35 | 2005
Browsing 35 | 2005 by Author "Yoo, Hyun-Joo"
Now showing 1 - 2 of 2
Results Per Page
Sort Options
- ArticleIntercultural medium literature digital: Interview with YOUNG-HAE CHANG HEAVY INDUSTRIESYoo, Hyun-Joo (2005)The literary praxis and methods for its interpretation are relevant not only within a same language-area, but also as a medium of intercultural understanding. Resulting from the currently deep pervasive medial changes, digital literature comes to this arena. It is necessary for the reception of the digital literature to comprehend particularities of new media, which determines the form of the innovative literature. The media aesthetic, which is positioned in contrast to the mainstream research with more accents on fascination of technical innovations, allows to observe at a distance from its object. This point of view can be applied in the situation of other countries, above all in industrial nations, where there is e an asymmetry between the rapidly developing communication technologies and their philological, media-philosophical discussion. The works of YOUNG-HAE CHANG HEAVY INDUSTRIES, a net art group, which was founded in South Korea and is famous as well in Europe for their provocative digital-poetry, are located just in this area of tension. Their works are expected to function as an intercultural medium with double meanings, on the one hand they activate the unknown subject of digital literature in South Korea, on the other they help to an understanding the strange motives in Europe. Hyun-Joo Yoo talked with the artist duo from South Korea and USA about netart, teamwork, concret poetry, literaure as movie, life and speed, the lack of interactivity and multimnediality and about Sex in Korea.
- ArticleInterkulturelles Medium Literatur digital: Interview mit YOUNG-HAE CHANG HEAVY INDUSTRIESYoo, Hyun-Joo (2005)Die literarische Praxis und die Interpretationsmethode sind nicht nur innerhalb des muttersprachlichen Raums relevant, sondern wirken auch als ein Medium des interkulturellen Verständnisses. Als Folge der gegenwärtigen tief greifenden medialen Veränderungen tritt die digitale Literatur neu in diese Arena ein. Um die digitale Literatur zu rezipieren, ist es aber notwendig, das Spezifikum der neuen Medien zu verstehen, das die Form der neuartigen Literatur determiniert. Die Medienästhetik, die sich im Gegensatz zu der auf die Faszination der Technologie akzentuierenden Medienforschung positioniert, erlaubt eine distanzierte Betrachtung gegenüber seinem Gegenstand. Diese Sichtweise kann auch auf Forschungssituationen anderer Länder angewendet werden, vor allem in jenen Industriestaaten, in denen eine Asymmetrie zwischen einer sich rasch entwickelnden Computertechnologie und deren philologischer und medienphilosophischer Diskussion besteht. Gerade in diesem Spannungsfeld befindet sich die Gruppe YOUNG-HAE CHANG HEAVY INDUSTRIES, die in Südkorea gegründet und wegen ihrer provokanten digitalen Poesie auch in Deutschland bekannt ist. Man kann davon ausgehen, dass ihre Arbeiten als interkulturelles Medium im doppelten Sinne fungieren, einerseits aktivieren sie das unbekannte Thema digitaler Literatur in Südkorea, andererseits helfen sie beim Verstehen fremdkultureller Motive in Europa. Hyun-Joo Yoo sprach mit dem Künstlerduo aus Südkorea und den USA über Netzkunst, Teamarbeit, konkrete Poesie, Literatur als Film, das beschleunigte Leben, den Verzicht auf Interaktivität und Multimnedialität und über Sex in Korea.