
The NPO did not support the establishment of television — although never opposed it openly. While the January 1954
government resolution approved 39.2 million HUF for the two ministries in the year 1955, the NPO in its budgetary
proposal set only 10.75 million HUF. The new economic austerity programme reduced the industrial investment by 26
per cent across the board in Hungary. The financing of the television investment program was reduced by 73 per cent.
Thus, the NPO played a very significant role in the failure of the development of Hungarian television.

Outside factors of a political nature exacerbated these technical and budgetary problems. Although the development
of television in Eastern European countries was seen as an element in the Cold War competition, Hungary did not



VIEW

Péter Rajcsanyi, The Process of Establishing the Hungarian Television

receive significant Soviet support in creating Hungarian television. There was a substantial delay in the delivery of the
Soviet documentation on which Hungarian production was meant to be based. Measuring equipment was imported
because it was needed to make decisions on the location of the television station, and the testing of television sets.
The ambivalence about the import (and finally the refusal of the import for many years) obviously hindered the fast
development of television. The reasons of rejecting Western imports were both political and financial but the more
important part was the political one. The contradictions around the import issue pushed the final decision-making onto
the highest level where the political motivation usually prevailed. International events also influenced the development
of Hungarian Television. One of them was the decision of Bundesrepublik Deutschland to join NATO in 1954. As a
result, the Soviet and the Hungarian leaderships again started to prioritise the development of heavy and military
industry. Thus, the Hungarian economic policy again followed the Soviet course and neglected the development of
television.

There were many domestic political reasons for the neglect of the television project. Matyas Rakosi remained the
first secretary of the Hungarian Worker’s Party, and he initiated a hidden fight against Imre Nagy and his programs.
There was an almost permanent debate about economic programs and not much attention was devoted to
television. The development program for television did not have an appropriate high-level supervisor or coordinator
for three years. Without the expected Soviet support, the burden of the development fell on the Hungarian experts
and scientists, but Hungarian factories largely lacked experience with systems and equipment needed for a
television network. So by early summer of 1955, it became clear that the establishment program of Hungarian
Television run aground.

4 Role of the Television Department and New Resolution

The Television Department within the Hungarian Radio system was established only in March 1954. The delay was
due to the changing and unstable situation after the removal of the previous Radio chairman.?® The new head was
Dezs6 Révai, previously head of the Hungarian film company Hunnia between 1948 and 1953.2' The first action of the
Television Department was to order a short movie on the results of Hungarian agriculture. It was to be shown on
television sets in the Agricultural Exhibition in September 1954 together with other short films.??

The Nagy government established a new Information Office in order to counter the influence of the Party apparatus in
the media. The Information Office held a meeting about the issue of television on November 16, 1954 and the
Television Department drafted a new investment program.2® This proposed to import television equipment “from
capitalist countries” and enumerated all the required equipment. The proposal also suggested the establishment of a
microwave connection between the studio and key cultural and sport centres. It set December 31 1955 for the opening
of television in Budapest. The proposal was submitted by the chairman of the Information Office to the Ministerial
Council on February 22, 1955. It was, however, too late. In the Political Committee meetings, Rakosi was already
openly requesting the removal of Imre Nagy from his position. In the political situation emerging by February 1955, the
issue of television turned out to be irrelevant. The Ministerial Council decided at its February 22 meeting that it
required a new proposal on television. A proposal elaborated by the MoT and sent to the Political Committee in early
March met the same fate.?

The Information Office made yet another attempt to bring forward the television issue and submitted a report,
describing the situation of Hungarian television.?® The report was very critical about the previous process of
television development. It pointed out that “the time passed since the 1952 resolution did not bring the desired
results.” It also enumerated several mistakes and a number of defects: “the television committee was unable to
fulfil its task,” “under the pressure of the MoT the industry agreed upon deadlines the observance of which was
baseless from the very beginning,” “the operation and program creation were neglected.” The report candidly
judged the Soviet participation: “The equipment included in the Soviet documentation are no longer up-to-date



VIEW

P. Rajcsany, The Process of Establishing the Hungarian Television

and the Soviet Union does not produce them anymore. Moreover, the export of the equipment is prohibited”.
The report concluded that “the committee of experts finds appropriate the import of a modern Western model
system”. In the changing political climate, the proposal and the report had no effect. On April 24, 1955, the
MDP Political Committee expelled Imre Nagy and revoked all his assignments. The Information Office was
eliminated by Rékosi. Thus, again political action delayed the development of Hungarian Television by several
months.

After the waves created by the political change had died down, television again became an issue for the
leadership. Returning from his long sick-leave in late April 1955, Ger6é immediately ordered the Department of
Heavy Industry (DHI) of the Ministerial Council to make a comprehensive report on television and wrote a letter to
the Political Committee.?® The DHI provided its comprehensive report on the “State of affairs of Hungarian
television” in May 1955.%7 It recommended the accelerated development of television, emphasized the
importation of the station and the most important equipment. It disapprovingly noted the stance of the KPM that
“the purchase of a television system from Western countries is politically inadmissible”. In an attachment to the
proposal, the Television Department expressed its concern over the slow domestic production of the necessary
equipment and their unsatisfactory quality.?® It explained that the television industry could not be developed
without proper program broadcasting and that the sale and production rate of television sets was dependent on a
high level of programming. Up to this point the Television Department had not played any significant role in
decision-making. The preparatory work for the high-level decisions was controlled by the MoT and in the financial
matters by the NPO. The power of those organisations was stronger than that of the Television Department.
Despite the significant professional artistic and technical knowledge accumulated in the Television Department,
the political leadership did not provide adequate support to the Television Department and its proposals were not
considered equal to those of the ministries. An important factor in this situation was the fact that Geré did not like
Dezs6 Révai and never gave him the opportunity for a one-on-one meeting.

The final proposal was submitted to the Political Committee on May 9, 1955.2° It started with the statement that the
task set in the December 1952 resolution was not implemented due to the delay in receiving the Soviet documentation
and the shortage of the investment finances. It concluded that the NPO was unable to provide the needed investment.
In the PC discussion, Gerd stated that “today television is the crucial decisive issue of the modernization of the
Hungarian industry. In addition to the atomic energy, it is the main course.” He again reinstated the problem of “lagging
behind.” The PC decided on the import of a station and assigned Jézsef Mekis, newly appointed deputy prime minister
to supervise the development of television. The decision to allow the import of television equipment was a significant
step in theory and opened the opportunity for Hungarian television to join the international trend. Much still depended
on the practical implementation, production deadlines, the quality of the domestic and imported products and the
finances available.

A full-fledged meeting attended by the representatives of all the institutions related to the development of Hungarian
television was held on June 17, 1955. The results and suggestions of the meeting were summarized in a report and
sent to the Political Committee.® As the Soviet import was aborted, the deputy prime minister decided in September to
import a 12-kilowatt station from Czechoslovakia.3' The Television Department, however, admonished the deputy
prime minister in late August that the available Czechoslovak station was only a prototype and the consequences of
any hidden fault might affect the Hungarian side.*?

On October 25, 1955 a new investment proposal was elaborated in Mekis’s office with the help of the Television
Department, the DHI and several experts to the Ministerial Council.®® The resulting new resolution was a fundamental
change to the 1952 and 1954 resolutions — although it was called a modification. It can be seen as a completely new
beginning and approach to television development.3*



VIEW

Péter Rajcsanyi, The Process of Establishing the Hungarian Television

Instrument/system Investment sum (million HUF)
12 kilowatt station and import mobile unit 5.72
5 kilowatt station in Miskolc 7.50
international microwave connection 2.50
Budapest-Miskolc microwave connection 7.00
television studio construction work 14.50
studio and laboratory equipment 6.00
studio equipment and projectors 14.00
mobile units Hungarian made 11.50
station tower construction in Budapest 8.00
station construction in Miskolc 3.00
planning etc. 5.28
Total 85.00

Figure 1. New investment program for the Hungarian television (1955).

In accordance with the new resolution, a central station would be constructed in Budapest, a station in Miskolc, and
studios would be constructed and fully equipped by the end of 1957. Two mobile units would be made in Hungary and
a mobile unit would be imported from Great Britain. Regarding costs, the resolution included a note that the
investment plan was an estimate and the actual costs might vary by 15 per cent. There was no contingency source for
the extra costs., Mekis informed the members of the Central Committee of the Party about the resolution while Geré
spoke about television in a speech in the Hungarian Parliament.3® Although Ger&’s speech was rather detailed, he did
not mention any previous mistakes or state that the former resolution was completely modified. All the previously
mentioned reasons for the television development were enumerated in his speech: “Firstly, television is an extremely
important, modern communication instrument: it significantly contributes to the education of our people in socialist
spirit, to the distribution of theatrical and film culture, dance culture, sport, etc. From a cultural standpoint, television
revolutionizes not only the urban life but also that of the villages. Television is of great significance for the development
of our communication industry, or | may say that of our whole industry. It is a crucial tool for the defence, too. The
implementation of television as well as the production and sale of television equipment is important for the increase of
our living standards.” However, by December 1955, it became evident that the Czechoslovak station was below the
quality level required. The deputy prime minister decided for a 30-kilowatt station to be imported from the GDR with
the assumption that it would be operable in September 1956.

5 Work Plan for Television

As the Ministerial Council had accepted the investment program, the Television Department could finalize its
organization and make all the preparatory steps for broadcasting. The draft work plan for the year of 1956 was
completed by late October under the guidance of Dezs6 Révai, head of the television Department and Ferenc
Rajcsanyi,® head of the Production Department.®” It suggested the beginning of the broadcasting on January 1, 1956.
However, the Radio Collegium approved the final version of the work plan only in February 1956: “the plan properly
determines the tasks of television development”.® This caused a three-month delay. It is interesting that the plan was
approved without significant discussion of its professional content. This may show that the plan was comprehensive
and covered all the main areas of an expected television broadcast program. The remarks from the Collegium
members mainly dealt with the relationship between the Television Department and radio, and tried to promote radio
as a model for the television organisation. The only change in the plan related to the political control of television.
While the plan suggested that the Radio Collegium exercised the control over the Television Department, Valéria
Benke the president of Radio required the control position for herself and her request was approved by the Radio
Collegium. “Television belongs to the Radio and operates under the direct control of the Radio president.”



VIEW

P. Rajcsany, The Process of Establishing the Hungarian Television

The goal of the Television Department was to provide several hours of programming with colourful elements three
days a week by the end of 1956. In the fourth quarter, the suggested total broadcast time, including sport events,
would be about 140-150 hours.

The work plan covered five main areas:

- film production

- outdoor live broadcasts

- the establishment of the Technical Department

- personnel issues

- working conditions for the Television Department

In respect to film production, the Television Department planned to produce 10 short films with artists and another
dozen films with outstanding figures of Hungarian sport. It made steps to co-operate with the Hungarian film
industry to produce 12 documentary films. The work plan also included the production of television commercials.
Such a large-scale film production plan was obviously connected with the fact that Révai was the general director
of Hunnia for years and Rajcsanyi®® has had substantial experience in directing and producing movies. Several
elements of the project resembled the American television practice: commercials on the television screen for
income, extended co-operation with the film industry, international and domestic sale (and exchange) of short
films made-for-television, and production of television documentaries. In Hungary, after 1948, the centre of movie
film production was the nationalised Hunnia enterprise. Hunnia did not look at television as a rival as it was just a
start-up enterprise. Knowing the close working relationship between American television companies and the big
movie companies, the Television Department planned the involvement of Hunnia directors and professionals in
the productions of short films for television. One of the young directors of Hunnia even made a proposal of his
short films for television broadcast.*® The Television Department was ready to set up agreements with Hunnia
about films for television and its own contribution to the production of theatre movies. In its work plan, the
Television Department concluded that such co-operation agreements would be beneficial and profitable for both
institutions. In 1956, in order to further improve the relationship between the Hunnia and the Television
Department, the Hungarian Television celebrated the 25th anniversary of Hungarian sound-film production by
broadcasting the Hunnia movie “Diszeléadas.”" In early summer, the Television Department concluded an
agreement about the broadcast of Hungarian movies with the nationwide distributor company, Mokép. The
agreement was favourable for television as it ensured the broadcast of new premier Hungarian movies without
any significant time delay. Within just two weeks in the first half of October, two brand new Hungarian movies
were broadcast.*?

Although the Television Department has had to wait months for the arrival of mobile units for outdoor live broadcasts, it
concluded agreements with the National Committee for Sports and Physical Education to ensure access rights to the
key sport events in Hungary. Next year the Executive Committee elected during the revolution utilized the agreement
and first in April 1957, broadcast live a National Championship football match. It was also recorded by the movie
Newsreel as a new achievement by the Television Department.

10



VIEU

Péter Rajcsanyi, The Process of Establishing the Hungarian Television

FUTBALLMECCS

Video 2. Futballmeccs a szobaban [Football match in the room], Magyar Filmhiradé (from 3,25 to 5,23 min).

It also negotiated with the Ministry of Public Education access to musical and theatrical performances in Hungary. The
work plan also emphasized the rights of Hungarian television to freely set up contracts with actors and actresses for
television films.

The work plan concluded that a Technical Department must be established that would take care of the operation of the
newly acquired equipment and those soon to be transferred from the Television Company. The Television Department
was also open to taking over the employees of the Television Company.

Regarding the personnel issues, the plan required 20 employees by the end of the first quarter of 1956 and 144
employees by the end of the year. Actually, by the end of October 1956, 29 professional and administrative persons as
well as 20 technical experts worked in Hungarian Television Department. While the draft work plan emphasized the
need for qualified employees with substantial experience in the film industry or in Radio, the Radio Collegium wanted
young graduates from the Theatre and Film Arts High School, youngsters recently graduated in the Soviet Union and
young technicians.

The working conditions of the Television Department had several problems. Although the deputy prime minister
decided that a large part of the former Stock Exchange building would be available as the Television Department
headquarters, the July resolution of the Political Committee approved the use of only a part of the building.*® However,
the NPO did not want to provide 22.9 million HUF investment money. Thus, the hope of the Television Department that
the building would be available for its purpose by September 1956 vanished quickly.

The work plan emphasized the need for internal educational courses about the technical and artistic requirements and
specialties of television. In respect of issues of propaganda, it only stated that “The direct goals of the Party will be first
of all served by programs of news communication and information service.”* This did not completely correspond to
the idea of the political leadership. In general, the work plan hinted at a program policy that covered the full scale of
the television programs. The program structures of Hungarian Television are very similar to the West German ZDF
established in 1963.

11


https://filmhiradokonline.hu/watch.php?id=13345

VIEW

P. Rajcsany, The Process of Establishing the Hungarian Television

Within Hungarian Television, there were four main departments: program, production, technical and economic
departments. Until September 1956, only the head of the Production Department and the head of the Economic
Department had been appointed. The organizational structure for the editorial work of television followed the
Hungarian Radio structure.*®

Television broadcasting became regular since April 1956. Twice a week, every Tuesday and Thursday from 19:30 to
22:00 the broadcast program included movies, short films, cartoons, sport news and newsreels. The 1-kilowatt station
installed on May 1, 1956 improved the broadcast quality and substantially extended the area covered. The Hungarian
movie Newsreel informed the public of the operation of the Television Department in June.*®

Video 3. Mi Ujsag a televizidban? [What's news on television?] Magyar Filmhirad6 1956.23. (from 0,28 to 2.26 min)

The Television Department broadcast its previously produced short films and documentaries, including those with the
world-known musicians, Zoltan Kodaly and Aladar Racz and a new interview with Yehudi Menuhin visiting musician
friends in Budapest. A short film was made in an international youth camp at Lake Balaton as the first youth program.
In September, the first entertainment program was broadcast which opened the way toward the production of different
sorts of entertainment programs. Several short and portrait flms were made with Hungarian athletes in training for the
Melbourne Olympic Games.*” On October 2, 1956, a film was broadcast on swimmers preparing for the Olympic. A
short film composition of the British-Hungarian swimming competition held in Blackpool on September 28-29 was
broadcast on October 9. There were broadcasts of theatre pieces filmed in Hungarian theatres, too. From early
October, the Television Department increased the weekly broadcast for three days.

By October 1956, the Hungarian Television Department made progress to produce a regular broadcast program,
elaborated a program policy and program structure, and made the first successful steps on the system of newsreels,
sport, scientific and entertainment programs. It had a small-scale organisation with several professional workers who
gained their experience in the film industry or in radio and a few inexperienced, but politically “trustworthy” workers.
The technical team was quite experienced. As a result of the four-year process, Hungarian television had a skeleton
that needed fleshing-out and had a regular broadcast twice a week (Tuesday and Thursday). Its establishment
suffered the influence of the Cold War mentality in several ways: import from Western countries was prohibited for

12


https://filmhiradokonline.hu/index.php?id=12939

VIEW

Péter Rajcsanyi, The Process of Establishing the Hungarian Television

years; there was no study trip to the advanced television companies in Great Britain, France or the United States (only
to the Soviet Union and Eastern European socialist countries). Irrespective of the real results, the development of
Hungarian television was highly praised by the political leaders in public speeches and the daily press as a symbol of
technical progress and increasing standard of living. Its declared main goal was to serve as an efficient propaganda
tool under the tight control of the political leadership.

It is probable that the political leadership had a certain ambivalence towards television. They wanted the desirable
effects of television but feared the unknown and possibly embarrassing influence on the public. So the political
leadership wanted television to be operational as soon as possible, saw it as part of the broader modernisation effort
and was aware of its potential connections with the communication and the military industries. On the other hand, it
did not provide adequate support to the Television Department in the bureaucratic fighting with the ministries and the
NPO and did not fully provide the finances needed. Within the zigzags of the economic policy and television financing,
the only “consistent” line was that of the NPO: it never provided “enough” money for the television project. The main
reason for such behaviour was the deep conviction of the NPO leaders after 1949 that Hungary, above all, needed the
fast build-up of the heavy military industry just as it happened in the Soviet Union. The new economic policy of the
Nagy government in 1953-54 excluded television from its financial priorities. Throughout the four-year process, the
Hungarian television project was underfinanced, even in the new investment program approved in October 1955.

This resulted in the inadequate number of cameras and other equipment, lack of studios, low quality of Hungarian-made
equipment and an old building as headquarters that became too small for the television institution after a few months.
The intended work plan became difficult to implement. The Television Department first made programmes which were
seen as key elements: “home-made” short films, films and live broadcasts related to sport as well as Hungarian art and
culture. Gradually, it moved on to broaden the program assortment and included entertainment programs, natural
science educational programs, art films, newsreels and musical performances on film. In May and June 1956, it twice
made successful efforts to establish connection to the Bratislava and the Wien (Kahlenberg) television stations for
program transfer. In the latter case on June 21, the performance of the Hungarian State Folk Ensemble in Milan was
received through the Austrian television channel, but only for a small audience. Excerpts from the Austria-Hungarian
national team football match held in Wien were publicly broadcast on Hungarian Television mid-October 1956. During the
event, the head of the Production Department of Hungarian Television had a chance to study the Austrian broadcast
technique and methods and discussed establishing a permanent exchange program between the two. An in-principal
decision was made in late 1955, but nothing more happened despite the multiple Austrian initiatives. Co-operation
agreements with the GDR and the Czechoslovak televisions were already signed and talks started with the Yugoslav
Radio (Television) Association in Budapest. The (mainly one-sided) unpaid exchange of movies, films of musical
performances, cartoons and newsreels between the Hungarian television and the Soviet television was in place since the
beginning of the Hungarian television broadcast. Occasionally, short films and brief news items from Western European
television stations appeared on Hungarian television screens. Although the movie import for Hungary was completely
controlled and censored by Hungarofilm, the selection of the movies for television broadcast was at the discretion of the
Television Department which tried to maintain a balance between the Western and Eastern imported movies (but giving
the higher percentage to the socialist import, set by the Political Committee). The frequent invitations of Hungarian
artists, musicians and orchestras, ensembles to perform on television in many Western European countries opened a
new channel of television co-operation and initiated a similar program idea in the Television Department.*®

However, the whole system of the Hungarian Television was not complete. There was no studio with proper
equipment, the Hungarian-made mobile unit did not work, the British mobile unit for outdoor live broadcasts has not
arrived yet, some of the equipment for quick 16 mm newsreel filming were missing, the headquarters building was
under reconstruction, the station tower was not completed and not equipped, and the number of qualified
professionals in the organization was small. It still required a competent, professional management and personnel to
turn television into a functional public service broadcast for entertaining and informing the Hungarian public. Such a
management was elected as the Executive Committee*® of Hungarian Television during the 1956 October revolution
and was assigned to determine the program policy and program structure, to re-establish and lead Hungarian
Television.

13



[S, 0N

oo

10

11

12

13

14

15

16

17

18

19

20

21

22
23

VIEW

P. Rajcsany, The Process of Establishing the Hungarian Television

Notes

Timothy Havens, Aniko Imre, Katalin Lustyik, eds., Popular Television in Eastern Europe during and since Socialism (New York
& Oxon: Routledge, 2013).

Sabina Mihelj, “Understanding Socialist Television: Concepts, Objects, Methods,” VIEW Journal of European Television
History and Culture 3, no. 5 (June 2014): 7-16; Alexandru Matei and Annemarie Sorescu-Marinkovic, “The Exceptionalism of
Romanian Socialist Television and its Implications,” Panoptikum 20, no. 27 (2018): 168-192; Heather L. Gumbert, Envisioning
Socialism: Television and the Cold War in the German Democratic Republic (Ann Arbor: University of Michigan Press, 2014).
Kirsten Bonker, Julia Obertreis, Sven Grampp, eds., Television Beyond and Across the Iron Curtain (Newcastle-upon-Tyne:
Cambridge Scholar Publishing, 2016).

Dana Mustata, “Editorial,” VIEW Journal of European Television History and Culture 3, no. 5 (June 2014): 1-6.

e.g. Teréz Vincze, “History on Hungarian Television: An introduction,” in History on television in Seven East Europe countries
(2" Research Report), eds. Luisa Cigognetti, Lorenza Servetti, Pierre Sorlin (Il Filo d’Europa Vol. 5, 2011), 13-27.

In order to turn Hungary into “a country of iron and steel” along the Soviet line, the government created a whole city
(Sztalinvaros — city of Stalin) as a centre of iron industry in 1949-1952. Another project was the subway construction in
Budapest that imitated the Moscow metro to improve public transportation and to create safe shelters as the Moscow metro
stations served during air-raids against Moscow. The plan was to build a combination of circular and radial lines a la the
Moscow metro system. See Istvan Rostassy, “A budapesti és a moszkvai metro tervérdl” [About the plans of the Budapest and
Moscow metros], Magyar-Szovjet Kbzgazdasagi Szemle, 1951.1-12.sz., 503-513.

The term is used here in the sense of restoring somebody to good repute, or to a former capacity/position. During the early
fifties, many Hungarians were sentenced in unlawful processes to jail, to concentration camps or to death. During the
rehabilitation, those unlawful sentences were declared void in a legal court action, people were released from the jail or the
camp, financially compensated and in some cases re-established in the same or similar capacity. The new actions were
publicized or in some cases the rehabilitation included an official, open ceremony like in the case of the reburial of Rajk and his
associates.

The film was a part of the official movie newsreel service: Magyar Filmhiradé 41, 1956 oktober.

Janos Koreny, Gabor Heckenast and Andras Polgar, A magyar televizié térténete [History of the Hungarian television]
(Budapest: Ajtosi Direr Kiadd, 1995).

Sugar Gusztav, A népradiétél a miiholdas televiziéig [From people’s radio to satellite television] (Budapest: Ajtosi Direr Kiado,
1993).

P. Dunavolgyi, MTV térténet, www.filmeshaz.hu and Laszl6 Babiczky, Szabadsag tér 17 (Budapest: Raday Kényveshaz,
2007).

Aniko Imre, “Adventures in Early Socialist Television Edutainment, Journal of Popular Film and Television 40, no. 3 (2012):
119-130; Gergely Bokodi-Olah, Megelevenedé térténelem [Emerging history] (Budapest: MEK.OSZK, 2009); Laszlé Andras
Palko, “Az egyszem(i szorny szliletése” [The birth of a cyclops], Valésag 54, no 8 (2011): 61-78.

A televizid kiépitésének 6téves terve (Five-year plan of the creation of television), Kézlekedés és Postaligyi Minisztérium. IV/II.
section, 1949 december 17, MTVA Archive, 44.box, TD-251/8

Televizids bizottsag Iétrehozasa [Establishing a television commission], Hatarozati jegyzékényv, MDP KV Titkarsag,
1952.05.07

Ger6 Erné feljegyzése Rakosi elvtarsnak [Notes from Erné Gerd to comrade Rakosi], MT GE 906/912, V.3, V.7., 1952.04.28
El6terjesztés a televizios radidadas bevezetésének kérdéseirdl [Proposal on the issues of introducing a television radio
system], Szigortian Bizalmas [Top secret], Signed by Zoltan Vas, chairman, 15 December 1952, MDP KV Titkarsag, MSZMP
KB PI Irattar, 3257/52.XI11.16.

Feljegyzés a Miniszter Tanacsi el6terjesztéshez [Note to the proposal for the Ministerial Council] 1953.03.03. MNL XIX-A-2-ee
dosszié, TUK/1953.

Jegyz6konyv a televizids adas targyaban Gerd Ernénél tartott megbeszélésrdl [Minutes of the meeting on the television
broadcasting held at Erné Ger&'s office] 1953 aprilis 20, MNL G3516/TUK/1953.

A Magyar Televizié beruhazasi programja [Investment program for the Hungarian Television], MT Ulés 1954 januar 15 és
Hatarozat, 1954 januar 29, MT 519/16/1954.

Written resolution on establishing the Television Department could not be found in the archives. The Secretariat of the Party
decided to appoint Dezs6 Révai as the head of the Department on its session of March 19, 1954.

A Titkarsag elfogadja Révai Dezs6 elvtarsat a Magyar Radio Televizids Féosztalya vezetjének [The Secretariat approves
Dezs® Révai as the head of the Television Department of the Hungarian Radio], MDP Titkarsag, MNL, 276.f.54.6.e., 1954
marcius 19.

Ma nyilik meg a Mez6gazdasagi Kiallitas [The Agricultural Exposition opens today], Magyar Nemzet, 1954.09.11

Elbterjesztés és Révai Dezsé levele [Proposal and letter from Dezs6 Révai], November 26, 1954, MTVA Archive, 47. box,
TD-295/2.

14


https://www.viewjournal.eu/articles/10.18146/2213-0969.2014.jethc051/
https://www.viewjournal.eu/articles/10.18146/2213-0969.2014.jethc050/
https://www.assemblea.emr.it/europedirect/attivita/approfondimenti/pubblicazioni/filo-deuropa-1/documenti/volume-5-history-on-television-in-seven-east-europe-countries
http://www.filmesház.hu

24

25

26

27

28

29

30

31
32

33

34

35

36

37

38

39

40

41

42
43
44
45

46
47
48

49

VIEW

Péter Rajcsanyi, The Process of Establishing the Hungarian Television

A magyar televizié megvalositasi programja [The implementation program of the Hungarian Television], El6terjesztés a Politikai
Bizottsaghoz [Proposal for the Political Committee], Szigoruan titkos [Top secret], signed by Lajos Bebrits, MNL
276.£.53.223.6.e., 1955 marcius 31.

Téajékoztatasi Hivatal feliegyzése Farkas Mihaly részére [The implementation program of the Hungarian Television],
1955.03.28, MNL 276.f.53.¢s.223.6.e.1955.

Ger6 Erné levele, 1955 majus 14, MNL MT G1169/55 and 86/Me/55.

Feljegyzés Ger6 Erné elvtars részére, Targy: A magyar televizié helyzete [Note for comrade Erné Gerd, Subject: The state-of-
affairs of the Hungarian Television], MT Titkarsag Nehézipari Osztaly (Signed by Papp and Mathé), 1955 majus 3. MNL MT
G/1169/55

Feljegyzés a Politikai Bizottsag szamara készul6 elbterjesztéshez csatolva. Alaird: Révai Dezs6, a Magyar Radidhivatal
televizios f8osztalyvezetdje [Note attached to the proposal for the Political Committee], 1955 aprilis 18, El6terjesztés a Politikai
Bizottsaghoz, MNL V/620/55.V.25

El6terjesztés a Politikai Bizottsaghoz [Proposal for the Political Committee], Targy: A magyar televizié megvaldsitasi programja
[Subject: The implementation program of the Hungarian Television], Szigoruan titkos, [Top Secret], 1955 majus 9, MNL
V/620/55/V.25., M:18.91

Jelentés a Politikai Bizottsag részére, A televizido megvaldsitasa [Report to the Political Committee, The implementation of the
Television], MNL MT 86-8/Me, 1955 junius 21

Mekis levele Bebritsnek, 1955 szeptember 8, MNL XIX-A-2-kk., Televiziés tgyek 1955-1-956, 10. doboz.8.dok.

A televizié szervezeti kérdéseirdl [On the organisational issues of the Television Department], Televizidés F6osztaly, 1955
augusztus 29, MTVA Irattar, 19. doboz, TD-315/10

El6terjesztés a Miniszter Tanacshoz. A Magyar televizidonak a Il. 6téves tervben végrehajtandé beruhazasi programja [Proposal
for the Ministerial Council, The investment program of the Hungarian Television during the 2nd five-year plan), 1955 oktober
25, MNL MT 86/25 és MTVA Archive, TUK, 6. doboz. TD- 266/5, 00121/1955 oktdber 22.

Az 519/16/1954 sz. hatarozat modositasa a magyar televizié beruhazasi programjardl [Modification of the resolution
519/16/1954 for the investment program of the Hungarian television], MT hatarozat 4511/1955(X1.3.), B-1148/TUK/1955.

Az Orszaggydlilés elfogadta az 1956. évi népgazdasagi tervet, Geré Erné beszéde [The Parliament accepted the national
economic plan for 1956], Szabad Nép, November 18, 1955.

On the recommendation of the Information Office, Ferenc Rajcsanyi was employed as the head of the Production Department
by 1st of October 1955 after he produced two short films in April and May for the Hungarian Television.

Javaslatok, Televizids Féosztaly, 1955 oktober 29, MTVA Irattar, 20. doboz, TD-316/7 és MNL XIX-A-2-kk, Televizids tigyek
1955-56, 10. doboz, 326 e;.

A Televizios Féosztaly 1956. évi munkaterve [Work plan of the Television Department for 1956], MTVA Irattar, 20. doboz,
TD-316/4 és a Radio Kollégium hatarozata, 1956 februar 26, MTVA Irattar, 20. doboz, TD-316/5.

Ferenc Rajcsanyi worked as production manager and assistant director in the films Enek a blizamezékrél (1947), Emberek a
havason (1942), Valamit visz a viz (1944) and in several other productions.

Banovich’s films showed Hungarian folk dances (csardas) and were on the screen a few times. The last occasion was in
October 1956, Dragszéli Csardas és Régi Csardasok, Magyar Televizié misora, Magyar Nemzet, 1956.oktéber 2.

The election of the Executive Committee in the Television and a Workers Council in the Hunnia during the 1956 October
revolution gave even a better chance for the co-operation because of the long and close personal friendly relationship between
the chairman of the Executive Committee and the members of the Workers Council. After the elimination of the Executive
Committee and the Workers Council during the 1957 reprisal, the relationship between the two institutions cooled down and
became more “institutional”. Real co-production did not occur later.

Tanar ur kérem, Magyar Nemzet, 1956 oktéber 6, and Hannibal tanar ur, Magyar Nemzet, 1956 oktéber 18.

El6terjesztés a Politikai Bizottsag szamara a televizié elhelyezésérél, 1955.07.22, MNL 276.f.53.cs.242.6.e., 1955/07/28

A Televizios Féosztaly 1956. évi munkaterve, MTVA Irattar, 20. doboz., TD-316/4, p.2.

A televizid szervezeti kérdéseir6l, Televizios Féosztaly [About organizational issues of the television], 1955 augusztus 29,
MTVA Irattar, 19. doboz, TD-315/0

Mi Ujsag a televizidban? [What's news on television?], Magyar Filmhiradé, 1956/23, 1956 junius

Unfortunately, the films were not archived and lost during the next years.

The idea could be realised only in the first half of 1957 when among others Yves Montand, Roberto Benzi, Lucienne Boyer and
Soviet ensembles appeared in the Hungarian Television.

The eight-month activity and results of the Executive Committee are shown and analysed in Péter Rajcsanyi, “A Magyar
Televizi6 Intézd Bizottsaga 1956-1957 — Elhallgatott Tények” [The Executive Committee of the Hungarian Television 1956-
1957 — Facts held back], Térténelmi Szemle 61, no. 3 (2019): 509-538.

15


https://www.imdb.com/title/tt0040020/
https://www.imdb.com/title/tt0034701/?ref_=fn_al_tt_1
https://www.imdb.com/title/tt0034701/?ref_=fn_al_tt_1
https://www.imdb.com/title/tt0036488/

VIEW

P. Rajcsany, The Process of Establishing the Hungarian Television

Biography

Péter Rajcsanyi graduated from the Technical University of Budapest as a chemical engineer-economist. Later studied
history and international politics and joined the Institute of Foreign Relations of the Ministry of Foreign Affairs. He was
head of department dealing with the United States, Canada and Great Britain. Then he served as adviser on
international relations and lectured at Budapest universities. In 1991-1992, he was director of the Hungarian State
Privatisation Agency. For several years, he was European director of an American company. Between 2005-2015, he
was marketing and public relations director of FIDE. Recently, he conducts research work in association with the
institutes of foreign relations as well as historical science and lecture in a Budapest university.

VIEW Journal of European Television History and Culture Vol. 10, 19, 2021
URL: https://doi.org/10.18146/view.273

Publisher: Netherlands Institute for Sound and Vision in collaboration with Utrecht University, University of Luxembourg and Royal Holloway University of London.
Copyright: The text of this article has been published under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
This license does not apply to the media referenced in the article, which is subject to the individual rights owner’s terms.

16


https://doi.org/10.18146/view.273
https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/deed.en_GB

