Loist, Skadi2020-09-172020-09-172020https://mediarep.org/handle/doc/15820Activities at A-festivals such as Cannes show how much influence festivals have on the exploitation chain of films. A festival premiere promises to generate buzz through the attendance of the press and sales to distributors; this is followed by further festival screenings, a distribution strategy, and theatrical release. This article looks at the circulation of films through the festival network and uses approaches from film festival research and media industry studies, which favor the term circulation over distribution, to suggest that we use the concept of «circulation power». These considerations are supported by initial results from the empirical research project «Film Circulation in the International Festival Network».Aktivitäten bei A-Festivals wie Cannes zeigen, wie stark inzwischen der Einfluss von Festivals auf die Auswertungskette von Filmen ist. Eine Festivalpremiere verspricht Aufmerksamkeit durch Presse und Verkäufe an Verleiher_innen; es folgen weitere Festivalteilnahmen, abgestimmte Verleihstrategien und Kinostarts. Dieser Beitrag betrachtet die Zirkulation von Filmen durch das Festivalnetzwerk und bezieht sich dabei auf Ansätze aus Filmfestivalforschung sowie Media Industries Studies, die den Begriff Zirkulation gegenüber dem der Distribution favorisieren, und schlägt vor, das Konzept der «Zirkulationskraft» nutzbar zu machen. Gestützt werden diese Überlegungen durch erste Ergebnisse aus dem empirischen Forschungsprojekt «Filmzirkulation im internationalen Festivalnetzwerk».deuFilmfestivalZirkulationDistributionMedienindustrieMedienforschungInfrastruktur791Zirkulation im Netzwerk. Eine Betrachtung zur Zirkulationskraft von FilmfestivalsCirculation in the Network. A Consideration of the Circulation Power of Film Festivals10.25969/mediarep/148332296-4126978-3-8394-4924-01869-1722