Person:
Simanowski, Roberto

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Job Title

deutscher Literatur- und Medienwissenschaftler und Gründer des Online-Journals für digitale Kunst und Kultur Dichtung-Digital

Last Name

Simanowski

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Roberto

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Publications from this person:

Now showing 1 - 8 of 8
  • Article
    and/and/and - reading and thinking hypertext: an interview with J. Yellowlees Dougles
    Simanowski, Roberto (2000-03-25) , S. 1-6
    J. Yellowlees Dougles, Director of the William and Grace Dial Center for Written and Oral Communication and Assistant Professor of English at the University of Florida, has been researching and writing on social construction of digital technologies and on hypertext focusing on the the applicability of literary theory, narratology and aesthetics to hypertext environments. In her essay "How do I stop this thing" (1994) she discusses the effect of hypertext's displacement of closure on the act of reading with special regard to Michael Joyce's "Afternoon". Her recent book "End of Books or Books without End" (2000) - "A classic of hypertext theory and criticism" (Jay David Bolter) - examines how interactive fiction works, takes a careful look at the state of hypertext criticism today, and suggests how the future development of interactive narratives relate to the New Realism. (see extended abstract, order from Eastgate Systems). Roberto Simanowski talked with her about satisfactions and limitations of hypertext, about its three paradoxes, and about her hyperfiction "I Have Said Nothing".
  • Article
    Die Aaleskorte der Ölig: Interview mit Frank Klötgen
    Simanowski, Roberto (2000-08-22) , S. 1-6
    Die Aaleskorte der Ölig von Dirk Günthers und Frank Klötgens ist einer der Preisträger des 98er Pegasus-Wettbewerbs für Internet-Literatur (Besprechung in dichtung-digital). Ein Text-Bild-Geflecht, das sich als Film ausgibt, 6,9 Milliarden Lesarten verspricht und eigentlich eine Parodie auf den Hypertext darstellt. Ein Werk, das nur Freunde oder Feinde hat. Roberto Simanowski sprach mit Frank Klötgen über die Ölig, den Ekel, Publikumsbeschimpfung, literarische Vorblider und die deutsche Szene der Netzliteratur.
  • Article
    Living for Hypertext: Interview with Deena Larsen
    Simanowski, Roberto (2000-11-05) , S. 1-7
    Deena Larsen is an activist you will always find arround: at Hypertext Conference, at Digital Art and Culture Conference, at CyberMountain, and in many chats and workshops on hypertext. Roberto Simanowski talked to her about writing, promoting, and selling hypertext, the 4 labyrinths, the reader can be lost, and about her more recent work Disappearing Rain, that minglies fiction with non fictional websites.
  • Article
    Creating, selling, and evaluating Hyperfiction. An Interview with Mark Bernstein
    Simanowski, Roberto (1999-07-17) , S. 1-5
    Mark Bernstein has organised and participated in HT conferences since they began in 1987. He has presented both CD-Roms and articles about hypertext to these conferences, and anyone who heard and saw his keynote adress at the 99 HT Conference knows how entertaining his presentation can be. Roberto Simanowski talked with Mark about hypertext's present and future, and about the task of evaluation and publishing of hypertext.
  • Article
    Das Epos der Maschine: Interview mit Urs Schreiber
    Simanowski, Roberto (2000-08-23) , S. 1-9
    Urs Schreiber hat für sein Epos der Maschine (Besprechung in dichtung-digital) begeisterte Lobeshymnen der Netzgemeinde erhalten. Die raffinierte 'Ästhetik der teleskopischen Präsentation' schien einen neuen Weg der digitalen Literatur zu eröffnen, entstanden war ein 'ausfahrbarer Hypertext', der die nichtlineare Anordnung der Texte mit dem Spektakel ihres Erscheinens verband. Roberto Simanowski sprach mit Urs Schreiber über Entstehung und Konzept des "Epos", über das Lesen unter der Brandung technischer Effekte, 'Buchstabenblut' und die Digitalisierung konkreter Poesie.
  • Article
    Hypertext – Curricula: Fragen an Prof. Dr. Ernest W.B. Hess-Lüttich
    Simanowski, Roberto (2000-02-25) , S. 1-3
    Prof. Dr. Ernest W.B. Hess-Lüttich ist Ordinarius f. Textwissenschaft und Direktor am Institut für Germanistik der Universität Bern. Er hat in Publikationen und auf Tagungen wiederholt gefordert, auch die spezifischen Phänomene der neuen Medien in die akademische Forschung einzubeziehen. Roberto Simanowski befragte ihn, gewissermaßen zwischen Tür und Angel, zu wissenschaftsorganisatorischen Aspekten und ästhetischen Möglichkeiten im Hinblick auf Hypertext und digitale Literatur.
  • Article
    Von der Leichtigkeit des Links und dem Kampf um seine Freiheit: Interview mit Alvar C. H. Freude und Dragan Espenschied
    Simanowski, Roberto (2000-11-06) , S. 1-12
    Alvar C. H. Freudes und Dragan Espenschieds Assoziationsblaster wurde beim Ettlinger Wettbewerb für Netzliteratur 1999 ausgezeichnet und kann auf eine wachsende Fangemeinde inzwischen auch im englischsprachigen Raum verweisen. Es handelt sich um eine ganz besondere Variante der Mitschreibprojekte: Hier wirken Leser-Autoren an einem riesigen Textgeflecht, dessen Zusammenhang aber größtenteils von einer Maschine erstellt wird. Daraus entsteht ein Netzwerk, von dem, wie es heisst, "viele dachten das WWW wäre es bereits". Roberto Simanowski sprach mit den beiden Projektinitiatoren über den Funktionsweise und tieferen Sinn des AB, über das "6wortAssoziationskunstwerk", über Online-Demonstrationen zur Rettung der Links.
  • Article
    Hypertext, Cybertext, Digital Literature, Medium: an interview with Espen Aarseth
    Simanowski, Roberto (1999-12-16) , S. 1-5
    Espen Aarseth is Associate Professor, Dept. of Humanistic Informatics, Univ. of Bergen since 1996. His research interests are Aesthetics of Cybermedia, Ergodic Literature, Hypertext, MUDs, Computer Culture Studies, and History of media thechnology. He has widely published on these topics and is well known as the author of "Cybertext: Perspectives on Ergodic Literature", one of the most thoughtful and challenging publications in the field. Roberto Simanowski talked with Espen Aarseth about hypertext resaerch and curricula in Norway, about classifications and categorisations, MUDs, the new umbrella term medium, and the distinction between art and commerce.