Person:
Simanowski, Roberto

Loading...
Profile Picture

Email Address

Birth Date

Research Projects

Organizational Units

Job Title

deutscher Literatur- und Medienwissenschaftler und Gründer des Online-Journals für digitale Kunst und Kultur Dichtung-Digital

Last Name

Simanowski

First Name

Roberto

Name

Publications from this person:

Now showing 1 - 9 of 9
  • Review
    Hyperkultur
    Simanowski, Roberto (1999-05-28) , S. 1-5
    Rezension des Buches Hyperkultur. Zur Fiktion des Computerzeitalters, hg. v. Martin Klepper, Ruth Mayer und Ernst-Peter Schneck.
  • Article
    Hypertext in Russia: an interview with Inna Kouper
    Simanowski, Roberto (1999-12-12) , S. 1-7
    Inna Kouper is one of the first russian PhD students who's dissertation is devoted to "Hypertext as a form of discourse representation". It will be published part of it on her homepage in about 6 months. In 1993 when Inna started to study hypertext theoretically nobody even spoke about hypertext in Russia. Now, there are hypertexts and hyperfiction in Russia as well as cell phones and Dollars. Roberto Simanowski talked with Inna about the Russian Internet, Dmitry Galkovsky's masterpiece "Endless dead-end", about the Russian Queneau, and why it is incorrect to take postmodern theory as a basis for hypertext.
  • Article
    Creating, selling, and evaluating Hyperfiction. An Interview with Mark Bernstein
    Simanowski, Roberto (1999-07-17) , S. 1-5
    Mark Bernstein has organised and participated in HT conferences since they began in 1987. He has presented both CD-Roms and articles about hypertext to these conferences, and anyone who heard and saw his keynote adress at the 99 HT Conference knows how entertaining his presentation can be. Roberto Simanowski talked with Mark about hypertext's present and future, and about the task of evaluation and publishing of hypertext.
  • Article
    Digitale Literatur. Begriffsbestimmung und Typologisierung
    Simanowski, Roberto (1999-05-28) , S. 1-11
    -Das ‘digitale Alphabet’ der Bits und Bytes ist immer die erste Ebene der Darstellung, auf der die Sprachen der Buchstaben, Bilder und Töne aufbauen. -Der Begriff >Digitale Literatur< bezeichnet somit die Existenzvoraussetzung seines Gegenstandes, er impliziert zugleich, daß unter Literatur hier nicht mehr allein Text verstanden wird. -Die digitale Literatur läßt sich in 5 Typen unterteilen: 1. Texte, die linear strukturiert und traditionell verfaßt sind und nicht auf die digitale Existenzweise angewiesen sind (uneigentliche digitale Literatrur). 2. Texte, die linear angeordnet sind, die ihre Entstehung aber den Möglichkeiten der Kommunikation im digitalen Medium verdanken (kollaborativ verfaßte Texte). 3. Texte, die ebenfalls linear angeordnet sind, die aber sowohl hinsichtlich der Produktion wie der Rezeption auf die Interaktionsmöglichkeiten des Netzes angewiesen sind (MUDs, MOOs, Chatgroups). 4. Texte, die eine nichtlineare Struktur aufweisen (Hypertexte bzw. Hyperfiction). 5. Texte, die mit Bild-, Ton- und Videoelementen versetzt sind, entweder in linearer oder in nichtlinearer Form (Hypermedia bzw. ebenfalls Hypertext).In diesem Beitrag wird die besondere Bedeutung der Kategorie "Raum" unter folgenden Aspekten diskutiert.
  • Review
    Generationenprojekt: Geschichte von unten von oben
    Simanowski, Roberto (1999-12-30) , S. 1-3
  • Article
    Hypertext-Conference: Costs, Advantages, and Alternatives – an Interview with Francisco Ricardo, chair of the Publicity Commitee
    Simanowski, Roberto (1999-10-20) , S. 1-6
    Francisco Ricardo holds a Master's in Education with a concentration in Interactive Technology from Harvard University, a Certificate of Advanced Studies from Harvard, and a Ph.D. in Humanities Computing from Boston University. He lectures, consults, and develops software to enhance human communication, both in educational and corporate contexts. He is in the chair of the Publicity Commitee of the HT Conference 2000 and wrote an open letter to the community to start a questioning process regarding conference fee, participants, and subjects. Roberto Simanowski talked with Francisco about this conference, about the Conference of Digital Arts and Culture, as "the future of our field", and about differences between American and German digital literature.
  • Article
    Akademische Kritik. Aspekte und ästhetische Kriterien
    Simanowski, Roberto (1999-05-28) , S. 1-13
    -Die Etablierung eines literarischen Feldes der digitalen Literatur verlangt spätestens dann nach einer detaillierten, auch theoretisch interessierten Kritik, wenn die Bestimmung von Preisträgern begründet werden muß. -Eine solche Einmischung der Akademiker im Feld avantgardistischer Dichtung mag den Autoren am Ende lieber sein als eine Menge gutgelaunter Ignoranz. -Ausgangspunkt einer akademischen Kritik ist, sich einerseits auf die ästhetische Logik des Einzelwerks einzulassen und es andererseits nach bestimmten allgemeineren Grundsätzen zu beurteilen. -Kriterien der Analyse und Bewertung digitaler Literatur können sein: 1. Multimedialität, 2. Technik-Ästhetik, 3. Performance, 4. Navigationspfllicht, 5. Links, 6. Bildschirmästhetik.
  • Article
    Hypertext, Cybertext, Digital Literature, Medium: an interview with Espen Aarseth
    Simanowski, Roberto (1999-12-16) , S. 1-5
    Espen Aarseth is Associate Professor, Dept. of Humanistic Informatics, Univ. of Bergen since 1996. His research interests are Aesthetics of Cybermedia, Ergodic Literature, Hypertext, MUDs, Computer Culture Studies, and History of media thechnology. He has widely published on these topics and is well known as the author of "Cybertext: Perspectives on Ergodic Literature", one of the most thoughtful and challenging publications in the field. Roberto Simanowski talked with Espen Aarseth about hypertext resaerch and curricula in Norway, about classifications and categorisations, MUDs, the new umbrella term medium, and the distinction between art and commerce.