Göttel, Dennis2019-04-302019-04-302019https://mediarep.org/handle/doc/4470Die Produktionsgeschichte von CRUISING (USA 1979) war von Kontroversen und Fährnissen geprägt: von Protesten gegen dessen Dreharbeiten wegen des Vorwurfs homophober Repräsentation schwuler Milieus ebenso wie von starken Eingriffen der Zensur wegen der expliziten Darstellung von schwulem Sex. Eine Historiografie von Cruising, die – sich auf die Methode der Histoire Croisée beziehend – jene ‹Störfaktoren› der Kreativarbeit gleichberechtigt einbezieht, begreift Filmproduktion als strukturell offenen Prozess. Schließlich ist der Film dann selbst als lediglich ein Artefakt seines eigenen Produktionsprozesses zu denken – als ein Artefakt, das nicht vollends stabilisierbar und nicht diskret ist.The production history of CRUISING (USA 1979) was dominated by controversies and misadventures: on the one hand, protests against a film project accused of homophobic representation of the gay scene, and on the other hand, censorship of the film’s explicit sex scenes. A historiographic approach that relies on the method of histoire croisée and considers the films «disturbing factors» as equal to its creative work analyzes the production of CRUISING as a structurally open process. Ultimately, the film itself can be regarded as but one artifact of its own production process – an indiscreet and non-discrete artifact that cannot be completely stabilized after all.deuCreative Commons Attribution Non Commercial No Derivatives 4.0 GenericFilmMedienindustrieHistoriografiequeerProduktionsforschung001.3Historiografie der Filmarbeit. Making of, up & out (CRUISING)Historiography of the Film Making of, Up & Out (CRUISING)William Friedkin10.25969/mediarep/3715CRUISING1869-1722http://dx.doi.org/10.25969/mediarep/3729