Person:
Löffler, Petra

Loading...
Profile Picture

Email Address

Birth Date

Research Projects

Organizational Units

Job Title

Professur für Theorie und Geschichte gegenwärtiger Medien

Last Name

Löffler

First Name

Petra

Name

Publications from this person:

Now showing 1 - 10 of 25
  • Article
    Aufzeichnen. Einleitung in den Schwerpunkt
    Löffler, Petra; Peters, Kathrin (2010) , S. 10-13
  • Review
    Medienepistemologie und Kinoarchäologie in aktuellen Publikationen
    Löffler, Petra (2010) , S. 141-145
    Besprochene Literatur: François Albera, Maria Tortajada (Hg.), Cinema Beyond Film. Media Epistemology in the Modern Era, Amsterdam (Amsterdam Univ. Press) 2010. Pasi Väliaho, Mapping the Moving Image. Gesture, Thought and Cinema 1900, Amsterdam (Amsterdam Univ. Press) 2010.
  • Book part
    Einleitung
    Friedrich, Alexander; Löffler, Petra; Schrape, Niklas; Sprenger, Florian (2018)
  • Article
    »Den Scharfsinn des Forschers auf das Alltägliche anwenden«
    Deutsch, Gustav; Eschkötter, Daniel; Löffler, Petra; Schimek, Hanna (2013) , S. 106-112
    Seit 1985 arbeiten der Architekt und Experimentalfilmemacher Gustav Deutsch und die Künstlerin Hanna Schimek gemeinsam unter anderem an Filmprojekten und Installationen. Auch die von ihnen einzeln signierten Projekte sind in ihrer Genese meist gemeinsame: Gemeinsam recherchieren sie in Filmarchiven, sichten und sammeln Material, bringen es ans Licht und in neue, oft überraschende Anordnungen. Gemeinsam arbeiten sie an der Migration von Bildern, an Genealogien und Phänomenologien des Kinos, am Material des Alltags. Mit Daniel Eschkötter und Petra Löffler sprachen Gustav Deutsch und Hanna Schimek über Edward Hopper und das Off der Geschichte, topografische Forschung, den Geschmack der Archive und Schulen des Sehens.
  • Review
    Towards a new media archaeology? A report on some books and tendencies
    Löffler, Petra (2012) , S. 174-180
    Over the last few years media archaeology has become an accepted method of research and has attracted an increasing number of scholars. Beginning in the 1980s with Friedrich Kittler’s groundbreaking books AUFSCHREIBESYSTEME (Discourse Networks) and GRAMMOPHON, FILM, TYPEWRITER, then continuing in the 1990s with Siegfried Zielinski who used the term ‘Medienarchäologie’ for the first time in its full methodological sense, one might say media archaeology is booming. Following Michel Foucault’s studies on the formations of knowledge, media archaeology tries to reveal the various epistemological conditions that point to the emergence of media and probes for breaks and non-continuities in their history. Not surprising then, the emergence of cinema is one of its preferred objects – German Medientheorie (media theory) as well as Anglo-Saxon new film history share an interest in the interchanging scientific and cultural discourses of the 19th century and the arising mass culture.
  • Article
    Aufmerksamkeit
    Löffler, Petra (2024) , S. 25-27
  • Article
    »Korrelationen sind überall da, wo sie gesucht werden«
    Löffler, Petra; Stein, Benno (2014) , S. 91-96