Article:
The Ontology of Media Operations, or, Where is the Technics in Cultural Techniques?

dc.creatorHansen, Mark B.N.
dc.date.accessioned2022-06-21T11:26:09Z
dc.date.available2022-06-21T11:26:09Z
dc.date.issued2017
dc.description.abstractMein Ziel in diesem Beitrag ist es, eine Ontologie von Medienoperationen zu entwickeln, die auf Gilbert Simondons Theorie der Individuation fußt. Auf der Grundlage von Wolfgang Ernst, Henri Atlan und Michel Serres behaupte ich, dass Siegerts Versuch, die Medientheorie von ihrer Kittlerschen Linie abzulenken, den Stellenwert der außerkulturellen Operationalität technischer Medien und der Techniken im Allgemeinen herabspielt. Mit seiner Theorie der Information als Empfang von umweltlicher Singularität durch einen metastabilen Empfänger bietet Simondon dagegen einen Mechanismus, dank dem theoretisch durchdacht werden kann, wie die außerkulturelle Operationalität der technischen Medien die Kulturproduktion und die Unterscheidungen, auf denen sie beruht, prägt, ohne die Andersheit der Technik zu reduzieren.de
dc.description.abstractMy aim in this paper is to develop an ontology of media operations that is rooted in Gilbert Simondon’s theory of individuation. I position this media operative ontology in contrast to Bernhard Siegert’s understanding of operative ontology as a cultural technique. Drawing on Wolfgang Ernst, Henri Atlan, and Michel Serres, I argue that Siegert’s position compromises the extra-cultural operationality of technical media, and of techniques more generally, in its bid to redirect media theory from its Kittlerian trajectory. With his theory of information as reception of environmental singularity by a metastable receiver, Simondon provides a mechanism for theorizing how extra-cultural operationality of technical media informs the production of culture and the distinctions upon which it rests, without compromising the alterity of technics.en
dc.identifier.doi10.28937/1000107980
dc.identifier.doihttp://dx.doi.org/10.25969/mediarep/18677
dc.identifier.urihttps://meiner.de/artikel/1000107980
dc.identifier.urihttps://mediarep.org/handle/doc/19818
dc.languageeng
dc.publisherFelix Meiner
dc.publisher.placeHamburg
dc.relation.isPartOfissn:1869-1366
dc.relation.ispartofseriesZMK Zeitschrift für Medien- und Kulturforschung
dc.rightsCreative Commons Attribution Non Commercial Share Alike 3.0 Generic
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0
dc.subjectOntologiede
dc.subjectMedienoperationende
dc.subjectIndividuationde
dc.subjectOperationalitätde
dc.subjectontologyen
dc.subjectmedia operationsen
dc.subjectindividuationen
dc.subjectoperationalityen
dc.subject.ddcddc:700
dc.subject.ddcddc:100
dc.titleThe Ontology of Media Operations, or, Where is the Technics in Cultural Techniques?en
dc.typearticle
dc.type.statuspublishedVersion
dspace.entity.typeArticleen
local.coverpage2022-06-21T13:41:55
local.source.epage185
local.source.issue2
local.source.issueTitleOperative Ontologien
local.source.spage169
local.source.volume8

Files

Original bundle
Now showing 1 - 1 of 1
No Thumbnail Available
Name:
ZMK_2017_2_169-185_Hansen_media-operations_.pdf
Size:
972.26 KB
Format:
Adobe Portable Document Format
Description:
Original PDF with additional cover page.