Article:
The Jungle as Border Zone: The Aesthetics of Nature in the Work of Apichatpong Weerasethakul

dc.creatorBöhler, Natalie
dc.date.accessioned2020-02-05T14:04:24Z
dc.date.available2020-02-05T14:04:24Z
dc.date.issued2011
dc.description.abstractIm thailändischen Film wird Natur oft im Kontrast zu Urbanität gezeichnet. Dieser Gegensatz wird dabei auch auf eine moralische Ebene übertragen. Er ist ein wiederkehrendes, zentrales Motiv in thailändischen Repräsentationen und ein wichtiger Träger der sogenannten „Thainess“ (khwam pen Thai), der nationalen Identität. Der Filmemacher Apichatpong Weerasethakul nähert sich diesem Motiv anders an. Zentrale Passagen seines Werks spielen im Dschungel, der einen gänzlich anderen Bereich darstellt als die domestizierte Natur der üblichen Landschaftsdarstellungen. Im Werk Apichatpongs wird der Dschungel auf mehreren Ebenen zu einem Grenzbereich. Dieser Artikel untersucht, wie sich dieser Grenzstatus in Apichatpongs Ästhetik widerspiegelt und wie diese filmische Ästhetik und Narration das thailändische Konzept des Nationalstaates kommentieren.de
dc.description.abstractIn Thai cinema, nature is often depicted as an opposition to the urban sphere, forming a contrast in ethical terms. This dualism is a recurring and central theme in Thai representations and an important carrier of Thainess (khwam pen Thai). The fi lmmaker Apichatpong Weerasethakul offers a new take on this theme. Significant parts of his work are set in the jungle, a realm radically different from the agricultural sphere that the mainstay of Thai representations tends to focus on. In Apichatpong’s work, the wilderness becomes a liminal space, on multiple levels. This paper focuses on how this liminality translates into Apichatpong’s aesthetics of the jungle and on how this aesthetics and the films’ narrations negotiate Thai nationhood via the perception of the spectators.en
dc.identifier.doi10.14764/10.ASEAS-4.2-6
dc.identifier.doihttp://dx.doi.org/10.25969/mediarep/13161
dc.identifier.urihttps://mediarep.org/handle/doc/14083
dc.languageeng
dc.publisher.placeWien
dc.relation.isPartOfissn:1999-253X
dc.relation.ispartofseriesASEAS - Austrian Journal of South-East Asian Studies
dc.rightsCreative Commons Attribution Non Commercial No Derivatives 4.0 Generic
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
dc.subjectNatur <Motiv>de
dc.subjectThailandde
dc.subjectDschungel <Motiv>de
dc.subjectIdentitätde
dc.subject.ddcddc:791
dc.subject.personApichatpong Weerasethakul
dc.titleThe Jungle as Border Zone: The Aesthetics of Nature in the Work of Apichatpong Weerasethakulen
dc.typearticle
dc.type.statuspublishedVersion
dcterms.bibliographicCitationBoehler, N. (2011). The Jungle as Border Zone: The Aesthetics of Nature in the Work of Apichatpong Weerasethakul. ASEAS - Austrian Journal of South-East Asian Studies, 4(2), 290-304. DOI: https://doi.org/10.14764/10.ASEAS-4.2-6.
dspace.entity.typeArticleen
local.coverpage2021-05-29T01:00:27
local.identifier.firstpublishedhttps://doi.org/10.14764/10.ASEAS-4.2-6
local.source.epage304
local.source.issue2
local.source.issueTitleBorderlands & Border Studies
local.source.spage290
local.source.volume4
local.subject.gndhttp://d-nb.info/gnd/138032270
local.subject.wikidatahttps://www.wikidata.org/wiki/Q445198

Files

Original bundle
Now showing 1 - 1 of 1
No Thumbnail Available
Name:
Boehler_2011_Jungle-as-Border-Zone_.pdf
Size:
638.93 KB
Format:
Adobe Portable Document Format
Description:
Original PDF with additional cover page.