Working Paper Series: Medien der Kooperation

This Working Paper Series is edited by the Collaborative Research Center Media of Cooperation and promotes inter- and transdisciplinary media research. The series provides an avenue for rapid publication and dissemination of ongoing research located at or associated with the CRC. The purpose of the Working Paper Series is to circulate in-progress research or preprints to the wider research community beyond the CRC. Please contact the authors if you have any questions or comments. The Working Papers are accessible via the CRC website, the OPUS server, here or in a limited print edition. Orders and contact via website. Publication of the series is funded by the Deutschen Forschungsgemeinschaft (DFG, German Research Foundation) – Project-ID 262513311.

Recent Submissions

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  • Book
    Defining Digitalities I: What’s Digital about Digits?
    Haigh, Thomas (2023)
    Modern discourses emphasizes electronic immateriality as the defining feature of digital technology. The idea that digits might be digital when punched onto cards, or even written on a piece of pa- per, is no longer intuitive. Yet by reconstructing the context in which the categories of digital and analog were first distinguished histori- cally in the 1940s, I argue that the concept of digitality is rooted in the mechanical representation of digits in early computers, which con- temporary observers immediately recognized was shared with earlier technologies such as telephone switching systems, punched cards, and calculating devices. Digitality is not a feature of an object itself, but of the way that object is read (whether by human or by machine) as encoding symbols chosen from a finite set. In conclusion, digitality is constituted through reading practices.
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    Computational Correspondences. Die Software Korsakow als Katalysator für eine Korrespondenz mit digitaler Materialität in medienethnografscher Forschung
    Weidle, Franziska; Schein, Judith; Vogelpohl, Astrid; Leßner, Tobias (2023)
    Das Working Paper stellt die vorläufigen Ergebnisse einer Meisterklasse für Medienethnographie dar, die im April 2022 an der Universität Siegen stattgefunden hat und vom SFB 1187 “Medien der Kooperation” ausgerichtet wurde. Zentral war dabei die Fragestellung, welche Forschungspraxen entstehen, wenn Ethnograf*innen die digitale Materialität ihrer Forschungsgegenstände, -instrumente und -umgebungen als aktive Partizipientin innerhalb des Forschungsprozesses begreifen. Eine Annäherung an solch eine bewusste Korrespondenz (Weidle 2020) mit digitaler Materialität wurde über die Autorensoftware „Korsakow“ initiiert. Das Besondere an Korsakow ist die computergenerierte multilineare Verkettung einzelner Mediendateien. Durch die Arbeit mit Korsakow sollten mögliche neue Zugänge an das eigene Forschungsmaterial exploriert und kritisch diskutiert werden. Exemplarisch stellen zwei Teilnehmer*innen der Meisterklasse ihre Erkenntnisse aus dieser Auseinandersetzung vor. Für Astrid Vogelpohl stellt Korsakow eine Variante kombinierenden visuellen Forschens dar, in der Algorithmen als nichtmenschliche Forschungspartner*innen den Analyseprozess unterstützen. Inwieweit sich dabei die Forschungswege von einer Analysearbeit mit vornehmlich menschlichen Partner*innen unterscheiden, steht im Zentrum ihrer Ausführungen. Tobias Leßner hingegen beschreibt zunächst seinen persönlichen Zugang zu Korsakow sowie den damit einhergehenden Irritationen, Fragen und Überlegungen vor dem Hintergrund seiner ethnographischen Arbeit und fokussiert daran anschließend, was sich für pragmatische aber auch methodologische Implikationen aus der Verschiebung der Autor*innenschaft des Ethnographen/der Ethnographin in Richtung Algorithmus und der Interpretationsmacht in Richtung der Rezipient*innen ergeben. Letztlich sind die vorgestellten Ansätze Ausgangspunkte für weitere Suchbewegungen nach dem Digitalen und seinem (Mit-)Wirken in einer (medien-)ethnographischen Forschungsarbeit, die sich im Sinne des ontologischen Turns diffraktiv rekonfiguriert (Mellander/Wiszmeg 2016). Als Teil der Wissensproduktion geht es dabei auch darum, wie die Korrespondenz mit digitaler Materialität zur Vermittlung der wissenschaftlichen Ergebnisse genutzt werden kann.
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    “Anything can happen on a smartphone...” Mutual explorations of digitalization and social transformation in Morocco’s High Atlas through On/Offine Theatre Ethnography.
    ter Laan, Nina (2023)
    This paper discusses the use of (online) theatre as an ethnographic research tool in an existing collaborative study on (digital) media use and social transformation in a Moroccan village situated in the High Atlas Mountains of Morocco. Due to the challenges posed by the Covid-19 pandemic to the ongoing fieldwork there, the project team sought a way to re-establish a regular feedback loop with the village community in a non-physical way. As a solution, the project team, together with the local partners, decided to bring in a theatre maker to conduct online theatre workshops, with the aim to bring the project back to life in a meaningful way and to generate data for the overall goal of the project: to explore and develop socio-technical collabora- tion infrastructures in Morocco. This working paper describes the process, motivations, design, and outcomes of the project, as well as the controversies, opportunities, and struggles that arose during the theatre work. It also reflects on the added value and objections of such a collaboration between an academic and an artistic discipline and describes the process of ‘negotiating con- nection’ between researchers and research partners amidst the pandemic. I argue that, despite the necessary challenges, using theatre as a methodological tool for ethnographic research, can, through cooperation, allow researchers to better understand cultural practices, social relations, and power dynamics within a marginalized community.
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    Defining Digitalities III: What’s Digital About Digital Media?
    Haigh, Thomas; Gießmann, Sebastian (2023)
    In this working paper we explore an alternative thread in the early development of media and medium as concepts: the origins of the idea of the storage medium in digital computing practices and communities of the 1940s and 1950s. While such practices were obscure at the time, they laid the technological foundation for today’s range of digital media. We discuss digitality as a feature of the practices used to read and write symbols from a medium, not a physical property of the medium itself. We then move on to a discussion of the alphabet as itself digital, grounded in the work of Nelson Goodman. Engaging with the contributions of Matthew Kirschenbaum, we explore the limited interchangeability of representations between different encodings of the same symbols, connecting the purported immateriality of digitality to this actual fungibility of material representations.
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    Testing ‘AI’: Do We Have a Situation? A Conversation
    Marres, Noortje; Sormani, Philippe (2023)
    This working paper is based on the transcription of a recent conversation between the authors, regarding current instances of the real-world testing of “AI” and the “situations” they have given rise to, or as the case may be, not. The conversation took place online, on the 25th of May 2022, as part of the Lecture Series Testing Infrastructures, organized by the Special Collaborative Research Center (CRC) 1187 “Media of Cooperation” at the University of Siegen, Germany. This working paper is an elaborated version of this conversation and is organised as follows. The introduction presents an expanded version of the lecture abstract, which was used to advertise the online conversation. The bulk of the working paper reproduces and extends the transcribed conversation, as well as parts of the ensuing discussion with the audience. In the conclusion, we address the question “do we have a situation?,” when it comes to AI testing in society, in the light of the conversation, and reflect on “what’s next” in social studies of “AI” testing situations, as well as on turn-taking in (online) conversation.
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    Simulierte Nähe. Über die Reaktionen der „Qualitätszeitungen“ und des öfentlich-rechtlichen Rundfunks auf die wachsende Macht der digitalen Online-Medien
    Knobloch, Clemens (2023)
    Ausgehend von einem Gutachten, das die Kognitionswissenschaftlerin Elisabeth Wehling im Auftrag der ARD 2019 erstellt hat, und das den Anstalten der ARD empfiehlt, ihr angeschlagenes öffentliches Image dadurch zu verbessern, dass sie in allen Verlautbarungen ihre moralische Gemeinschaft mit dem Publikum rhetorisch herausstellen, geht der Text der These nach, dass der öffentlich-rechtliche Rundfunk und die sogenannten Qualitätsmedien sich ohnehin per simulierter Nähe den Kommunikationsbedingungen der Digitalmedien und sozialen Netzwerke anpassen. Diesen letzteren gegenüber versuchen sie aber, ein Tatsachenmonopol für sich zu errichten. The point of departure for this paper is a report commissioned by the German Public Radio and Television Board ARD in 2019 with the goal of devising a strategy to improve its public image, which had been greatly damaged by a series of financial scandals. Produced by the cognitive scientist Elisabeth Wehling, the report made the recommendation that the ARD should aim in its messaging and rhetoric to cultivate the sense that the broadcaster and its audience constitute a common moral community. This paper argues that the traditional media – represented primarily by public broadcasters and broadsheet newspapers – have in fact been following this strategy of "simulated intimacy" all along in order to adapt themselves to the conditions of communication created by new digital media, in particular social networks. However, in order set up a contrast between themselves and the social media platforms, traditional media seek to emphasize their monopoly on objective, factual reporting.
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    Defining Digitalities II: What’s Digital About Digital Communication?
    Haigh, Thomas; Gießmann, Sebastian (2023)
    Although the distinction between digital and analog was first made in the context of automatic computers, the concepts were quickly broadened to apply to media and communication systems of all kinds. This working paper continues work on both fronts by looking at the his- torical broadening of the concept of digitality to include non-numerical systems of representation such as those used to encode text and pic- tures. This conception underlies the ability of computers to deal with things other than numbers, but it has its roots in communications the- ory, most famously in the work of Claude Shannon. In parallel with our historical description of the emergence of non-numerical conceptions of digitality we broaden our analytical treatment of digitality to en- compass more historical technologies and reading practices: not only adding machines and punched cards, but also musical boxes, weaving systems, movable type, and even alphabets and hand gestures.
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    Practice as a collective and knowledgeable doing
    Gherardi, Silvia (2019)
    This paper explores the relationship between knowledge and practice, knowledgeable practices, knowing in practice and knowledge as a situated activity. It traces a tradition of sociological thought in practice theories that derives from studies of scientific knowledge and that challenges the conventional understanding of the ‘social’ as human-centred. The understanding of practice is grounded in an actor-network approach and in feminist Science and Technology Studies. In fact, the precursors of the empirical study of knowing in situ were the so-called laboratory studies, and section 1 presents their contributions to the study of knowledge practices. Later, section 2 proposes a posthumanist practice theory that joins other post-epistemologies in the project of de-centring the human subject as the main source of action and moving from a formulation of practice theory as ‘humans and their practices’ to a vision of practice as the entanglement of humans, materialities, discourses, knowledges and any other relevant element in the situated activities. The aim of the paper is to interpret practice as an empirical phenomenon; therefore, sections 3, 4 and 5 illustrate the core assumptions: i) the sensory and elusive knowledges embedded in knowing in practice; ii) realities as enacted in practices; and iii) interdependent practices as woven in a texture of practices.
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    The ‘Conditional Voice Recorder’. Data practices in the co-operative advancement and implementation of data-collection technology
    Hector, Tim; Niersberger-Gueye, Franziska; Petri, Franziska; Hrncal, Christine (2022)
    Stationary voice-controlled systems are installed in an increasing number of households. The devices are operated primarily via voice-user interfaces, which evaluate the spoken commands cloud-based, and are aligned to the principles of interpersonal interaction. This raises questions about the integration of the devices into everyday practices carried out in the household: How is use of Smart Speakers negotiated situationally, embedded in interpersonal interactions, and (how) are aspects of data privacy, data processing and potential exploitation reflected by the users? The project "Un/desired Observation in Interaction: Intelligent Personal Assistants" in the CRC "Media of Cooperation" approaches these questions empirically. However, such an investigation of smart speakers faces the methodological challenge that this requires voice data documenting not only the use of the smart speaker itself, but also the contexts of the use that go beyond mere "voice commands". Therefore, a "Conditional Voice Recorder" (CVR), a technology developed in Nottingham by Porcheron and colleagues (2018), was brought to bear to create audio recordings of usage contexts. These include not only the voice command itself, but also a few minutes before and after the smart speaker is addressed. However, the original device required further technical development to be compatible not only with Amazon's smart speaker model, but also products from other providers (Google and Apple). The paper reflects on this advancement and the implementation of the CVR – i.e. our own research practices – as data practices. On the one hand, it makes visible which (otherwise opaque) data were collected and processed during the advancement, how the usage of the CVR itself is inscribed in the data recorded with it, and which data practices were carried out in the evaluation. On the other hand, it documents the advancement and application of the CVR to enable other studies with it (or similar technologies).
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    Store, interface, package, connection. Methods and propositions for multi-situated app studies
    Dieter, Michael; Gerlitz, Carolin; Helmond, Anne; Tkacz, Nathaniel; van der Vlist, Fernando N.; Weltevrede, Esther (2018)
    This paper discusses methodological approaches to app studies, focussing on their embeddedness and situatedness within multiple infrastructural settings. Our approach arises by paying close attention to the multivalent affordances of apps as software packages, particularly their capacity to enter into diverse groupings and relations depending on different infrastructural situations. The changing situations they evoke and participate in, accordingly, makes apps visible and accountable in a variety of unique ways. Engaging with and even staging these situations, therefore, allows for political-economic, social and cultural dynamics associated with apps and their infrastructures can be investigated through a style of research we describe as multi-situated app studies. The piece offers an overview of four different entry points of enquiry that are exemplary of this overarching framework, focussing on app stores, app interfaces, app packages and app connections. We conclude with nine propositions that develop out of these studies as prompts for further research.
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    Intelligente Persönliche Assistenten im häuslichen Umfeld. Erkenntnisse aus einer linguistischen Pilotstudie zur Erhebung audiovisueller Interaktionsdaten
    Hector, Tim Moritz; Hrncal, Christine (2020)
    Sprachassistenten werden in einer steigenden Zahl von Haushalten in den Alltag eingebunden. Es zeigen sich dabei sprachliche und kulturelle Praktiken, die durch die Integration artifizieller Mündlichkeit in die Interaktion entstehen, wie sie bisher noch nicht beschrieben werden konnten. Diese untersucht der gesprächslinguistisch ausgerichtete Teilbereich des Projekts B06 „Un/erbetene Beobachtung in Interaktion: ,Intelligente Persönliche Assistenten‘ (IPA)“ im Sonderforschungsbereich „Medien der Kooperation“ an der Universität Siegen. Sprachassistenzsysteme sind außerdem für ihre Funktionalität auf die dauerhafte Beobachtung des häuslichen Umfelds angewiesen. Die Reflexion der NutzerInnen über dieses „Mithören“, das im öffentlichen Diskurs teilweise sehr kritisch betrachtet wird, steht ebenfalls im Fokus der im Projekt durchgeführten Untersuchungen. Im Rahmen der hier vorgestellten Pilotstudie werden methodische Prämissen im Hinblick auf das Vorgehen bei der Datenerhebung reflektiert und aus den gewonnenen Daten erste Anhaltspunkte für die sprachwissenschaftlichen Analysekategorien herauskristallisiert. Der Schwerpunkt liegt dabei auf der Identifikation von sprachlich-interaktionalen Praktiken und deren Einbettung in soziokulturelle Praktiken, die in der Hauptstudie ebenfalls näher beleuchtet werden sollen. Unsere Daten zeigen, dass Interagierende ein Sprachassistenzsystem nicht wie einen zusätzlichen Gesprächsteilnehmer in die Interaktion einbeziehen, sondern es durchaus wie ein technisches Gerät behandeln. Gleichzeitig scheint die parallele Nutzung des medial mündlichen Kanals zur Bedienung eines Geräts auf der einen und zum Führen einer Konversation auf der anderen Seite Auswirkungen auf das Repertoire sprachlich-interaktionaler sowie kultureller Praktiken zu haben.
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    Colossus: The Missing Manual
    Priestley, Mark; Haigh, Thomas (2019)
    There has until now been no comprehensive, convenient, and reliable description of the actual capabilities of the Colossus codebreaking machines used at Bletchley Park during World War II, the way they were used, and the jobs they were applied to. This gap in the literature has led to a lack of understanding of the machines’ functionality and hence to exaggerated claims about their capabilities. In this report we remove the Colossi as far as possible from their cryptanalytical context and consider them simply as computational devices. We give an architectural description of the whole family of related machines, including the initial model known as “Heath Robinson”, and a functional description of the major capabilities of the second and final Colossus design. We include detailed examples of how the machines would have been set up to perform a range of typical tasks, and conclude with a discussion of their versatility, examining in particular the question of how useful they would have been once the war had ended. We present several examples of actual Colossus configurations and the historical output they produced, illustrating the cooperation between figures typed automatically by Colossus and text and annotations added by the human operator.
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    Sensormedien
    Thielmann, Tristan (2019)
    Da gegenwärtig immer mehr Sensoren in Medien, Gebrauchsgegenständen und Infrastrukturen verbaut und diese so zu mobilen „Smart Devices“ transformiert werden, entstehen neue sozio-technische Bedingungen der Datenerfassung und -verarbeitung, denen nicht mit etablierten Konzepten zur Informations- und Wissensgesellschaft begegnet werden kann. Sie zeichnen sich durch eine entgrenzte Datenerfassung aus, da wir mit Hilfe von Sensoren eine unaufhörliche Verbindung zur Umwelt eingehen. Das Konzept der Sensormedien erlaubt es daher, den Fokus darauf zu richten, was das Beständige medialer Environments ist und was unsere „digitale Gesellschaft“ zusammenhält. Die Grundidee des vorliegenden Working Papers ist, dass Sensormedien einen epistemischen Shift von der Informations- zur Sensorgesellschaft einleiten und nur in der wechselseitigen Verrechnung und Re-Sensibilisierung von Daten, Umwelten und Körpern zu verstehen sind. Sensormedien sind zudem prädestiniert für eine praxistheoretische Auseinandersetzung, da die mediale Erfassung und Darstellung der Körper-Umwelt-Beziehung durch neue Sensortechnologien ein Diversitätsniveau erreicht, welches der Komplexität praxeologischer Beschreibung besser gerecht wird. Umgekehrt lassen sich die kulturellen und gesellschaftlichen Auswirkungen der Sensormedien nur auf Grundlage methodologischer Innovationen wirklich adäquat beschreiben.
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    The Mickey Mouse Telephone. An Icon of Turning Tides in the Relationship Between the State, the Economy and Society in 1980s Germany
    Henrich-Franke, Christian (2019)
    The 1980s saw the triumph of neoliberal thinking in Western European societies and economies. Referring to neoliberal economists, governments across Europe implemented policies to deregulate (inter)national markets and to privatise national monopolies. One priority were the large postal and telecommunication services monopolies. In terms of media iconography, one icon of this ‘turn of the tides’ in the regulation of German telephone markets was the ‘Mickey Mouse Telephone’. It was a symbol of the American way of life and the freedom of choice, of the firm belief in the power of markets and the deregulation of monopolies. Nevertheless, the Mickey Mouse Telephone was an antagonism in itself. It was a symbol of American (technological) superiority, and yet, when it was introduced in the German market, it was overpriced and featured an outdated technology. Provided by the ‘Deutsche Bundespost’ – the German state-owned postal and telecommunications monopoly business – the Mickey Mouse Telephone was an analogue model equipped with a dial. The price was several times higher than for a standard phone model. This paper places the Mickey Mouse Telephone in the broader historical context of the relationship between the state, the economy and society in 1980s Germany.
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    Das Drama von Tübingen. Eine Humanities and Technology Story (HTS)
    Erbacher, Christian (2019)
    Was geschah am Tübinger Wittgenstein Archiv? – Unter Wittgensteinforschern regt diese Frage seit mehr als 30 Jahren zu Spekulationen und Legendenbildung an. Das Archiv war das erste große Projekt zur Herstellung einer maschinenlesbaren Transkription von Ludwig Wittgensteins nachgelassenen philosophischen Schriften (ca. 20.000 Seiten) als Vorbereitung für eine wissenschaftliche Gesamtausgabe. Dieses Projekt begann mit großen Hoffnungen und versprach, eine Sternstunde sowohl für die philosophische Editorik als auch für die frühen Digital Humanities zu werden. Doch die Projektgruppe zerbrach alsbald. Bis heute sind die näheren Umstände des Zusammenbruchs nicht bekannt. Daher stellt dieser Beitrag auf der Grundlage ausführlicher Archivrecherchen und Interviews die Geschichte des Archivs dar. Im Kern erweist sich diese Geschichte als ein sich ausweitender Vertrauensverlust innerhalb einer Forschergruppe und darüber hinaus. Wie etwa bereits Harold Garfinkels breaching Experimente erwarten lassen würden, führt auch in diesem Fall der Verlust von Vertrauen zum Kollaps der Kooperation.
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    The Technicity of Platform Governance: Structure and Evolution of Facebook’s APIs
    van der Vlist, Fernando N.; Helmond, Anne; Burkhardt, Marcus; Seitz, Tatjana (2021)
    Researchers, policymakers, and competition and regulation authorities worldwide recognise application programming interfaces (APIs) for powering the digital economy and driving processes of datafication and platformisation. However, it is unclear how APIs tie into the power of, and governance by, large digital platforms. This article traces the relationality between Facebook’s APIs, platform governance, and data strategy based on an empirical and evolutionary analysis. It examines a large corpus of (archived) developer pages and API reference documentation to determine the technicity of platform governance – the technical dimension and dynamics of how and what platforms like Facebook seek to govern. It traces how Facebook Platform evolved into a complex layered and interconnected governance arrangement, wherein technical API specifications serve to enforce (changes to) platform policy and (data) strategy. Finally, the article discusses the significance of this technicity in specifying the material conditions for app and business development ‘on top of’ platforms and for maintaining infrastructural and evolutive power over their ecosystems.
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    Obsoleszenz statt Transformation im Schienenverkehr. Über die Rolle der Bahn in der ökologischen Verkehrswende, eine Grüne Welle auf der Schiene und Hoffnungen in eine Kupplungsrevolution
    Laser, Stefan (2023)
    Klimawandel und Umweltprobleme verlangen nach einer ökologischen Transformation von Produktion und Konsum. Als „Sorgenkind” der Transformation gilt in Deutschland der Verkehrssektor, denn die Emissionen in der Mobilität sind im Unterschied zu anderen Sek-toren in den letzten Jahrzehnten nicht gesunken. Aber es deutet sich ein Wandel an – die Autoindustrie steht seit dem „Dieselskandal“ in der Kritik und neben Elektromobilität, E-Fuels und Fahrradverkehr gilt die Schienenindustrie als Hoffnungsträger. Die Schienen-wirtschaft betont ihre Bedeutung für Klima und Ökologie und kann so einen stabilen neu-en inhaltlichen Bezug in der Öffentlichkeit herstellen. Aber die Situation ist ambivalent. Um diese Dynamik besser zu verstehen, arbeitet der erste Teil dieses Beitrags den Ver-kehrswende-Diskurs mit Blick auf den Schienenverkehr auf. Umfangreiche Daten aus dem sozialen Medium Twitter dienen dabei als Grundlage. Dieser Teil gibt einen Überblick über involvierte Akteure und ihre Positionen und zeigt konkurrierende Verständnisse von der Verkehrswende sowie die Multiplizität an Problemvorstellungen auf. Aus einer qualitati-ven Perspektive werden im zweiten Teil zwei innovative Projekte des Schienenverkehrs besprochen: die „Grüne Funktion der Zuglaufregelung“, die eine Art grüne Welle auf die Schiene bringt, und die „Digitale Automatische Kupplung“, die eine über 150 Jahre alte Kupplungstechnik im Güterverkehr ablösen soll. Es zeigt sich jedoch, dass die ökologische Transformation am Arbeitsplatz Schiene flüchtig ist. Die Schiene selbst treibt keine Trans-formation an, denn sie ist vielmehr mit Fragen der Obsoleszenz – also Fragen der Alterung – beschäftigt, das heißt mit Reparatur, Instandhaltung, Wartung sowie alter Technik und eingefahrener, langsam gewachsener Verwaltung. Das ist zunächst kein Problem, sondern eine adäquate Beschreibung der Arbeit und der Kompetenzen, die notwendig sind, um ein Schienennetz am Leben zu halten – und die es zu würdigen gilt. Wenn es eine Ver-kehrswende über die und mit der Schiene geben soll, funktioniert das nur über weniger und langsameren Verkehr, auch auf der Schiene.
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    From Instruments to Containers, from Containers to Media. The Extensions of the Body
    Schüttpelz, Erhard (2021)
    There is a long tradition of conceptualising the ‘extensions of man’ or the ‘extensions of the body’ as devices enabling the emergence of technical instruments and/or of media, a tradition renewed by recent discussions in German media studies (Siegert, Harrasser, Kassung). But most of the earlier protagonists of this tradition focussed exclusively on the extensions of human extremities and the brain (McLuhan, Leroi-Gourhan, Kapp). Only a minor tradition mentioned ‘containers’ as technical and figurative externalisations of the rump and of whole bodies (Mumford). Especially the British archeologist Clive Gamble has recently pointed to a long ‘drift’ from instruments to containers, and to the ambiguities of technical and figurative containers. Gamble’s renewal of Mumford’s intuition gives media theory a unique chance to develop a new prehistory of today’s media and computer interfaces: acknowleding the long-term impact of gender divisions of labour; completing the incomplete matrix of Leroi-Gourhan’s technical extensions by pondering the distributed cognition of traps and work-places; elucidating the spatial intelligence of useful, ritual and aesthetic skills; explicating the cooperative spatial action enabled by media such as maps and cosmograms, Amerindian bundles, Sub-Saharan masks and Siberian drums and many others yet to be explored in the long drift from instruments to containers to media.
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    Identifizieren: Theorie und Geschichte einer Medienpraktik
    Gießmann, Sebastian (2020)
    Registrieren, Identifizieren und Klassifizieren sind Praktiken, die in digitalen Kulturen kaum mehr zu trennen sind. Anhand der Mediengeschichte des Passes und der Kreditkarte geht der folgende Text der Frage nach, wie immer neue infrastrukturelle Kaskaden des Identifizierens entstehen und welche öffentliche Brisanz den entsprechenden Datenverarbeitungen innewohnt. Beim Identifizieren handelt es sich um eine ko-operative Medien- und Datenpraktik, an der stets mehr als eine Person beteiligt ist. Sie involviert von Anfang an menschliche Körper samt deren semiotischen Ressourcen und koppelt diese mit bürokratischen Aufschreibesystemen. Auch die neuesten digitalen Prozeduren greifen bevorzugt auf Gesichter und Fingerabdrücke zu: Biometrie versucht, den für das Identifizieren konstitutiven Abstand zwischen Konten, Körpern und Personen aufzuheben.
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    Writ large. On the logics of the spatial ordering of coordinative artefacts in cooperative work
    Schmidt, Kjeld; Wagner, Ina (2018)
    Enter a modern workplace, look around and look carefully, and you will notice a profusion of inscriptions of the most modest and unassuming kind. We are not here primarily referring to the mountains of text produced and perused as part of everyday work (such as letters, emails, reports, contracts), which naturally typically are the center of practitioners’ attention, but to an assortment of inconspicuous and mundane artifacts, such as fault report forms, folders, binder labels, part routing schemes, kanban cards, identification codes, that have been specially designed to facilitate the coordination and integration of cooperative activities. We call this vast and heterogeneous family of specialized artifacts ‘coordinative artifacts’. Though unremarkable, such artifacts play an essential role in enabling workers in modern work settings to get the work done in a reasonably orderly fashion. They provide a manifold latticework of signs by means of which distributed cooperative work activities are coordinated and integrated. Based on a series of ethnographic and similar studies of cooperative work in different domains of work (manufacturing, software engineering, architectural design, oncology treatment, ICD pacemaker treatment), the paper will attempt to show that we can begin to identify and describe the logics of the practices of designing and using such coordinative artifacts.