Person: Stauff, Markus
Research Projects
Organizational Units
Job Title
Professor an der Universität Amsterdam in dem Team für Fernsehen und Crossmedia und der Amsterdam School for Cultural Analysis an. Kessler unterrichtet BA- und MA-Kurse zu Themen wie Medienästhetik, Medieninfrastrukturen, Fernsehen und digitale Kultur, Mediensport und Datafizierung.
Last Name
Stauff
First Name
Markus
Name
13 results
Publications from this person:
Now showing 1 - 10 of 13
- ArticleDie Aufteilung der StatusgruppenStauff, Markus (2016)Die ersten Stellen in der akademischen Medienwissenschaft wurden von Personen eingenommen, die keine Medienwissenschaften studiert hatten. Das neue Fach erschien attraktiv, und Studierende wie Bildungspolitiker_innen sorgten eine Weile für eigene Ressourcen. Der gestiegenen Zahl an «Nachwuchs»-Wissenschaftler_innen stehen wenige Stellen offen – und deren Befristung belässt die jüngere akademische Generation, anders als in den meisten anderen Nationen, für eine sehr lange Zeit ihrer Karriere anhaltend im Ungewissen darüber, ob im Alter von Mitte vierzig (das Durchschnittsalter der Erstberufungen in Deutschland liegt zwischen 41 und 44 Jahren) noch eine Professur in Aussicht steht (die dann wiederum mit einiger Wahrscheinlichkeit befristet ist). Aus diesen und weiteren Gründen hat sich im Rahmen der Gesellschaft für Medienwissenschaft (GfM) eine «Kommission für gute Arbeit in der Wissenschaft» gegründet und eine Resolution vorgelegt. Dritter Beitrag der Debatte «Für gute Arbeit in der Wissenschaft» – eine Replik von Markus Stauff, Associate Professor für Media Studies an der Universität Amsterdam.
- Article"Soviel Gefühle kann's nicht geben!". Typisierung des Feierns und Jubelns im FernsehsportAdelmann, Ralf; Keilbach, Judith; Stauff, Markus (2001)
- ArticleReine Gefühlsintensitäten. Zur ästhetischen Produktivität der SportfotografieHediger, Vinzenz; Stauff, Markus (2008)
- ArticleInstant Replay. Fernsehen und Video als Gebrauchsfilme des SportsStauff, Markus (2005)
- ArticleEmpirie. Einleitung in den SchwerpunktHediger, Vinzenz; Stauff, Markus (2011)
- ArticlePorts: On the material and symbolic mediation of global capitalismVélez-Serna, MarÃa; Stauff, Markus (2023)Introducing and contextualising the contributions to the thematic section on ports, we discuss the conceptual and empirical productivity of the port for media research. As material infrastructures, ports mediate between land and sea, nature and culture, centres of power and colonised/extracted peripheries. As logistic nodes, ports connect transport and communication, technological innovation and revolutionary agency. Their ambivalent and managed visibility makes ports an intriguing motif of media representations that is harnessed for dramatic narratives, cognitive mapping of capitalism, or for city branding. As such ports help to rethink ideas about the relationship between material and symbolic aspects of mediation, between technological innovation and cultural heritage, between metaphorical and literal media ecologies.
- ArticleThe Second Screen: Convergence as CrisisStauff, Markus (2015)Dieser Artikel nimmt den >zweiten Bildschirm< – TV-bezogene Nutzung von Smartphones und Tablets – zum Ausgangspunkt, um die immer heterogeneren Verbindungen zwischen mehreren Geräten, Texten und Plattformen zu diskutieren, von denen die zeitgenössische Kultur geformt wird. Sie bilden instabile Assemblagen, die die spezifischen affordances (Aufforderungscharaktere) ihrer Elemente gleichzeitig hervorheben und untergraben. Indem der Fokus zunächst auf technische und industrielle, sodann auf praktische und heimische Verfahren der Herstellung von Verbindungen gelegt wird, wird die aktuelle Medienlandschaft als »Konvergenz in der Krise« beschrieben: Während Medien in der Tat immer mehr miteinander verbunden werden, bleiben die Verbindungen selbst und die Form der Montage in ihrer Gänze flüchtig, instabil und vage. Konvergenz entsteht und besteht als In-der-Krise-sein.
- ArticlePorts and the politics of visibility: An interview with Laleh KhaliliVélez-Serna, MarÃa; Stauff, Markus (2023)In this interview with Laleh Khalili, her book Sinews of War and Trade (Verso, 2020) is the starting point to discuss how ports – through their material procedures and their media representations – contribute to the uneven visibility of the global economy and labor conditions. The book weaves a richly-detailed history of places along the Arabian peninsula that have been transformed by oil and finance, imperialism and nationalism, from the traditional dhow traders to the modern container ports and oil terminals. In the interview Khalili details how some ports have become a spectacle that enacts the technological sublime and caters to tourism, while also obscuring less attractive operations such as bulk cargo and scrap. Their managed visibility offers insights into the infrastructural power relationships they emerge from and reproduce. This was particularly salient in the context of supply chain crises during COVID, which also exacerbated problems of labour exploitation and the restriction of human movement. Ports can also be key nodes of protest through tactical interruption of capitalist logistics. Next to critical analysis, Khalili suggests literary imagination as a procedure that allows for a more complex understanding of the layered realities of ports.
- Article
- ArticleDredging, drilling, and mapping television’s swamps: An interview with John Caldwell on the 20th anniversary of TELEVISUALITYStauff, Markus; Caldwell, John T. (2015)In 1995, John Caldwell’s TELEVISUALITY: STYLE, CRISIS AND AUTHORITY in American Television familiarised media studies with a heterodox methodology, mixing formal analysis and technical insights with work floor knowledge with elaborate theorising. In this interview Caldwell describes how this approach emerged from a conjuncture of practices as different as art school, farm labor, and high theory. Instead of defining the theoretical essence of the medium this combination of approaches allowed for a recursive mapping and drilling of television’s dynamics. Caldwell claims the ‘commercial media industrial systems’ can neither be understood nor effectively criticised with a one-size-fits-all approach; rather, only if we seriously take into account the changing concepts and practices that emerge within these systems. This also requires a pedagogy which does not teach a well-defined model of analysis but rather makes room for collaborative, open-ended research.