Bonner, Marc2021-07-022021-07-022021978-3-96822-048-2https://mediarep.org/handle/doc/17048In ihrer aktuellen digitalen, bildlichen wie auch viralen Ubiquität muss Architektur nicht mehr körperlich präsent sein und doch füllt sie eine vermittelnde Rolle aus. Als mediales Scharnier verschränkt sie unterschiedliche Disziplinen der Medien und Künste mit der Alltagswirklichkeit. Das Konzept der Architektonik umschreibt hierbei in weitem Sinne die architektonischen Implikationen der Computerspiele, um Architektur in Spielwelten als auch die Architektur der Computerspiele selbst greifbar zu machen. Dieser Sammelband bündelt transdisziplinäre Zugriffe rund um die Themen Raum, Architektur, Wahrnehmung von und Weltenbau in Computerspielen und deren medienspezifischen Eigenschaften. Ziel ist es aufzuzeigen, wie und unter welchen Aspekten sich digitale Spielwelten konstituieren. Die Beiträge verlassen dabei ausgetretene Pfade von Medienwissenschaft und Game Studies und fokussieren auf die räumlichen, architektonischen und weltförmigen Phänomene aktueller digitaler Medienkultur.<ul> <li><a href ='https://mediarep.org/bitstream/handle/doc/17048/Bonner_2021_Game-World-Architectonics.pdf#page=11'>Marc Bonner: <i>Introduction: Prospect onto the Architectonics of Computer Games and their World Properties</i></a></li> </ul> <h4>1. Authenticity, Historicity, and Cultural Practices: Experience in and of Game Worlds</h4> <ul> <li><a href ='https://mediarep.org/bitstream/handle/doc/17048/Bonner_2021_Game-World-Architectonics.pdf#page=29'>Felix Zimmermann: <i>Historical Digital Games as Experiences: How Atmospheres of the Past Satisfy Needs of Authenticity</i></a></li> <li><a href ='https://mediarep.org/bitstream/handle/doc/17048/Bonner_2021_Game-World-Architectonics.pdf#page=45'>Derek Price: <i>Agricultural Spaces and Places: Studying User-Created Maps for FARMING SIMULATOR 15 at Scale</i></a></li> <li><a href ='https://mediarep.org/bitstream/handle/doc/17048/Bonner_2021_Game-World-Architectonics.pdf#page=59'>Vladimir Rizov: <i>PlayStation Photography: Towards an Understanding of Video Game Photography</i></a></li> </ul> <h4>2. Topoi, Topographies, and Topologies: Spatial Structures of Game Worlds</h4> <ul> <li><a href ='https://mediarep.org/bitstream/handle/doc/17048/Bonner_2021_Game-World-Architectonics.pdf#page=75'>Marc Bonner: <i>The World-Shaped Hall: On the Architectonics of the Open World Skybox and the Ideological Implications of the Open World Chronotope</i></a></li> <li><a href ='https://mediarep.org/bitstream/handle/doc/17048/Bonner_2021_Game-World-Architectonics.pdf#page=109'>Krista Bonello Rutter Giappone, Daniel Vella: <i>Square, Marketplace, Tavern: Contested Spaces in Single-Player Neomedieval Role-Playing Game Cities</i></a></li> <li><a href ='https://mediarep.org/bitstream/handle/doc/17048/Bonner_2021_Game-World-Architectonics.pdf#page=125'>Cornelia J. Schnaars: <i>Taking a BREATH OF THE WILD: The Concept of Airness in Nintendo’s take on Open World Games</i></a></li> <li><a href ='https://mediarep.org/bitstream/handle/doc/17048/Bonner_2021_Game-World-Architectonics.pdf#page=143'>Rolf F. Nohr: <i>The Labyrinth: Digital Games as Media of Decision-Making</i></a></li> </ul> <h4>3. Identity, Reflection, and Spatial Challenges: Navigating Self-Reflexive Game Worlds</h4> <ul> <li><a href ='https://mediarep.org/bitstream/handle/doc/17048/Bonner_2021_Game-World-Architectonics.pdf#page=163'>Hans-Joachim Backe: <i>The Aesthetics of Non-Euclidean Game Spaces: Multistability and Object Permanence in ANTICHAMBER and P.T.</i></a></li> <li><a href ='https://mediarep.org/bitstream/handle/doc/17048/Bonner_2021_Game-World-Architectonics.pdf#page=179'>Benjamin Beil: <i>“I love how you can see the bottom of the universe from this room.”: The Real-Virtual Architecture of Davey Wreden’s THE BEGINNER'S GUIDE</i></a></li> <li><a href ='https://mediarep.org/bitstream/handle/doc/17048/Bonner_2021_Game-World-Architectonics.pdf#page=197'>Theresa Krampe: <i>The World Machine: Self-Reflexive Worldbuilding in ONESHOT</i></a></li> </ul> <h4>4. Sound, Haptics, and Artistic Research: Approaches Beyond the Brinks of Game Space</h4> <ul> <li><a href ='https://mediarep.org/bitstream/handle/doc/17048/Bonner_2021_Game-World-Architectonics.pdf#page=213'>Marcus Erbe: <i>Borderless Sound</i></a></li> <li><a href ='https://mediarep.org/bitstream/handle/doc/17048/Bonner_2021_Game-World-Architectonics.pdf#page=227'>Carolin Höfler: <i>Image Contact: Haptic Actions in Virtual Spaces</i></a></li> <li><a href ='https://mediarep.org/bitstream/handle/doc/17048/Bonner_2021_Game-World-Architectonics.pdf#page=247'>Thomas Hawranke: <i>Dreaming in the Witch House: An Esoteric Approach to Computer Game Research</i></a></li> </ul>engCreative Commons Attribution Share Alike 4.0 GenericGame WorldArchitectonicsComputer GameVideo GameSpace300Game | World | Architectonics. Transdisciplinary Approaches on Structures and Mechanics, Levels and Spaces, Aesthetics and PerceptionDavey Wreden10.17885/heiup.75210.25969/mediarep/16202FARMING SIMULATOR 15THE BEGINNER'S GUIDEBREATH OF THE WILDANTICHAMBERP.T.ONESHOT