Article: Synch Sound / Sink Sound. Audiovision und Synchronisation in Michael Snows Rameau’s Nephew By Diderot (Thanx to Dennis Young) by Wilma Schoen
dc.creator | Müller, Jan Philip | |
dc.date.accessioned | 2022-06-21T08:44:51Z | |
dc.date.available | 2022-06-21T08:44:51Z | |
dc.date.issued | 2014 | |
dc.description.abstract | Michael Snows »talking picture« »Rameau’s Nephew […]« (1974) entwickelt eine – laufend aus den Fugen geratende – Taxonomie audiovisueller Verhältnisse des Tonfilms. Der Beitrag durchstreift diesen Experimentalfilm, indem er drei Motive – Übersetzung, Fläche, Wasser – nachverfolgt, an denen Tonfilm erprobt, reflektiert und erfahrbar wird. Dabei kristallisiert sich in Umschlagsmomenten zwischen technischer Bild-Ton-Synchronisation und »Synchresis« (Michel Chion) – irreduzibel audiovisuelle Synthese der Wahrnehmung – ein kritischer Punkt des Mediums Tonfilm heraus. Synchronisation ist von solchen Momenten aus als Prozess zu verstehen, in dem Potenziale von Homogenisierung und Heterogenisierung verteilt und aufeinander bezogen werden. | de |
dc.description.abstract | Micheal Snow’s talking picture »Rameau’s Nephew […]« (1974) develops an ever unstable taxonomy of audio-visual relations in the talking movie. The contribution investigates this experimental film by following three motives – translation, surface, water – with which the talking movie reflects itself. Thus, moments of transition between mere technical lip-sync and »synchresis« (irreducible audio-visual synthesis of perception, a term coined by Michel Chion) – prove to be a critical point of the talking movie. In this perspective, synchronization is to be understood as a process which distributes and correlates potentials of homogenization and heterogenization. | en |
dc.identifier.doi | 10.28937/1000106423 | |
dc.identifier.doi | http://dx.doi.org/10.25969/mediarep/18593 | |
dc.identifier.uri | https://meiner.de/artikel/1000106423 | |
dc.identifier.uri | https://mediarep.org/handle/doc/19728 | |
dc.language | deu | |
dc.publisher | Felix Meiner | |
dc.publisher.place | Hamburg | |
dc.relation.isPartOf | issn:1869-1366 | |
dc.relation.ispartofseries | ZMK Zeitschrift für Medien- und Kulturforschung | |
dc.rights | Creative Commons Attribution Non Commercial Share Alike 3.0 Generic | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0 | |
dc.subject | Experimentalfilm | de |
dc.subject | Bild-Ton-Synchronisation | de |
dc.subject | Wahrnehmung | de |
dc.subject.ddc | ddc:700 | |
dc.title | Synch Sound / Sink Sound. Audiovision und Synchronisation in Michael Snows Rameau’s Nephew By Diderot (Thanx to Dennis Young) by Wilma Schoen | de |
dc.type | article | |
dc.type.status | publishedVersion | |
dspace.entity.type | Article | en |
local.coverpage | 2022-06-21T11:02:11 | |
local.source.epage | 332 | |
local.source.issue | 2 | |
local.source.issueTitle | Synchronisation | |
local.source.spage | 313 | |
local.source.volume | 5 |
Files
Original bundle
1 - 1 of 1
No Thumbnail Available
- Name:
- ZMK_2014_2_313-332_Mueller_Sound_.pdf
- Size:
- 4.8 MB
- Format:
- Adobe Portable Document Format
- Description:
- Original PDF with additional cover page.