Binotto, Johannes2018-09-242018-09-242017https://mediarep.org/handle/doc/2636Innerhalb des psychischen Apparats hat die Phantasie die Rolle eines «Mischwesens» inne. Zwischen Bewusstsein und Unbewusstem changierend, fungiert die Phantasie als Screen, welcher die psychischen Instanzen voneinander separiert und zugleich ineinander übergehen lässt. Darin entspricht das Mischwesen der Phantasie den filmischen Trickverfahren des klassischen Hollywood, insbesondere jener der matte paintings, die als Übermalungen störende Partien des Filmbildes kaschieren sollen, in ihrer Artifizialität zugleich aber selbst als symptomale Störungen fungieren, die den Blick freigeben auf ein Unbewusstes der / als Filmtechnik. Dass solch eine Analyse filmtechnischer Verfahren nicht zuletzt eine Kritik politisch-symbolischer Autorität darstellt, soll im Blick auf die matte paintings von Filmen wie CITIZEN KANE (USA 1941), NORTH BY NORTHWEST (USA 1959) oder MILLION DOLLAR MERMAID (USA 1952) gezeigt werden.Within the topology of the psychic apparatus, fantasy is – according to Freud – of a «mixed nature»: pertaining both to consciousness as well as to the unconscious, fantasy functions as a screen which separates the different instances of the psyche, while at the same time mediating between them. We find the same paradoxical «mixture» in the cinematic devices of Classical Hollywood, particularly in the technique of matte paintings. While these were used to cover over unwanted details of the film image, they at the same time function as symptomatic disruptions of the very cinematic illusionism they are supposed to guarantee. Film technology turns out to be the unconscious of/as cinema and thus – as an analysis of the matte paintings in films like CITIZEN KANE (USA 1941), NORTH BY NORTHWEST (USA 1959) or MILLION DOLLAR MERMAID (USA 1952) will show – a critique of political-symbolic authority.deuCreative Commons Attribution Non Commercial No Derivatives 3.0 GenericDas AndereDas UnbewussteFilmFantasie100Schutzbauten. Matte paintings, glass shots und die Durchbrüche der PhantasieProtective Structures. Matte Paintings, Glass Shots, and the Breakthroughs of FantasyJacques Lacan10.25969/mediarep/21771869-1722http://dx.doi.org/10.25969/mediarep/2173