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Zur lyrischen Inszenierung ‚natürlicher Heimat‘ — Der Blick auf den ‚Heimatplaneten‘ in Durs Grünbeins Gedicht TACCHINI (2014)

dc.creatorNesselhauf, Jonas
dc.date.accessioned2021-06-09T08:39:52Z
dc.date.available2021-06-09T08:39:52Z
dc.date.issued2020
dc.description.abstractDas kurze Gedicht TACCHINI des deutschen Lyrikers Durs Grünbein, 1962 in Dresden geboren, aus dem Zyklus CYRANO, ODER: DIE RÜCKKEHR VOM MOND (2014), nimmt sich einem fast schon vergessenen lyrischen Topos an: Denn noch ein klassisches (Sehnsuchts-)Symbol in Gedichten des 18. und 19. Jahrhunderts, scheint die Lyrik der Gegenwart deutlich das Interesse am Mond verloren zu haben. Diese regelrechte ‚Entmystifizierung‘ mag an der ersten Mondlandung liegen, seit aus dem Erdtrabanten im Sommer 1969 ein nun konkret ‚erreichbarer‘ Ort geworden ist. Doch die ‚Eroberung‘ des Weltalls hatte auch einen überraschenden Nebeneffekt, nämlich die ‚Wiederentdeckung‘ der Erde, führte doch der Blick auf den ‚Heimatplaneten‘ erstmals zu einer bewussten Reflektion des Umgangs mit der Natur.de
dc.description.abstractThe short poem TACCHINI by German poet Durs Grünbein, born 1962 in Dresden, from his cycle CYRANO, ODER: DIE RÜCKKEHR VOM MOND (2014), takes on an almost forgotten lyrical topos: Being a classic symbol in 18th and 19th century poems, the moon apparently became less present in recent poetry. The reason for this proper ‘demystification’ may have been the first actual landing in 1969, making the moon a ‘mere’ place within reach. But the ‘conquest’ of space also had a surprising side effect, namely, the ‘rediscovery’ of the Earth, when the view on the ‘home planet’ led for the first time to a deliberate reflection on the relation between humans and nature. Grünbein refers to this shift of meaning when his cycle seems to deconstruct the history of moon poems by introducing the new perspective from the moon to the Earth. Thereby, TACCHINI adopts the ‘view from above’ and thus reverses the classical observing position when the lyrical narrator describes traces of human civilization and environmental pollution visible from outer space. Set in dialogue with philosophical approaches by Richard Buckminster-Fuller and Günther Anders as well as the Anthropocene theory, Grünbein’s poem will be the starting point for a discussion of the concept of the ‘home planet’ and the boundaries of the ‘natural home’.en
dc.identifier.doihttp://dx.doi.org/10.25969/mediarep/16169
dc.identifier.urihttps://mediarep.org/handle/doc/17013
dc.languagedeu
dc.publisherDe Gruyter
dc.publisher.placeBerlin
dc.relation.isPartOfissn:2451-1765
dc.relation.ispartofseriesKulturwissenschaftliche Zeitschrift
dc.rightsCreative Commons Attribution Non Commercial No Derivatives 3.0 Generic
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0
dc.subjectHeimatde
dc.subjectLyrikde
dc.subjectAnthropozände
dc.subject.ddcddc:791
dc.subject.personDurs Grünbein
dc.subject.workTACCHINI
dc.titleZur lyrischen Inszenierung ‚natürlicher Heimat‘ — Der Blick auf den ‚Heimatplaneten‘ in Durs Grünbeins Gedicht TACCHINI (2014)de
dc.typearticle
dc.type.statuspublishedVersion
dspace.entity.typeArticleen
local.coverpage2021-06-09T11:07:13
local.identifier.firstpublishedhttps://doi.org/10.2478/kwg-2020-0027
local.source.epage90
local.source.issue1
local.source.spage77
local.source.volume5
local.subject.gndhttps://d-nb.info/gnd/119371391
local.subject.wikidatahttps://www.wikidata.org/wiki/Q705090

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