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Reflexionen über Wiederholung. Oder: Welche Disziplin ist eigentlich zuständig für Kurt Tucholskys Pyrenäenbuch (1927)?

Abstract

Drawing upon the example of Tucholsky’s 1927 Pyrenäenbuch [Book of the Pyrenees], the paper inquires into the possibilities of disciplinary competences and methodology-driven interpretations in the fi eld of cultural studies. It asks whether in the case of the Pyrenäenbuch, the combination strategies of text and photography necessarily predetermine the interpretation, or whether there are other competitive horizons of interpretation beyond this wellestablished theoretical topos of media studies. If it is read in the context of Arnold Gehlen’s 1927 Refl exionen über Gewohnheit [Refl ections on habit] and Walter Benjamin’s Kunstwerkessay, Tucholsky’s Reisebuch [Book/journal of voyages] presents itself as an contemporary reading of Kierkegaard and thus as a systematic discussion of medial usages and practices under the sign of repetition.

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Christians, Heiko: Reflexionen über Wiederholung. Oder: Welche Disziplin ist eigentlich zuständig für Kurt Tucholskys Pyrenäenbuch (1927)?. In: ZMK Zeitschrift für Medien- und Kulturforschung, Jg. 3 (2012), Nr. 2, S. 13-34. DOI: http://dx.doi.org/10.25969/mediarep/18500.
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