44 | 2014
Browsing 44 | 2014 by Subject "ddc:791"
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- ArticleEditorialSimanowski, Roberto (2014-12-30) , S. 1-3
- ArticleInternet-Kirchen, Jesus-Apps und Online-Beichten: Transformation der Religion durch die digitalen MedienMohn, Jürgen; Maier, Kirsten; Schillinger, Anna; Hoch, Tanja (2014-12-29) , S. 1-25Religion ändert sich zunehmend unter dem Einfluss der digitalen Medien, aber auch die digitale Medien und das sie umgreifende Internet stehen unter dem Einfluss der Religion und übernehmen religiöse Funktionen und Eigenschaften. Die All-Vernetzung führt zu neuen Formen der religiösen Gemeinschafts-bildung, die Hyper-Technik zu Formen des Hyper-Synkretismus – und das im Feld des allpräsenten Meta-Mediums Internet. So entstehen neue ‘synkretische’ Internet-Kirchen und rituelle Beichten im Online-Modus sowie eine religiöse App-Kultur, die tief in die alte religiöse Landschaft eingreifen wird. Letztlich wird vor dem Hintergrund von drei Beispielen (Beichte, Internet-Synkretismus und religiöse Apps) zu fragen sein, wie notwendig eine Religionskritik der digitalen Medien zukünftig sein wird. Dieser Artikel resultiert aus einem gemeinsamen gehaltenen Vortrag; die entsprechenden Vortragsteile wurden in den Text integriert. Das Vorverständnis und die Zusammenfassung gehen auf Jürgen Mohn, der zweite Teil zu den Online-Beichten auf Kirstin Meier, der dritte Teil zum digitalen Synkretismus auf Anna Schillinger und der vierte Teil zu den religiösen Apps auf Tanja Hoch zurück.
- ArticleLinguistics and the New MediaLocher, Miriam A.; Mondada, Lorenza (2014-12-29) , S. 1-23This chapter explores the question how linguistics has reacted to the new media and how our field of study has turned them into an object of study. In the introduction we first explain what linguists explore in general and how they can study language use within the new media, using the methodological possibilities for linguistics that the digital humanities provide. The second section will illustrate three areas of research that have characterized the field over the last two decades: Is there a particular language on the Internet, how is interaction managed through language in particular online contexts, and how can we explore the ecology of practices of people interacting in physical and virtual contexts.
- ArticleMeaning creation in digital gaming performances. The intraludic communication of Hybrid Reality TheatreAckermann, Judith (2014-12-29) , S. 1-22The article provides a perspective on digital games and gaming situations that is orientated towards theatre and performance studies. It applies classic theatre and performance theories to the field of gaming by focusing on the participants that are involved. It takes the bridging of digital and physical spaces through digital gaming activities into account and conceptualizes digital gaming as form of Hybrid Reality Theatre. By that, the paper looks at the intra-ludic communication and discusses the player as active producer of meaning for three different gaming situations: the work with innovative input methods like natural user interfaces and virtual reality technologies, the field of location based mobile gaming and the area of urban gaming.