Article:
Zwischen Hingabe und Distanz. Ernst Cassirers Beitrag zur Frage nach dem Ursprung der Bilder im Vergleich zu vorausgehenden (Kant), zeitgleichen (Heidegger und Warburg) und aktuellen Positionen

Author(s): Sauer, Martina

Abstract

In accordance to Cassirer the origins of pictures depend on a process of form-ing. On behalf of research this process of forming is characterized by affec-tive-emotional experiences. Pictures suchlike of arts are displaying an expres-sion of it. On the one hand devotion (undergoing) and on the other hand dis-tance (symbolic forms) are signifying the formation. In here there is an am-bivalence that is indicating an original form of understanding and communi-cation. Parallels are recognizable in philosophical, art historical and cultural studies as well as in developmental-psychological and neuroesthetic re-search.

Download icon

Published in:

Preferred Citation
BibTex
Sauer, Martina: Zwischen Hingabe und Distanz. Ernst Cassirers Beitrag zur Frage nach dem Ursprung der Bilder im Vergleich zu vorausgehenden (Kant), zeitgleichen (Heidegger und Warburg) und aktuellen Positionen. In: IMAGE. Zeitschrift für interdisziplinäre Bildwissenschaft, Jg. 8 (2012), Nr. 1, S. 16-30. DOI: http://dx.doi.org/10.25969/mediarep/16568.
@ARTICLE{Sauer2012,
 author = {Sauer, Martina},
 title = {Zwischen Hingabe und Distanz. Ernst Cassirers Beitrag zur Frage nach dem Ursprung der Bilder im Vergleich zu vorausgehenden (Kant), zeitgleichen (Heidegger und Warburg) und aktuellen Positionen},
 year = 2012,
 doi = "\url{http://dx.doi.org/10.25969/mediarep/16568}",
 volume = 8,
 address = {Köln},
 journal = {IMAGE. Zeitschrift für interdisziplinäre Bildwissenschaft},
 number = 1,
 pages = {16--30},
}
license icon

The item has been published with the following license: Unter Urheberrechtsschutz