Person:
Schmidt, Fabian

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Schmidt

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Fabian

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  • Book
    Der Westerborkfilm. Bilderwanderung und Holocausterinnerung
    Die Aufnahmen aus dem sogenannten "Westerborkfilm" zählen heute zu den am häufigsten verwendeten Archivaufnahmen im Rahmen der Holocausterinnerung – darunter das Gesicht der Sintizza Settela Steinbach im Deportationszug nach Auschwitz. Im Frühjahr 1944 wird im Auftrag der SS im Judendurchgangslager Westerbork in den besetzten Niederlanden, wo auch Anne Frank inhaftiert war, ein Film gedreht. Auch die Abfertigung eines Zuges, der fast 1000 Personen nach Bergen-Belsen und Auschwitz deportiert, wird aufgezeichnet. 1956 verwendet Alain Resnais Einstellungen dieser Szenen in seinem Film "Nuit et Brouillard". Damit beginnt die Bilderreise des Westerborkfilms, der bald zum festen Bestandteil einer neu entstehenden, empathischen Holocaust-Erinnerung wird und heute zu ihren Bildikonen gehört. Fabian Schmidts Buch erzählt seine Rezeptionsgeschichte auf der Basis empirisch gewonnener Filmdaten, beginnend mit den Kriegsverbrecherprozessen über die Verwendung in den Kompilationsfilmen der 1960er Jahre und die Wiederentdeckung des Materials als Dokument in den 1990er Jahren bis zu seiner Aufnahme ins UNESCO Weltdokumentenerbe 2017. Im Dialog mit dieser Migration und Transformation wird, anhand von Zeitungsrezensionen sowie Bezugnahmen in Geschichtsbüchern und Dokumentarfilmen, die Bedeutung des Westerborkfilms für die Formierung der Erinnerungskultur rekonstruiert.
  • Article
    A Travelling Archive: Tracing Soviet Liberation Footage
    Schmidt, Fabian; Ebbrecht-Hartmann, Tobias (2025) , S. 1-29
    The study delves into the image migration of liberation films shot by Soviet camera teams in the concentration camps Auschwitz and Majdanek. Scattered and incomplete, these films pose challenges for scholars seeking origin, context, and migration paths. For this exploration, the EU Horizon 2020 project ‘Visual History of the Holocaust’ (VHH) marked a watershed moment. Through digitization and computer aided film analysis, VHH compiled and categorized Allied liberation films, including footage previously unknown to the public. This facilitated a nuanced understanding of how footage migrated in various versions and hence will help to explore its historical significance. The project linked the original liberation footage with its use in early documentaries, revealing how compilation films functioned as carriers for dispersed archives worldwide. In case of the Soviet liberation materials, much of the iconic footage only survived in early compilations like OSWIECIM and MAJDANEK. However, comparisons between newly acquired and known footage allows reconstructing the missing archival records to a certain extent. Geopolitical challenges limited access to certain film versions, emphasizing the importance of external research for completing the archival records. Despite these obstacles, the VHH project showcases how technology and comprehensive analyses transform the study of historical film footage, unveiling layers of untapped cinematic memory.
  • Article
    Depicting Atrocities. Ethics of Sharing Holocaust Images
    Högner, Anna; Schmidt, Fabian (2025) , S. 1-26
    Engaging with Holocaust films and photographs presents complex ethical dilemmas. This article delves into the ethical considerations surrounding the use of shocking Holocaust images and explores diverse approaches to their presentation.