Book part:
Vom Wahr-Genommenen zum Imaginären. Rezeptive Schichten des filmischen Raums

dc.creatorWulff, Hans-Jürgen
dc.date.accessioned2022-04-22T14:08:07Z
dc.date.available2022-04-22T14:08:07Z
dc.date.issued2012
dc.description.abstractDie verschiedenen signifikativen Potentiale von ‹Raum› werden in jedem Film unter Vermittlung des Weltwissens von Zuschauern, ihrem narrativen Wissen und ihrem Wissen um filmische Darbietungsformen als seine Bedeutungselemente konstituiert. Es wird ein master space konstituiert, der sowohl physikalische wie soziale Komponenten umfasst: Gliederungen von Innen und Außen, von Privatheit und Öffentlichkeit, Funktionen spezifischer Räume, Zugänglichkeiten etc. Raum wird als Handlungsraum erschlossen. Dabei werden sowohl in realistischen wie phantastischen Welten permanente Ergänzungen (des Off-Screen-Raumes) und Synthesen vorgenommen.de
dc.description.abstractBased on viewers‘ knowledge about reality, narrative structures and forms of cinematographic representation, significative potentials of space and area are linked to the meanings and narrative strategies of specific movies. A master space has to be constructed which incorporates physical as well as social aspects of space: formations of being-in and being-out, private and public space, specific functions and meanings of rooms and places, accessability of spaces, and so on. Filmic space is constituted as space of acting (Handlungsraum), being linked to the intentional reality of film figures. The operations of constituting space as element of filmic signification is – in realistic worlds as well as in phantastic ones – permanently combined with operations of complementing only partially represented elements (like off screen spaces) and synthesizing complex interpretations of spatial meanings from different sources (narration, psychology, social meanings, etc.).en
dc.identifier.doihttp://dx.doi.org/10.25969/mediarep/18210
dc.identifier.urihttps://mediarep.org/handle/doc/19196
dc.languagedeu
dc.publisherSchüren
dc.publisher.placeMarburg
dc.relation.isPartOfissn:1869-7178
dc.relation.isPartOfisbn:978-3-89472-779-6
dc.rightsCreative Commons Attribution Share Alike 4.0 Generic
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0
dc.subjectFilmraumde
dc.subjectFilmde
dc.subjectRezeptionde
dc.subjectRaumwahrnehmungde
dc.subjectreceptionen
dc.subjectfilmen
dc.subject.ddcddc:791
dc.titleVom Wahr-Genommenen zum Imaginären. Rezeptive Schichten des filmischen Raumsde
dc.typebookPart
dc.type.statuspublishedVersion
dspace.entity.typeBookParten
local.academicbookseriesJahrbuch immersiver Medien
local.coverpage2022-04-22T16:32:17
local.identifier.firstpublishedhttps://link.iue.fh-kiel.de/index.php/2012/01/30/jahrbuch-immersiver-medien-2012-online-bildraeume-grenzen-und-uebergaenge/
local.source.epage59
local.source.issueTitleBildräume – Grenzen und Übergänge
local.source.spage49
local.source.volume4
relation.isAuthorOfBookPartfd2ce252-d306-4deb-819a-9d92ae1919ac
relation.isAuthorOfBookPart.latestForDiscoveryfd2ce252-d306-4deb-819a-9d92ae1919ac

Files

Original bundle
Now showing 1 - 1 of 1
No Thumbnail Available
Name:
JiM_2012_49-59_Wulff_Wahr-Genommenen_Imaginaeren_.pdf
Size:
618.4 KB
Format:
Adobe Portable Document Format
Description:
Original PDF with additional cover page.